افزایش ارتفاع شاخص بورس

افزایش ارتفاع شاخص بورس

معامله گران بورس تهران دادوستد‌های نخستین روز کاری هفته گذشته را با خبر تزریق یک‌هزار‌میلیارد تومان منابع مالی از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه آغاز کردند.

کد خبر : ۱۰۹۴۹۵
بازدید : ۵۲۰

مسعود کریمی | شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران در دادوستد‌های هفته گذشته ۷۷/ ۰درصد افزایش ارتفاع داشت. طی این هفته برآیند معاملات از بهبود وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها نسبت به چند هفته اخیر حکایت داشت، به‌طوری که نخستین هفته مثبت بورس تهران از ۲۵خرداد‌ماه تاکنون در این مدت به ثبت رسید، بنابراین پس از گذشت ۷ هفته متوالی نماگر اصلی توانست به بازدهی مثبت دست‌یابد، به‌عبارتی این رویداد را می‌توان کمترین رشد هفتگی از ۶‌اردیبهشت‌ماه تاکنون در‌نظر گرفت.

در هفته گذشته مذاکرات برجامی وین تا حدودی معاملات سعادت آباد و فردوسی را تحت‌تاثیر قرار داد، به‌طوری که گروه‌های برجامی در بورس تهران با نگاهی به خروجی جلسات هتل کوبورگ با اقبال از سوی معامله گران همراه شدند. دلار نیز از مسیر صعودی خود باز‌ایستاد و در فضای انتظاری به کار خود پایان داد.

صعود دلار نیمایی به ارقامی بالاتر از ۲۶‌هزار و ۷۰۰‌تومان نیز توانست باعث ایجاد اندکی امیدواری میان معامله گران بورسی شود.

نگاهی به تجربه تاریخی

معامله گران بورس تهران دادوستد‌های نخستین روز کاری هفته گذشته را با خبر تزریق یک‌هزار‌میلیارد تومان منابع مالی از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه آغاز کردند.

به‌طور کلی هر نوع حمایت از بازار بدون تغییر نگرش سیاستگذار نسبت به خلق قوانین یا در مواردی اصلاح مقررات حاکم، در واقع سیاستی است که بار‌ها با شکست مواجه شده است. در سال‌های گذشته (سال های‌۹۲، ۹۳) حقوقی‌های بورس تهران بار‌ها در راستای حمایت از بازار با تشکیل جلسات متعدد در قالب صبحانه‌های کاری تصمیم به حمایت از سهام صنایع و شرکت‌ها با استراتژی تزریق نقدینگی گرفتند.

هر چند پس از تشکیل هر نشست حمایتی برای چند روزی این قشر از سرمایه گذاران توانستند شاخص‌های سهامی را به سمت مدار مثبت کانالیزه کنند، اما در ادامه به‌طور مجدد با تشدید واکنش منفی فعالان بازار و نماگر‌های بورسی نیز مواجه می‌شدند.

در واقع تزریق منابع مالی بدون تغییر‌نگرش سیاستگذار نسبت به پارامتر‌های اقتصادی و اثرات دستورالعمل‌های یک شبه در بخش مولد اقتصاد کشور، سیاست بدون پشتوانه‌ای است که منجر به سوخت پول در بورس می‌شود. به روایت تاریخ، متولیان بورس هیچ گونه توجهی به رویداد‌ها و پیامد‌های آن در گذشته ندارند.

سکانداران بازار سرمایه جابه‌جا می‌شوند و رویکرد آزمون و خطا با قوانین خلق الساعه در زمین بورس تداوم پیدا می‌کند، سرمایه سرمایه گذار هم روزبه‌روز آب می‌شود.

سرگیجه نهاد ناظر

روز شنبه یک‌هزار‌میلیارد تومان پول به صندوق تثبیت بازار وارد شد. صندوقی که هیچ گونه آمار و ارقامی درخصوص چگونگی تزریق منابع به بازار تاکنون ارائه نکرده است. اصلا مشخص نیست چه شرکت‌هایی در اولویت حمایت مالی از سوی صندوق قرار می‌گیرند.

آیا فقط از صنایع و شرکت‌های شاخص ساز که از وزن بالایی در جهت دهی به نماگر اصلی بورس تهران برخوردار هستند حمایت می‌شود یا نقدینگی به شرکت‌های کوچک و متوسط نیز می‌تواند راه پیدا کند؟ در اینجا نقش نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق‌بهادار) چیست؟

آیا همانند سرمایه گذاران فقط نظاره گر است یا می‌تواند در راستای افزایش شفافیت بازار گام بردارد؟ حداقل در چنین زمینه‌ای تاکنون واکنش خاصی از متولیان بازار سرمایه مشاهده نشده است. مشخص نیست این نهاد چه استراتژی در راستای افزایش شفافیت بازار سرمایه خواهد داشت.

خوش‌بینی برجامی‌ها

به هر ترتیب رویداد تزریق منابع مالی در حالی به‌وقوع پیوسته که دیپلمات‌های کشور دور جدیدی از مذاکرات را از هفته قبل معاملاتی در وین آغاز کرده بودند و در نخستین روز از آغاز معاملات بورس تهران در هفته گذشته گمانه زنی‌ها درخصوص اینکه ایران و ایالات‌متحده تا حدودی از مواضع قبلی خود کوتاه

آمده اند، مورد‌توجه معامله گران قرار گرفت. بدین ترتیب در روز شنبه برداشت گروه بانک و خودرو از انعکاس سیگنال سیاست خارجی کشور مثبت بود، به‌طوری که این صنایع با افزایش استقبال از سوی سرمایه گذاران حقیقی مواجه شده و ورود پول قابل‌توجهی را در این روز معاملاتی به ثبت رساندند. عرضه محصولات خودروسازان در بورس‌کالای ایران را می‌توان دیگر عامل افزایش اقبال به این گروه درنظر گرفت.

در حوزه سیاست خارجه هر‌چند گفته می‌شد فقط چند بند از مسائل فنی موردبحث اصلی قرار گرفته است، اما در نهایت هیات‌های مذاکره کننده بدون هیچ دستاورد ملموسی این دور از مذاکرات را به پایان رساندند. در عین حال موضوعاتی پیرامون جمع بندی نهایی متن در پایتخت‌ها به گوش می‌رسد.

نوسان بازار‌های مالی

در هفته گذشته برآیند معاملاتی اسکناس آمریکایی از افت ۸۶/ ۰درصدی حکایت داشت که به‌نظر می‌رسد فعالان بازار ارز تا حدودی نسبت به احیای برجام امیدوار بودند. در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز دلار برای دقایقی وارد کانال ۳۰‌هزار‌تومان شد، اما طولی نکشید که به مسیر قبلی خود یعنی بالاتر از این سطح بازگشت.

سکه امامی نیز در پی افزایش استقبال سرمایه گذاران ۲/ ۰درصد رشد را در جریان دادوستد‌های هفته مذکور به ثبت رساند. بدین ترتیب در هفته گذشته به لحاظ کسب بازدهی بورس تهران با ۷۷/ ۰درصد رشد در صدر فهرست بازار‌های مالی قرار گرفت و در ادامه سکه طلا و دلار جای گرفتند.

دریچه بورسی آمار

در هفته منتهی به ۱۹‌مرداد‌ماه به‌رغم افزایش امیدواری پیرامون تحولات مثبت برجام، اما در مجموع ۳۶۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شد. کم رنگ شدن احتمال دستیابی به توافق موضوعی است که سرمایه گذاران را به سمت احتیاط در معاملات سوق می‌دهد.

هفته گذشته شانزدهمین هفته متوالی خروج پول حقیقی (از ۳۱ فروردین۱۴۰۱) در بورس تهران به ثبت رسید. رویدادی که از عدم‌اطمینان و به‌نوعی هراس دسته‌جمعی سرمایه گذاران خرد در جریان معاملات حکایت دارد، هر چند خروج پول حقیقی بعد از ۱۲ هفته در کمترین سطح خود قرار گرفت، اما همچنان ریسک معاملات از دید بخشی از سهامداران خرد بالاست. در هفته گذشته صنعت فناوری اطلاعات بیش از ۳۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی جذب کرد.

گروه‌هایی نظیر بانک و مخابرات هر کدام به ترتیب ۶/ ۱۲ و ۹۳/ ۲‌میلیارد‌تومان جذب منابع مالی از سوی سرمایه گذاران خرد را در کارنامه کاری خود به ثبت رساندند، بنابراین بیشترین مقدار ورود پول در دادوستد‌های هفتگی به صنایع داخلی کشور اختصاص پیدا کرد.

در نقطه مقابل فرآورده‌های نفتی را می‌توان در گروه صنایعی تعریف کرد که در هفته گذشته بیشترین خروج پول از سوی سرمایه گذاران خرد را داشت. بدین ترتیب این صنعت با فرار نقدینگی بالغ بر ۱۲۶میلیارد‌تومان مواجه بود و توانست رتبه نخست را در خروج سهامدار حقیقی کسب کند. صنایعی نظیر خودرو و ساخت قطعات، چند رشته‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی هر کدام با ۶۷/ ۶۴، ۶۲/ ۴۶، ۲۴/ ۲۶‌میلیارد‌تومان رتبه‌های دوم تا چهارم خروج پول سرمایه گذاران خرد را به ثبت رساندند.

در هفته مورد‌توجه گزارش، ارزش بازار بورس تهران ۱۴/ ۰درصد نسبت به هفته ماقبل معاملاتی افت پیدا کرد. حجم معاملات بورس نیز افت ۸۹/ ۳‌درصدی را نشان داد. ارزش معاملات نیز همانند پارامتر‌های ذکر شده افت ۰۳/ ۵‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید