معمای "شلوغی" کاخ جشنواره

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر با تاکید بر اینکه "برج میلاد" مکان غلط و نامناسبی به عنوان کاخ جشنواره است، توضیح‌هایی درباره‌ی ورود بی‌رویه تعدادی از تماشاگران و کارت‌های جعلی و اضافه بر سازمان ارایه کرد.

کد خبر : ۱۰۸۳۴
بازدید : ۵۵۴۶
دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر با تاکید بر اینکه "برج میلاد" مکان غلط و نامناسبی به عنوان کاخ جشنواره است، توضیح‌هایی درباره‌ی ورود بی‌رویه تعدادی از تماشاگران و کارت‌های جعلی و اضافه بر سازمان ارایه کرد.

محمد حیدری در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به حاشیه‌های شامگاه (15 بهمن ماه) به هنگام ورود تماشاگران برای تماشای فیلم «لانتوری» تاکید کرد که جشنواره فیلم فجر باید به دنبال مکان دیگری به‌عنوان کاخ مطبوعات و رسانه‌ها باشد.

باید تا اختتامیه صبر کنم
حیدری در آغاز درباره اینکه با توجه به اینکه در روزهای اخیر ایوبی تصمیم‌گیری را به او واگذار کرده است، آیا سال آینده نیز دبیری جشنواره‌ی فجر است، گفت: با توجه به شرایطی که امسال برای برگزاری جشنواره پیش آمد، فکر می‌کنم حتما باید تا اختتامیه صبر کنم. ضمن اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی است، به هرحال دبیری جشنواره فیلم فجر مسوولیت سنگینی است که تا اختتامیه هم چند روز زمان باقی مانده که باید ببینیم چه اتفاقاتی در این چند روز می‌افتد.

مدیریت برج میلاد از اول تا آخر با ما نیست
او در ادامه درباره ورود بی‌رویه افراد در کاخ جشنواره توضیح داد: متاسفانه مشکل برج میلاد این است که هرقدر هم تلاش کنیم تا همه چیز را کنترل کنیم، مدیریتش از اول تا آخر به عهده ما نیست.

50 کارت جعلی گرفتیم
وی یادآور شد: روز گذشته حدود 50 کارت جعلی گرفتیم. حتا کارت‌های سال گذشته در داخل این کارت‌های جعلی ضبط شده است. متاسفانه مشکل بزرگ این است که نمی‌دانیم یک‌سری از این افراد چگونه در برج تردد می‌کنند و حاضریم اسامی کسانی را که ما برایشان کارت صادر کرده‌ایم، منتشر کنیم.

300 نفر با کارت‌های تک‌سئانس دیشب به برج آمدند
حیدری اضافه کرد: یک‌سری کارت تک‌سئانس هم صادر شده و متاسفانه شب گذشته حدود 300 نفر با این کارت‌ها به برج وارد شده‌اند. یعنی این کارت‌ها مدام دست به دست شده و عده‌ای به صورت غیرقانونی به کاخ جشنواره وارد شده‌اند که این یک بی‌اخلاقی بزرگ است. به همین دلیل امروز کلا بساط کارت‌های تک‌سئانس را جمع کردیم.

برج میلاد به هیچ‌وجه مناسب کاخ جشنواره نیست
دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه برج میلاد به هیچ وجه مکان مناسبی برای میزبانی جشنواره به عنوان کاخ جشنواره نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه حتا بعضی از مدیران سیاسی و فرهنگی عالی‌رتبه شب گذشته حدود 50 میهمان را همراه با خود به سالن برج وارد کرده‌اند، چون فضای برج میلاد را نمی‌توان کنترل کرد و به همین دلیل بهتر است جشنواره فیلم فجر سال آینده مکان مستقلی را به عنوان کاخ مطبوعات انتخاب کند، زیرا کنترل کردن برج میلاد فقط از سوی برگزارکنندگان جشنواره رخ نمی‌دهد و ما هم خیلی اذیت شدیم.

حیدری با اشاره به تلاش‌های خبرنگاران و منتقدان سینمایی در طول سال متذکر شد: ما هم دوست داریم کسانی که در طول سال همراه ما هستند، در این جشن و میهمانی شرایط خوبی داشته باشند اما چنین چیزی در برج میلاد غیرممکن است.

گزارش می‌دهیم افراد چگونه و از چه درهای وارد شدند
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: امروز گزارشی می‌دهیم که مشخص شود روز گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و افراد از چه درهایی به‌طور غیرقانونی وارد شده‌اند.

او با اشاره به برخی مخالفت‌ها درباره تغییر مکان کاخ جشنواره یادآور شد: خود من با این مکان مخالف بودم اما بعضی از منتقدان و خبرنگاران معتقدند که باید هنرمندان و اهالی مطبوعات در یک مکان گرد هم بیایند و چنین امکانی فقط در برج میلاد فراهم است.

سازمان‌ها و نهادهایی مدام ما را تحت فشار قرار می‌دهند
حیدری با اشاره به اینکه علاوه بر هنرمندان، مطبوعات و ارگان‌های زیادی برای ورود به کاخ جشنواره امتیازاتی دارند، افزود: این سازمان‌ها و نهادها مدام ما را تحت فشار می‌گذارند تا برایشان کارت صادر کنیم و همین موضوع دست ما را می‌بندد. در حالی که در مکانی مانند پردیس سینمایی ملت همه چیز مرتبط و منظم اتفاق می‌افتد؛ چون براساس ظرفیت سالن، بلیت و کارت صادر شده است اما خود من مانده‌ام که عده‌ای چگونه به برج میلاد وارد شده‌اند؟!

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: ما امسال برای صدور کارت به شدت سخت‌گیری کردیم اما باز هم این مشکلات به وجود آمده و باید آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی هر سال به صورت روتین در جشنواره فجر حضور دارند در حالی که هیچ ربطی به سینما ندارند.

حیدری درباره ورود کودکان زیادی به برج میلاد که شامگاه 15 بهمن ماه اتفاق افتاده است، توضیح داد: صاحبان آثار میهمان‌هایی با خودشان می‌آورند و این کودکان متعلق به همین میهمانان هستند. متاسفانه شب گذشته صاحبان یکی از فیلم‌ها 150 میهمان به سالن وارد کردند. از سوی دیگر در بخش مستند نیز 300 کارت صادر شده و بعضی از صاحبان کارت‌ها سالن را تخلیه نکرده‌اند و همین موضوع باعث ازدحام بیش از حد در سالن نمایش فیلم شده است.

تمام راه‌های ورودی تحت کنترل است
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که با توجه به استقبالی که پیش‌بینی می‌شود از فیلم «بادیگارد» انجام شود، برای امروز 16 بهمن‌ماه چه تدبیری دارید که بار دیگر مشکلات فیلم «لانتوری» تکرار نشود، توضیح داد: از صبح امروز تمام راه‌های ورودی تحت کنترل داریم و بالکن‌ها هم بسته است. بعد از نمایش مستند هم همه تماشاگران باید سالن را ترک کنند، برای شروع نمایش فیلم بعدی دوباره ورود می‌دهیم.

تمام انتقادها و کمبودها را می‌پذیرم
حیدری در ادامه با اشاره به جدول زمان‌بندی فیلم‌ها در برج میلاد خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که این زمان‌بندی بسیار فشرده است و کسانی که جدول را بسته‌اند باید دقت بیشتری می‌کردند؛ چون تخلیه سالن زمان‌گیر است. به هرحال به‌عنوان دبیر جشنواره تمام این انتقادات و کمبودها را می‌پذیرم. هرچند بخش‌هایی از این ماجرا را به نیروهای کارآمد سپرده بودم و به آنان اعتماد کردم.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا برای برنامه افتتاحیه‌ی کارتی برای اعضای خانه سینما فرستاده نشده است، توضیح داد: افتتاحیه هم در تالار وحدت برگزار شد که حدود 700 نفر ظرفیت دارد. 430 تماشاگر صاحبان فیلم‌ها بودند و 120 نفر هم خبرنگاران سینمایی. برای اعضای خانه سینما هم 50 کارت فرستادیم. جالب است که امسال همه میهمانان به افتتاحیه آمدند و مراسم راس ساعت آغاز شد اما تعدادی از هنرمندان همراه‌هایی با خود آوردند که نمی‌توانستیم آنان را برگردانیم؛ به طوری که داوران جشنواره هم نمی‌توانستند کنار هم بنشیند و همین موضوع باعث نارضایتی آنها شده بود.

حیدری اضافه کرد: این مسائل باعث شد که برای مراسم اختتامیه شماره صندلی را به نام افراد صادر کنیم. مثلا خود من در مراسم افتتاحیه صندلی نداشتم و پشت صحنه بودم. به خاطر همین برای اختتامیه افراد را با کارت شماره‌دار به داخل سالن می‌فرستیم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا درباره انتقاد همه هنرمندان از کیفیت پخش صدای فیلم‌هایشان در برج میلاد گفت: اینجا در طول سال مکان دائمی برای نمایش فیلم نیست و امکانات لازم را ندارد. ما این امکانات را از بیرون آورده‌ایم و تا روز قبل هم در اینجا برنامه‌های دیگری بوده و امکان نداشت، آن امکانات را زودتر راه بیندازیم.

جشنواره‌ی فجر باید تصمیم بگیرد که برج میلاد کاخ جشنواره باقی بماند
دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: مشکل سخت‌افزاری وجود دارد اگر برج میلاد کاخ جشنواره باشد باید در طول سال تجهیزش کنند. از سوی دیگر این سالن به جز مشکل صدا، نقاط کور زیادی دارد، چون برای دیدن فیلم طراحی نشده است. به همین دلیل جشنواره فیلم فجر باید درباره اینکه برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره باقی بماند، تصمیم‌گیری کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید