کاهش شاخص کل بورس

کاهش شاخص کل بورس

با وجود شروع خوب معاملات بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته، دماسنج بورس در انتها با کاهش فراتر از سه‌هزار واحدی (معادل ۲۴/ ۰درصد) به سطح یک‌میلیون و ۴۴۸‌هزار واحد رسید، پس از رشد قابل‌توجه شاخص در روز شنبه، تردید خریداران در روز معاملاتی سه‌شنبه کاملا مشهود بود.

کد خبر : ۱۰۹۴۶۵
بازدید : ۳۹۴

فاطمه حیدری | معاملات بازار سهام در ابتدای هفته منتهی به ۲۱ مرداد با روندی مثبت آغاز شد، ولی در آخرین روز کاری با کاهش سه‌هزار و ۴۷۸ واحدی (معادل ۲۴/ ۰درصد) روبه‌رو شد.

ورود پول به سهم‌های برجامی همچون بانک تنها یک روز دوام آورد و اخبار ضد‌ونقیض مذاکرات از تردید اهالی بازار سرمایه در مقطع فعلی نکاست. علاوه‌بر اهمیت تغییرات اخیر در قیمت جهانی محصولات مهم از جمله نفت، یکی از موارد مهم و اثرگذار بر روند معاملاتی چهارشنبه کاهش قیمت دلار و اثر آن بر بورس و فرابورس بود.

با وجود شروع خوب معاملات بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته، دماسنج بورس در انتها با کاهش فراتر از سه‌هزار واحدی (معادل ۲۴/ ۰درصد) به سطح یک‌میلیون و ۴۴۸‌هزار واحد رسید، پس از رشد قابل‌توجه شاخص در روز شنبه، تردید خریداران در روز معاملاتی سه‌شنبه کاملا مشهود بود.

این روند نهایتا در روز چهارشنبه کاهش در شاخص‌کل را رقم زد. در این روز معاملاتی نماد‌های «فولاد» و «فارس» بیشترین اثر مثبت بر نماگر یادشده را داشتند.

نماد‌های «کگل»، «شستا»، «خودرو»، «شبندر» و «شپنا» در نزولی‌شدن روند شاخص‌کل بیشترین اثر را داشتند. دو‌نماد مهم خودرو و شستا پس از چهار روز کاری متوالی مثبت، در این روز روند معکوسی را پیش‌گرفتند.

شاخص‌کل هم‌وزن نیز در ابتدای روز افزایشی بود، ولی این رشد و گذشت از مرز ۳۹۰‌هزار واحدی در ساعات اولیه دوامی نداشت و با کاهش بیش از هزار واحد، به محدوده ۳۸۹‌هزار واحد کاهش پیدا کرد. البته در فرابورس افزایش اندکی نسبت به‌روز معاملاتی گذشته به ثبت رسید و این شاخص در محدوده نوزده‌هزار واحد بسته شد.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در روز معاملاتی اخیر مبلغ ۱۷۳ میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی بود. ارزش معاملات خرد (شامل سهام و حق‌تقدم) نیز به رقم‌هزار و۴۰۸‌میلیارد تومان بالغ شد. ارزش کل معاملات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های اثرگذار بر تصمیم‌گیری سهامداران، به اندکی کمتر از ۳‌هزارمیلیارد تومان رسید.

در اولین روز معاملاتی این هفته، بازار سرمایه تحت‌تاثیر اخبار جدید مبنی‌بر احیای روند مذاکرات، تزریق پول بسیار اندک به صندوق تثبیت بازار، عرضه خودرو در بورس و غیره، نوساناتی را تجربه کرد، اما خبر مذاکرات بر سهم‌های برجامی اثر ماندگار و پر‌قدرتی نداشت و در آخرین روز معاملاتی هفته نیز کاهشی اندک در قیمت دلار این تفکر را به فعالان بازار سرمایه القا کرد که تغییراتی در سیاست خارجی ایران، سرنوشت بازار را تغییر خواهد داد.

در مقطع زمانی فعلی تغییرات در محدودیت‌های کرونایی، امضای برجام، افزایش در سیاست‌های انقباضی حاصل از کنترل تورم جهانی همگی به‌نحوی بر بازار صادرات ایران اثر می‌گذارند.

در روند آتی بازار سرمایه علاوه‌بر مشکلات داخلی که تورم بی‌سابقه‌ای را رقم زده است، نوسانات قیمت جهانی نیز بسیار حائزاهمیت است. در صورت ریزش قیمت‌های جهانی، با فرض امضای برجام این انتظار وجود دارد که بازار سرمایه در معرض نوسان‌های مختلفی قرار بگیرد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید