۴ اشتباه فاحش در بخارپز کردن غذا‌ها

۴ اشتباه فاحش در بخارپز کردن غذا‌ها

بخارپز کردن یکی از ساده‌ترین و سلامت‌ترین روش‌های پخت و پز است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از مردم از این روش اجتناب می‌کنند، چون آن را خسته کننده و بی‌مزه می‌دانند.

کد خبر : ۱۰۸۸۶۲
بازدید : ۶۸۹

بخارپز کردن روش محبوبی نیست، اما روشی سالم و سریع است که اگر این ۴ نکته را در مورد آن رعایت کنید ارزش غذایی و کیفیت خوبی به خوراک شما می‌دهد.

به گزارش تیستینگ تیبل، بخارپز کردن یکی از ساده‌ترین و سلامت‌ترین روش‌های پخت و پز است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از مردم از این روش اجتناب می‌کنند، چون آن را خسته کننده و بی‌مزه می‌دانند، اما این روش مسلما برتر از جوشاندن است و مواد مغذی خوراک را کمتر از بین می‌برد. پخت با حرارت بخار کار ساده‌ای است، اما تکنیک‌هایی دارد که اشتباهات نادیده گرفته می‌شوند:

سوء استفاده از درِ قابلمه

هنگام بخارپز کردن، در ظرف باید تمام مدت محکم بسته باشد تا بخار فضای لازم برای پخت را ایجاد کند. همچنین بین غذا و در ظرف باید مقداری فاصله باشد تا بخار بتواند گردش کند.

جسیکا گاوین، محقق آشپزی تاکید می‌کند که یکی از مهمترین اجزای بخارپز کردن، محکم نگه داشتن در ظرف است تا بخار بتواند کار خود را انجام دهد.

سرعت پخت غذا به روش بخارپز هم بالاست چراکه تقریبا نیمی از زمان پخت معمولی صرف بخارپز کردن مواد غذایی مختلف می‌شود. مثلا کلم بروکلی تنها به سه دقیقه زمان نیاز دارد. گاوین می‌گوید در ظرف بهتر است شفاف باشد که داخل بخارپز دیده شود تا نیاز به باز کردن در ظرف نباشد.

زمان مناسب اضافه کردن مواد

اضافه کردن مواد غذایی به بخارپز در حالی که آب زیر آن سرد یا در حال گرم شدن است، کار اشتباهی است. بهترین زمان برای اضافه کردن مواد غذایی به ظرف بخارپز و بستن در آن، وقتی است که آب جوش آمده باشد. اگر ظرف شما در محکمی ندارد، از یک فویل یا پوشش دیگر استفاده کنید تا در ظرف محکم و خوب بسته شود.

زودتر اضافه کردن مواد به قابلمه باعث بیش از حد پختن آن‌ها می‌شود و زمان طبخ از دست شما در می‌رود. از یک ساعت استفاده کنید و توجه کنید که اگر سبزیجات مختلفی را با هم بخارپز می‌کنید، برخی از آن‌ها به زمان بیشتری نسبت به بقیه احتیاج دارند، بنابراین باید آن‌ها را در زمان‌های مختلف به ظرف بخارپزتان اضافه کنید.

مواد غذایی را خیلی خرد نکنید

خرد کردن سبزیجات در روش بخارپز یک کار غیرقابل قبول است؛ اگر فقط یک نوع ماده غذایی را بخارپز می‌کنید، برش دادن آن‌ها به قطعات هم اندازه باعث می‌شود که تقریبا با سرعت و زمان یکسانی بپزند. اگر ترتیب پخت سبزیجات یا اندازه‌ها را رعایت نکنید نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید. مثلا هویج زمان پخت بیشتری نسبت به بروکلی نیاز دارد.

تماس با آب، ممنوع

اگر غذا را در سبدی روی آب جوش در قابلمه قرار داده‌اید، هرگز نباید با آب تماس پیدا کند، بلکه فقط باید با بخار بپزد. میزان کم یا زیاد آب ممکن است در روند پخت مواد غذایی مشکل ایجاد کند، بنابراین تا حدود دو تا پنج سانت زیر سبد را آب کنید، اما آب نباید به کف سبد نفوذ کند و سبد باید با اندکی فاصله روی سطح آب قرار گرفته باشد.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید