چرا این ۵ دوست برای همه ضروری‌اند؟

چرا این ۵ دوست برای همه ضروری‌اند؟

حلقه خواص چیست؟ این اصطلاح به هر گروهی از دوستانِ موردِ اعتماد و یاران برمی‌گردد. این اصطلاح ریشه سیاسی دارد و به گروهی نزدیک از مشاورانِ غیررسمی رؤسای جمهور اشاره دارد. معادلِ لفظ‌به‌لفظِ این کلمه در واقع «کابینه آشپزخانه» است که به همان «دولت در سایه» اشاره دارد و اعضای آن را افرادِ غیررسمی تشکیل می‌دهند. اکنون مشخص شده که «حلقه خواص» شما هم باید شاملِ طعم‌های متنوع باشد.

کد خبر : ۱۰۸۸۹۰
بازدید : ۴۱۴۸

فرادید | می‌گویند ۵ مزه در آشپزی وجود دارد و هر غذایی باید قدری از هر ۵ مزه شیرین، ترش، شور، تلخ و اومامی را تولید کند.


به گزارش فرادید، و اکنون مشخص شده که «حلقه خواص» شما هم باید شاملِ طعم‌های متنوع باشد. حلقه خواص چیست؟ این اصطلاح به هر گروهی از دوستانِ موردِ اعتماد و یاران برمی‌گردد. این اصطلاح ریشه سیاسی دارد و به گروهی نزدیک از مشاورانِ غیررسمی رؤسای جمهور اشاره دارد. معادلِ لفظ‌به‌لفظِ این کلمه در واقع «کابینه آشپزخانه» است که به همان «دولت در سایه» اشاره دارد و اعضای آن را افرادِ غیررسمی تشکیل می‌دهند.


نکته کلیدی برای برخورداری از گروهی کارامد از دوستان آن است که شما در حلقه دوستان‌تان انواعی از دوستان با نقاط قوت‌ها و حمایت‌های متنوع را داشته باشید. این گروه باید شامل افرادِ شیرین، ترش، شور، تلخ و اومامی باشد.


شیرین. واضح است که داشتنِ دوستی مهربان و دلنشین در زندگی که همیشه همه رفتار‌ها و گفته‌های شما را تأیید کند، بسیار مفید است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که داشتنِ دوستانِ موافق یا بودن در اطرافِ کسانی که ما را تأیید می‌کنند، فوایدِ فراتر از تصوری برای‌مان دارد.


تحقیقات نشان می‌دهند، به‌خصوص در دوران نوجوانی، دوستانِ موافق هم‌چون سپری در برابر عوامل منفیِ محیطی عمل می‌کنند. برای مثال، پسرانِ نوجوانِ دلنشینی که دوستانِ دلنشین داشتند، کم‌تر احتمال داشت که قربانی ناملایمات شوند و کم‌تر احتمال داشت که ناملایماتی که تجربه می‌کنند را به عواملِ محیطی و بیرونی نسبت دهند.


دخترانِ دلنشین با دوستانِ دلنشین کم‌تر احتمال داشت که مشکلات را درونی کنند و مهارت‌های طرفدارِ اجتماع‌شان نیز قوی‌تر بود. به‌علاوه، تحقیقات دریافته است که در بزرگ‌سالی، دوستی‌هایی که با افراد موافق شکل می‌گیرد از درجه اعتماد بالاتری برخوردار است.


شور. آیا واقعاً به دوستانِ منتقد در زندگی نیاز داریم؟ مشخص شده که واقعاً به افرادی در زندگی‌مان نیاز داریم که همیشه با ما موافق نباشند. این دوستان می‌توانند در ما تردید‌های سالمی در مورد حرکات و رفتار دیگران ایجاد کنند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند کمک‌مان کنند که به دنبال منافع شخصیِ خودمان باشیم.


برطبقِ تحقیقاتی که ماداکس و بروئر (۲۰۰۵) انجام دادند، مشخص شد که زنان خیلی بیش‌تر از مردان به دیگران اعتماد می‌کنند و این می‌تواند برای‌شان خطرناک باشد.


بعضی‌اوقات آدم‌ها واقعاً نیت‌های منفی دارند و می‌خواهند کار‌های بدی انجام دهند. دوستانِ شور هیچ ترسی از دریدنِ یقه دوستانی که چشم‌شان را به روی این سوءنیت‌ها بسته‌اند، ندارند.


ترش. دوست ترش، دوستی با رفتارِ غیردوستانه است یا روی ابعادِ منفی هر چیزی تمرکز می‌کند. خُلق منفی برای همه ما اتفاق میفتد. دوستی که بتواند این حالاتِ منفی را تأیید کند و حسِ همدلی‌اش را به ما نشان دهد، از ضروریاتِ زندگی است.


کیم‌وکیم (۲۰۱۳) دریافتند که ارزش قائل شدن برای احساساتِ منفی می‌تواند اعتماد‌به‌نفس فرد را افزایش دهد و حسِ منفی و پرخاشگری نسبت به کسی که به ما آسیب‌رسانده است، را کاهش دهد. یک دوستِ ترش می‌تواند با شما در احساساتِ منفی‌تان شریک شود و این کمک می‌کند که شما این حس را پشتِ سر بگذارید و به زندگی ادامه دهید.


تلخ. دوستی که در حلقه خواص شما، به عنوانِ دوستِ تلخ شناخته می‌شود، همان‌کسی است که کمک‌تان می‌کند قدری حسِ تلخی یا حسادت داشته باشید. این حس، به‌لحاظِ روان‌شناختی، باید به عنوان حسِ حسادت برچسب بگیرد. تحقیقات من (جانسون، ۲۰۱۲) نشان داد که حسِ حسادت می‌تواند انگیزه‌بخش باشد.


عملکردِ بهتر، به‌خصوص زمانی که فرصت برای عملکردِ بهتر در یک عرصه متفاوت وجود دارد، می‌تواند آدم‌ها را تشویق کند که سخت‌تر کار کنند و روی وظیفه سختی که باید انجامش دهند، پافشاری کنند.

پس بودن در کنار آدم‌هایی که به شما حسِ خوب نمی‌دهند، و حتی گاهی حسادتِ شما را تحریک می‌کنند، باعث می‌شود که از موقعیتی که در آن هستید، چندان حسِ خوب نداشته باشید، و تلاش کنید و موفقیت‌های بیش‌تری کسب کنید.


اومامی. اومامی حسِ خوشم‌طعمی است. مثلِ یک سوپِ خوش‌طعم یا گوشتِ کبابی (برای گوشت‌خواران). در بافتِ دوستان، دوستی که طعمِ اومامی دارد، همان کسی است که شما را سرپا نگه می‌دارد. این دوستان اغلب دوستانِ قدیمی هستند. آن‌هایی که «شما را از کودکی یا جوانی می‌شناسند.»

پیتورسکی (۲۰۱۸) دریافت که دوستی‌های میان‌سالی نیاز‌های اولیه را تأمین می‌کنند و دوستانِ طولانی‌مدت شاهدِ تجربه‌های مشترکی هستند که در طول زمان با هم داشته‌ایم و می‌توانند کمک‌مان کنند که روایتی منسجم از تجربه‌های خودمان را شکل دهیم.


تداوم یکی از ابعادِ کلیدی در این دوستی‌هاست، زیرا افراد در طول عمرشان مدام حسِ تازه‌ای از خود خلق می‌کنند.


به‌طور خلاصه، همان‌طور که برای قلقلک دادنِ زبان به مزه‌های مختلف نیاز داریم، به انواعی از دوستان نیاز داریم که ما را به حرکت درآورند، آرام‌مان کنند و کمک‌مان کنند صادق بمانیم.


منبع: The Psychology Today
ترجمه: عاطفه رضوان‌نیا- سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید