خانه وزیر جنگ مظفرالدین شاه

خانه وزیر جنگ مظفرالدین شاه

خانه او درخیابان امیربهادر در دل محله منیریه تهران است. در زمین این خانه دو دستگاه عمارت در اضلاع شمالی و جنوبی وجود دارد. عمارت ضلع شمالی بزرگتر و در دو طبقه است.

کد خبر : ۱۰۸۵۴۱
بازدید : ۱۲۴۹

خانه امیر بهادر یکی از خانه‌های برجسته باقی مانده از دوران قاجار متعلق به حسین پاشازاده، وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین‌شاه قاجار با قدمت و پیشینه‌ای ۲۰۰ ساله است که سه هزار متر مربع زیربنا دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، حسین پاشاخان (۱۲۶۱-۱۳۳۶ ه‍. ق) ملقب به امیر بهادر، از رجال دورهٔ مشروطه، رئیس کشیک خانه (گارد سلطنتی)، وزیر دربار و وزیر جنگ مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه بود.

امیر بهادر در حدود سال ۱۲۶۱ هـ. ق در تبریز متولد شد. جدّش از خوانین قفقاز بود که پس از امضای عهدنامه ترکمنچای مجبور به مهاجرت به ایران شده بود. او ابتدا در دوران ولیعهدی مظفرالدین شاه در تبریز مقام قوللر آقاسی دستگاه ولیعهد را یافت و پس از مدتی به پیشنهاد امیرنظام گروسی به مقام پیشکاری ولیعهد رسید.

در سال ۱۳۱۰ هـ. ق از طرف ناصرالدین شاه لقب «امیربهادر» یافت و پس از جلوس مظفرالدین میرزا بر تخت سلطنت، رئیس کشیک خانه دربار شد. امیر بهادر در سال ۱۳۲۱ ه‍. ق. به جای محمود حکیم‌الملک، وزیر دربار شد و تا سه سال بعد در این مسند باقی ماند.

خانه او درخیابان امیربهادر در دل محله منیریه تهران است. در زمین این خانه دو دستگاه عمارت در اضلاع شمالی و جنوبی وجود دارد. عمارت ضلع شمالی بزرگتر و در دو طبقه است.

طبقه زیرین حوضخانه است با دیوار‌های کاشی کاری شده و مقرنس کاری و طبقه بالایی نیز مانند تمام خانه‌های قجری دارای تالار بزرگ و اتاق‌های متعددی که برای مجالس دعا، روضه، قرائت، مجالس سخنرانی و آموزش قرآن در نظر گرفته شده بود با تزیینات آینه کاری، مقرنس کاری، ارسی‌های رنگی، نقاشی‌های بدیع و تابلو‌های نقاشی از افراد مشهوری، چون پادشاهان پهلوی و هنرمندان معاصر آن دوره که توسط کمال الملک و آذر صدیقی به تصویر کشیده شده‌اند.

عمارت جنوبی هم که بعد‌ها اضافه شده شامل کتابخانه و گلخانه است. در حیاط هم محوطه بازی و باغچه به همراه مجسمه‌های برنزی کمال الدین بهزاد منیاتوریست قرن نهم هجری و کمال خجندی شاعر و عارف قرن هشتم هجری قرار دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید