رمقی برای بورس نمانده است!

رمقی برای بورس نمانده است!

روز گذشته تا ساعت ۱۰‌صبح، شاخص‌کل بازار در مدار صعودی قرار گرفته بود، اما در ادامه راه متوقف شد تا ریزش بیش از ۲هزار واحدی را به بورس‌بازان تحمیل کند.

کد خبر : ۱۰۹۱۵۱
بازدید : ۶۲۳

سهامداران در نخستین روز معاملاتی این هفته نیز شاهد روند نا‌امیدکننده‌ای از جریان دادوستد‌های بازار بودند. یکی از نکات مهم روز گذشته که صدای سهامداران را درآورد، اصرار سیاستگذار نسبت به دخالت در معاملات کالا‌های مختلف از جمله خودرو بود.

گرچه این موضوع مربوط به امروز و روز‌های قبل نیست و بازار سهام طی یک سال‌گذشته بار‌ها تحت‌تاثیر رفتار سیاستگذار تغییر مسیر داده است، اما این وضعیت درحالی‌که رمقی برای فعالان بورسی باقی نگذاشته است، دردناک‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد.

بخش بزرگی از سهامداران خرد که به واسطه وعده‌های حمایتی برخی از متولیان اقتصادی راهی بازارسهام شدند، هم‌اکنون نه‌تن‌ها در باتلاق اعمال محدودیت‌ها و قوانین دست و پاگیردست و پا می‌زنند، بلکه با پرتفویی سرتاسر مایوس‌کننده نیز مواجهند که انگیزه ادامه‌دادن از آن‌ها را سلب کرده است.

مداخله منفی حرف اول را در بورس می‌زند

روز گذشته بورس‌بازان یک‌بار دیگر در فضای‌مجازی و کانال‌های بورسی نسبت به دست‌اندازی‌های سیاستگذاردر بازارسرمایه گلایه کردند و عنوان می‌کردند از آنجا که دست سیاستگذار از دخالت در بازار‌های رقیب از جمله دلار و طلا کوتاه است، هر از گاهی با تکیه بر اهرم‌های مختلف فشار در بازارسهام قدرت نمایی می‌کند.

قوانین و محدودیت‌های شوک‌آور در حوزه‌های انرژی، برق و گاز که در هفته‌های اخیر با شدت بیشتری دنبال می‌شود شرایطی را رقم زده که همان اندک سهامدارانی که به امید کسب بازدهی در بلندمدت از بازار خارج نشدند، حالا عزم خود را برای بست‌نشینی در صفوف فروش جزم کرده‌اند.

کسادی بازار سرمایه و ازدست‌رفتن کارآیی بهینه بورس تهران به‌دنبال اعمال محدودیت‌های معاملاتی و مداخله منفی در سازوکار قیمت‌ها در بورس‌کالا از جمله موضوعاتی بود که در روز گذشته از سوی سهامداران مورد انتقاد قرار گرفت.

روز گذشته تا ساعت ۱۰‌صبح، شاخص‌کل بازار در مدار صعودی قرار گرفته بود، اما در ادامه راه متوقف شد تا ریزش بیش از ۲هزار واحدی را به بورس‌بازان تحمیل کند. اینکه چرا برخی از وزارتخانه سر ناسازگاری با بازارسرمایه دارند و در راستای تحریک منفی بازار گام برمی‌دارند نیز از مواردی بود که روز گذشته بخش بزرگی از سهامداران به آن اشاره کردند.

برخی هم با کنایه و حتی شوخی می‌گفتند؛ همه می‌دانند دیگر دوره بگیر و ببند‌های دستوری در حوزه قیمت‌گذاری تمام‌شده چراکه عرضه و تقاضا است که حرف اول را در اقتصاد و روند معاملاتی می‌زند.

برآیند واکنش سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به رفتار‌های شوک‌آور وزارت صمت در بخش خودرو حاکی از آن است که تداوم این روند که به‌نظر می‌رسد به شیوه‌ای عادی برای برخی متولیان اقتصادی تبدیل شده، در روز‌ها و هفته‌های آینده می‌تواند تبعات منفی به‌دنبال داشته باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید