فرق چرم مصنوعی با چرم طبیعی چیست؟

فرق چرم مصنوعی با چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی به سادگی آتش نمی‌گیرد، تغیییر شکل نمی‌دهد و اگر شعله را تا مرحله سوختن ادامه دهید بویی مشابه سوختن مو می‌دهد. لازم به ذکر است که چرم مصنوعی به دلیل ساهته شدن از pvc  اگر در معرض سوختن قرار بگیرد به‌سرعت جمه شده و تغییر شکل می‌دهد و می‌سوزد.

کد خبر : ۱۰۹۴۹۴
بازدید : ۷۹۳

همواره پرسش هایی در مورد اصیل بودن چرم مطرح بوده است. به ویژه افرادی که در چرم شناسی مبتدی بوده یا تجربه بالایی ندارند ممکن است در تشخیص و خرید چرم با مشکلاتی مواجه باشند.

کارکنان فروش شرکت های چرم اکثرا با پرسش هایی مشابهی مثل «تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی در چیست؟»، «فرق چرم طبیعی و چرم مصنوعی را چگونه تشخیص دهم؟»، «آیا چرم شما اصل است یا مصنوعی؟» و … در این مطلب از پیپ کام به روش های شناخت چرم اصل و نحوه تشخیص آن از چرم مصنوعی پرداخته می شود.

قطعا، تشخیص چرم طبیعی (Natural Leather) از چرم مصنوعی (Artificial Leather) آسان نیست. بیشتر مردم در هنگام خرید جهت اطمینان از جنس کیف یا کفش، برچسب محصول را می‌خوانند، زیرا به دنبال کیفیت هستند. اینکه چرم طبیعی، بادوام، زیبا و دارای اصالت است، موضوعی جا افتاده است و از دیرباز برای همه افراد واضح بوده که چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی، ارزش و جایگاه بسیار بالاتری دارد.

اگرچه نسبت به گذشته چرم مصنوعی (صنعتی) تغییرات بسیاری به خود دیده است، اما هنوز تفاوت چشمگیری با چرم طبیعی دارد. بازار سیاه چرم در حال افزایش است و برای خریداران راه شناسایی چرم اصل از تقلبی به معنای واقعی کلمه به کاری بَس دشوار تبدیل شده است.

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی به طور مستقیم از روش دباغی (چرم‌سازی) جهت آماده‌سازی و پرداخت پوست خام حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند، مار و بیشتر تولید می‌شود. به دلیل آنکه پوست حیوانات فساد‌پذیر است و از بین می‌رود، آن‌ها را به دباغخانه جهت ساخت چرمی قوی، انعطاف‌پذیر و پایدار می‌فرستند.

عملیات دباغی با استفاده از مواد گیاهی به شکل فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد، به طوری که در خصوصیات اصلی چرم تغییری ایجاد نشده و تنها از نظر سطح رویی برای مقاومت در برابر نفوذ میکروارگانیسم‌ها (تجزیه‌ کننده مواد)، عملیات مقاوم‌سازی انجام می‌گیرد.

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی به طور مستقیم از مواد پلیمری (پلاستیکی) به نام PVC و PU (پلی اورتان) ساخته می‌شود. روش تولید چرم مصنوعی به دو نوع تَر و خشک انجام می‌گیرد که هر کدام شرایط ویژه تولید خود را دارند.

با این حال، استفاده از چرم صنعتی یا غیر طبیعی (نام‌های دیگر چرم مصنوعی) به دلایل گرانی چرم طبیعی و مسائل اخلاقی (حقوق حیوانات) در ساخت مبلمان خانه، لباس، کیف و کفش و موارد دیگر به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر: گرانول pvc

تفاوت چرم طبیعی و چرم مصنوعی در منعکس کردن نور

به دلیل یکسان نبودن سطح چرم طبیعی هنگامی که آن را زیر نور بگیریم، نور را به شکل منظم و یکدست منعکس نمی‌کند اما چرم مصنوعی به دلیل سطح یکسان اگر زیر نور گرفته شود، نور را به طور منظم و یکدست منعکس می‌کند.

تست شعله

چرم طبیعی به سادگی آتش نمی‌گیرد، تغیییر شکل نمی‌دهد و اگر شعله را تا مرحله سوختن ادامه دهید بویی مشابه سوختن مو می‌دهد. لازم به ذکر است که چرم مصنوعی به دلیل ساهته شدن از pvc اگر در معرض سوختن قرار بگیرد به‌سرعت جمه شده و تغییر شکل می‌دهد و می‌سوزد.

جنس قسمت پشت چرم

از آشکار‌ترین تفاوت‎‌های چرم طبیعی و چرم مصنوعی جنس پشت این محصولات است. پشت چرم طبیعی پرز دارد ولی پشت چرم مصنوعی با نخ دوخته شده است.

مقدار وزن

همواره چرم طبیعی به‌دلیل ساخته شدن از پوست حیوانات سنگین‌تر از چرم مصنوعی که ساخته شده از مواد pvc است می‌باشد.لازم به ذکر است چرم‌های طبیعی حیوانات مختلف نیز دارای وزن‌های متفاوتی هستند برای مثال چرم ساخته شده از پوست بز به طور قابل توجهی سبک‌تر از چرم پوست گاو است.

انعطاف‌پذیری

ساده‌ترین راه در مورد قضاوت چرم طبیعی و مصنوعی این است که میزان انعطاف‌پدیری آن را بررسی کنیم. با خم کردن چرم، اگر چرم به حالت اول برگردد و چین و چروکش از بین رفته باشد چرم طبیعی است اما اگر چرم به سختی خم شود و خط و چین و چروک را بر روی خود باقی بزارد چرم مصنوعی می‌باشد.

انواع چرم مصنوعی

  • چرم مصنوعی اکلیلی
  • چرم مصنوعی طرح دار
  • چرم منفذ دار
  • چرم پلاستیک
  • چرم پلی اورتان
  • چرم وینیل
  • چرم اشبالت

اطلاعات بیشتر قیمت و خرید چرم مصنوعی در پیپ کام به آدرس:

https://pipcom.ir/blogs/6293b63cf6dd305b0c7417b0

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید