شناسایی پیامک‌ جعلی سامانه ثنا با چند ترفند ساده

شناسایی پیامک‌ جعلی سامانه ثنا با چند ترفند ساده

از سوی دیگر افرادی که در این سامانه ثبت نام نکرده اند هر گونه ابلاغ قضائی خود را از طریق پیامک دریافت نخواهند کرد بلکه اطلاع رسانی به این افراد از طریق محل سکونت، محل کار افراد و در نهایت از طریق پست انجام می‌شود.

کد خبر : ۱۰۸۱۴۸
بازدید : ۱۱۱۲

سامانه ثنا که برای رفاه حال مردم راه اندازی شده، ابزاری شده است برای سوء استفاده افراد سودجوء تا از این طریق جیب مردم را خالی کنند این در حالی است که بار‌ها هشدار داده شده که هر پیامکی مربوط به این سامانه نیست.

در ابتدا لازم است توضیحی در مورد این سامانه ارائه شود اینکه هر فردی که به سن قانونی رسیده باشد، می‌تواند با ورود به این سامانه ثبت نام کرده و با ورود اطلاعات شخصی اعم از کد ملی و شماره تماس و غیره، پرونده‌های احتمالی قضائی خود را از این طریق پیگیری کند براین اساس برای پیگیری پرونده‌های قضائی دیگر نیاز به حضور فیزیکی نیست.

مزایای استفاده از این سامانه جلوگیری از اتلاف وقت و کاغذ بازی‌های اداری است. کلاهبرداران از این مزایا به نفع خودشان استفاده کرده و دامی را برای افرادی که دانش کمتری نسبت به اینگونه تکنولوژی دارند، پهن می‌کنند در حالی که تنها راه مقابله با این گونه شیادان این است که فریب هر پیامکی را نخورید و وارد هر لینکی که در این پیامک‌ها به آن اشاره می‌شود، نشوید.

شیوه کلاهبرداری از طریق پیامک‌های جعلی سامانه ثنا

از آن جهت این مساله حائز اهمیت است که متاسفانه در طول سال پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا تشکیل می‌شود. شیادان با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا یک پیامک که شبیه ابلاغیه قضائی است و با این عنوان که شکایت شما در این سامانه ثبت شد، قربانی را به یک صفحه جعلی هدایت می‌کند و قربانی بر روی لینکی که اعلام شده کلیک کرده و به محض کلیک بر روی این لینکف بک بدافزار در گوشی قربانی نصب می‌شود که به محتوای همه پیامک‌ها دسترسی دارد و از سوی دیگر اطلاعات بانکی قربانی در اختیار کلاهبردار قرار می‌گیرد و به این شیوه حساب بانکی افراد به راحتی تخلیه می‌شود.

این در حالی است که دریافت مبالغ از قربانیان در ابتدا بسیار ناچیز است به همین دلیل افراد به راحتی فریب خورده و با این تصور که مبلغ ناچیزی است وارد لینک‌های جعلی می‌شود، اما در کسری از ثانیه تمام حساب افراد تخلیه می‌شود.

لازم است هموطنان مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های بین پیامک‌های اصلی و جعلی سامانه ثنارا بدانند تا به راحتی فریب شیادان را نخورده و در دام آن‌ها گرفتار نشوند. هر فردی در هر سطح از دانش سایبری قرار داشته باشد با اطلاع از این موارد به هیچ عنوان فریب نخورده و شیادان را در اهداف خود ناکام می‌گذارند.

اولین تفاوت/ برای مشاهده ابلاغیه‌های قضائی نیازی به هیچ گونه پرداختی نیست

این در حالی است که بار‌ها گفته شده برای مشاهده ابلاغ قضائی به هیچ عنوان نیاز به پرداخت هیچ گونه وجهی نیست براین اساس نخستین تفاوت پیامک‌های اصلی و جعلی سامانه ثنا همین است که در پیامک‌های اصلی خبری از دریافت وجه نیست، اما در پیامک‌های جعلی از افراد مبالغ ناچیزی درخواست می‌شود و در نهایت در صورتی که در حساب افراد پولی باشد، همه مبالغ کسر شده و به سرقت می‌رود.

لازم به ذکر است که هیچ سازمان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ‌ها به هیچ عنوان درخواست واریز وجه نقد نمی‌کند براین اساس هموطنان باید هوشیار باشند که هر گونه پیامک از سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی که درخواست وجه داشته، فریب و ترفندی برای کلاهبرداران است براین اساس به هیچ عنوان چنین پیامک‌هایی را جدی نگرفته و وارد لینک‌های اعلامی از سوی آن‌ها نکنند.

دومین تفاوت/ پیامک فقط برای افرادی که ثبت نام کرده اند ارسال می‌شود

همان طور که گفته شد افرادی که به سن قانونی رسیده اند، می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و در صورتی که پرونده‌ای تشکیل داده باشند یا درخواست خدمتی باشند، برای آن‌ها پیامک ارسال می‌شود براین اساس افرادی که به هیچ عنوان در این سامانه ثبت نام نکرده اند در صورتی که چنین پیامکی دریافت کنند اولین سئوال این است که " من در این سامانه ثبت نام نکرده ام پس چرا باید این پیامک برای من ارسال شود " به همین دلیل نباید به راحتی به چنین پیامک‌هایی اعتماد کرده و در این زمینه مطمئن شوند که کلاهبرداری در کار است.

سومین تفاوت/ ابلاغ قضائی برای کسانی که ثبت نام نکرده اند، پیامکی نیست

از سوی دیگر افرادی که در این سامانه ثبت نام نکرده اند هر گونه ابلاغ قضائی خود را از طریق پیامک دریافت نخواهند کرد بلکه اطلاع رسانی به این افراد از طریق محل سکونت، محل کار افراد و در نهایت از طریق پست انجام می‌شود.

چهارمین تفاوت/ پیامک‌های اصلی با شماره شخصی ارسال نمی‌شود

تفاوت دیگری که در پیامک‌های اصلی و جعلی دیده می‌شود این است که در پیامک‌های جعلی، پیام‌ها از طریق شماره شخصی یا سر شماره‌های ناشناس ارسال می‌شود در حالی که سرشماره قوه‌قضائیه برای ارسال هرگونه شکوائیه، ابلاغ قضایی و سامانه ثنا فقط سرشماره ADLIRAN است.

پنجمین تفاوت/ پیامک ثنا لینک ندارد

یکی دیگر از تفاوت‌های پیامک‌های جعلی و اصلی سامانه ثنا این است که در پیامک‌های اصلی این سامانه لینکی وجود ندارد که افراد را ترغیب کند تا وارد لینک ارسالی شود در حالی که در پیامک‌های جعلی یک لینک اعلام شده و از افراد می‌خواهد تا برای مشاهده ابلاغیه قضائی وارد فلان لینک که جعلی است و دارای یک بد افزار برای تخلیه اطلاعات بانکی است، شوند.

در صورت کلیک روی لینک‌های جعلی چه باید کرد؟

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا می‌گوید: هموطنان باید بدانند که ارسال پیامک‌ها به عناوین مختلف سامانه ثنا آن هم با شماره تلفن‌های شخصی یا اپراتور‌های مختلف تلفن همراه، فریب است و تنها راه ناکام گذاشتن شیادان بی توجهی به این پیامک‌ها است.

وی در پاسخبه این سئوال که در صورت کلیک بر روی لینک‌های جعلی این گونه پیامک‌ها باید چه اقداماتی انجام شود، می‌گوید: باید به سرعت اینترنت تلفن همراه خود را قطع کنید یا گوشی را خاموش کنید و مجددا روشن کرده و بعد به تنظیمات کارخانه برگردید، چون بدافزاری که از طریق لینک جعلی در گوشی نصب شده، می‌تواند برای دیگران پیامک ارسال کند و دسترسی به محتوای گوشی آن‌ها داشته باشد براین اساس ضروری است که بلافصاله اینترنت گوشی را قطع کرده و به تتظیمات کارخانه برگردد در این صورت بدافزار غیرفعال می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید