مراسم ظهر عاشورا در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴

مراسم ظهر عاشورا در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴

در مورد تاریخ فیلم با توجه به نوع پوشش افراد مشخص است که این فیلم بین سال‌های ۱۳۱۰ شمسی تا ۱۳۱۴ شمسی تهیه شده و این بدین جهت است که در فیلم مردان اکثرا با کلاه پهلوی دیده می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۹۲۷۷
بازدید : ۸۶۶

فیلم مربوط به عزاداری مردم در ظهرعاشورا در بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ است. اصل این فیلم کوتاه سیاه و سفید و صامت بوده است که توسط تیم تحقیقاتی گروه مردمی بهشت بقیع رنگین سازی و صدا گذاری شده است.

در مورد محل و تاریخ فیلم هم بررسی شد، با توجه به قسمتی از فیلم که عزاداران وارد محلی شبیه به مسجد می‌شوند با تطبیق عکس‌های قدیمی سبزه میدان تهران مشخص شد که به ظن بسیار قوی این محل سبزه میدان تهران است که برگزاری عزاداری در این محل از دوران قاجار رواج داشته است.

در مورد تاریخ فیلم هم با توجه به نوع پوشش افراد مشخص است که این فیلم بین سال‌های ۱۳۱۰ شمسی تا ۱۳۱۴ شمسی تهیه شده و این بدین جهت است که در فیلم مردان اکثرا با کلاه پهلوی دیده می‌شوند، قانون متحدالشکل نمودن البسه اتباع ایران در داخله مملکت معروف به قانون کلاه پهلوی در سال ۱۳۰۷ تصویب شد و مقرر شد که در شهر‌ها از سال ۱۳۰۸ و در روستا‌ها از سال ۱۳۰۹ اجرایی شود و از طرفی در سال ۱۳۱۴ قانون دیگری تصویب شد که بر اساس آن کلاه شاپو جایگزین کلاه پهلوی شد.

همچنین به دستور حکمرانی از اواخر سال ۱۳۱۴ برگزاری عزاداری سیدالشهدا ممنوع شد، پس این فیلم در بین این سال‌ها گرفته شده است، همینطور حدود فصل سال نیز در فیلم بررسی شد، در حدود سال‌های ۱۳۱۰ شمسی تا ۱۳۱۴ شمسی ماه محرم در اواسط بهار و تا اواسط تابستان بوده است و بر اساس پوشاک افراد فیلم و اینکه به راحتی برای سینه زدن لباس خود را در قسمتی از فیلم درآورده اند مشخص است که هوا سرد نبوده و حدود بهار و یا تابستان بوده است، و با توجه به اینکه در دست عده‌ای چتر وجود دارد احتمال تابستان بودن زمان فیلم خیلی بیشتر است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید