وقتی با چراغ روشن می‌خوابیم چه اتفاقی در بدنمان می‌افتد؟

وقتی با چراغ روشن می‌خوابیم چه اتفاقی در بدنمان می‌افتد؟

در هر صورت خوابیدن با نور لامپ و چراغ روشن مضراتی دارد که باعث می‌شود شما به اندازه کافی از خوابتان بهره‌مند نشوید.

کد خبر : ۱۰۹۶۲۵
بازدید : ۵۷۵

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا هنگام خواب چراغ را خاموش می‌کنیم و خوابیدن در اتاق روشن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؟ این مسئله دلیلی بسیار مهم دارد.

احتمالا برایتان پیش آمده که با چراغ روشن در اتاق خوابیده بوده اید. فرقی ندارد که دلیل این موضوع چه باشد، در هر صورت خوابیدن با نور لامپ و چراغ روشن مضراتی دارد که باعث می‌شود شما به اندازه کافی از خوابتان بهره‌مند نشوید.

آسیب به سیستم تولید مثل

مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی هنگام شب، باعث افزایش خطر ناباروری می‌شود. این ازمایش روی موش‌های ماده انجام شده است. این موش‌ها شب‌ها در نور روشن می‌خوابیدند و نسبت به موش‌هایی که شب‌ها در تاریکی می‌خوابیدند، میزان ناباروری بیشتری داشتند.

همچنین ریتم سیستم شبانه روزی بدن آن‌ها یعنی ساعت درونی بدنشان هم به هم ریخته بود. پس نور چراغ حین خواب شب روی سیستم باروری خانم‌ها اثرگذار است.

مطالعه دیگری هم در این زمینه انجام شد و به این نتیجه رسیدند پرستارانی که شیفت شب دارند، معمولا احتمال ابتلا به این مشکل و به هم ریختن چرخه قاعدگی در آن‌ها بیشتر است.

مشکلات قلبی

نور هنگام شب نه تنها ملاتونین را کاهش می‌دهد بلکه باعث فشار خون نیز می‌شود. اگر شب‌ها در معرض نور زیاد قرار بگیرید، تولید ملاتونین در بدن سرکوب می‌شود و در نتیجه فشار خون افزایش پیدا می‌کند و نوسانات زیاد می‌تواند عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته باشد.

افزایش وزن

قرار گرفتن زیاد در معرض نور مصنوعی هنگام شب، علت کاهش متابولیسم و سوخت و ساز است که باعث به هم ریخته شدن چرخه خواب و ریتم شبانه روزی بدن می‌شود و عاملی برای چاقی خواهد بود.

مطالعه‌ای روی ۴۳۰۰۰ خانم در این زمینه انجام شده است و نشان می‌دهد افرادی که شب‌ها با نور روشن تلویزیون می‌خوابند، با افزایش وزن مواجه خواهند بود. این تغییر بدون توجه به کیفیت یا زمان خواب رخ خواهد داد.

تغییرات هورمونی

روشن بودن یک عدد چراغ هم می‌تواند تعادل هورمونی را به هم بریزد. نور حاصل از گوشی موبایل، تلویزیون یا کامپیوتر باعث کمبود ملاتونین می‌شود و همچنین فرآیند‌های بیولوژیکی آشفته می‌شوند. ملاتونین اولین چیزی است که در چنین حالتی سرکوب می‌گردد و خواب افراد به هم می‌ریزد. هورمون‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و هورمون‌های ضدپیری کمتر ترشح می‌شوند.

افسردگی

مطالعه‌ای در این زمینه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور هنگام شب باعث افزایش خطر افسردگی می‌شود. به هم ریختن ریتم شبانه روزی علائم افسردگی را بدتر می‌کند. نور قرمز شاید اثرات مخرب کم تری داشته باشد، زیرا حساسیت به طول موج قرمز در افراد کم‌تر است.

البته در بعضی از موارد نور درمانی با رنگ آبی هم انجام می‌شود، اما به طور کل بهتر است که هنگام شب در معرض هیچ نوری قرار بگیرید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید