زمان طلایی درمان سکته مغزی

زمان طلایی درمان سکته مغزی

در زمانی که یک سمت بدن بی‌حس شود و قدرت خود را از دست دهد، فردی ناگهان قدرت تکلم خود را از دست دهد باید پزشک تشخیص دهد آیا این علامت‌ها نشانه سکته مغزی هستند یا خیر؟

کد خبر : ۱۰۸۵۷۷
بازدید : ۸۴۰

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: هر اتفاقی در بدن که به صورت ناگهانی و موضعی رخ دهد می‌تواند نشانه‌ای از سکته مغزی باشد.

مهدی وحید دستجردی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینکه طول عمر انسان نسبت به انسان‌های اولیه افزایش پیداکرده به همین دلیل شاهد سکته مغزی در انسان‌ها هستیم گفت: سکته مغزی در اثر بسته شدن رگ رخ می‌دهد. اگر به مروز زمان و در سنین بالا در اثر گذر مواد، رگ‌ها بسته شوند، سکته مغزی در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از سکته مغزی، عامل ایجادکننده آن را باید کنترل کرد گفت: افرادی که دیابتی هستند، فشار خون بالا دارند، کم کاری تیروئید، چربی خون دارند و سیگار می‌کشند، بیشتر درگیر سکته مغزی می‌شوند. حتی افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر درگیر سکته قلبی هم می‌شوند.

دستجردی در توضیح راهکار‌های درمانی سکته مغزی گفت: اول باید با توجه به علائم متوجه سکته مغزی شویم. هر اتفاقی در بدن که به صورت ناگهانی و موضعی رخ دهد می‌تواند نشانه‌ای از سکته مغزی باشد. به عنوان مثال در زمانی که یک سمت بدن بی‌حس شود و قدرت خود را از دست دهد، فردی ناگهان قدرت تکلم خود را از دست دهد باید پزشک تشخیص دهد آیا این علامت‌ها نشانه سکته مغزی هستند یا خیر؟

بیماری‌های مغز و اعصاب کشورمان با تاکید بر اینکه اگر این علامت‌ها در فردی دیده شد با سرعت باید با اورژانس تماس بگیریم گفت: کادر درمان باید در زمان طلایی اقداماتی را انجام دهند. به عنوان مثال دارویی برای رفع لخته خون باید تا کمتر از ۴ و نیم ساعت به بیمار تزریق شود. از آن زمان به بعد ممکن است نیاز به درآوردن لخته باشد، اما زمان طلایی برای یک بیمار سکته مغزی همان ۴ و نیم ساعت است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید