بازگشت بورس به مسیر صعودی

بازگشت بورس به مسیر صعودی

شاخص‌کل پس از آنکه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت به محدوده ۶/ ۱‌میلیون واحدی رسید، روندی منفی را آغاز کرد. این روند منفی با وجود روز‌های مثبتی که کم‌وبیش شاهد بود با این حال هیچ‌گاه نتوانست تا رسیدن به محدوده یک‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحد تغییر‌جهت دهد.

کد خبر : ۱۰۹۸۰۸
بازدید : ۷۵۲

هانا پاکمند | روز گذشته شاخص بورس پس از چند روز کاهش، رشد کرد و به محدوده یک‌میلیون و ۴۳۱هزار واحد رسید.

مقایسه عملکرد این نماگر با شاخص کل هموزن که رشدی ۲۷/ ۱درصدی داشته، حاکی از آن است که رشد قیمت‌ها در بازار سهام از نماد‌های کوچک آغاز شده است؛ با این حال بررسی نماگر اصلی نشان می‌دهد که این مساله برای نماگر مذکور نیز ممکن است.

بورس اوراق‌بهادار تهران در آغازین روز از آخرین‌ماه از فصل تابستان مسیری متفاوت در پیش گرفت و پس از ریزش‌های پی‌درپی در روز‌های اخیر به مسیر صعودی بازگشت، به‌طوری‌که در روز یادشده نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۴۹/ ۰‌درصدی به سطح یک‌میلیون و ۴۳۱‌هزار واحد رسید و نماگر هم‌وزن بازار نیز با افزایش ۲۷/ ۱‌درصدی تا سطح ۴۰۲‌هزار واحد پیش‌روی کرد.

اینطور که به‌نظر می‌رسد با توجه به قرارگرفتن شاخص در محدوده فعلی و بازگشتن از حمایت یک‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحد احتمال رشد TEDPIX وجود دارد.

در آینه ارقام

شاخص‌کل بورس تهران معاملات روز گذشته را صعودی شروع کرد و در ساعت نخست دادوستد‌ها توانست بیش از ۳‌هزار و ۷۰۰ واحد افزایش را به ثبت برساند، به‌طوری‌که در ساعت مزبور نماد‌های «حکشتی»، «نوری» و «وبملت» بیشترین تاثیر مثبت و «فولاد»، «کگل» و «فارس» بیشترین تاثیر منفی را داشته‌اند.

ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز رقم ۲‌هزار و ۱۵‌میلیارد‌تومان را به ثبت رساند و با بازگشت بازار به روند صعودی، سهامداران حقیقی نیز مسیری متفاوت در‌پیش گرفتند و حدود ۶۸‌میلیارد تومان در روز مزبور سرمایه توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد، درحالی‌که عملکرد بازار سرمایه در مرداد‌ماه چندان رضایت‌بخش نبود و بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به این بازار دلسرد کرده است.

بازتاب این دلسردی را می‌توان در تحرکات شاخص‌کل دید. بر اساس آمار به‌دست آمده بازدهی شاخص‌کل بورس تهران در مرداد‌ماه با کاهش ۲۲/ ۳‌درصدی مواجه شد؛ این در حالی است که همزمان با بازگشت نماگر اصلی بازار به سطح ۹ مرداد و قرارگرفتن آن در محدوده یک‌میلیون و ۴۲۴‌هزار واحد، واکنش شاخص‌کل در روز دوشنبه برای فعالان بازار اهمیت زیادی داشت.

شاخص هم‌وزن نیز به مراتب وضعیت خوبی نداشت به‌طوری‌که بازدهی شاخص‌کل در مرداد‌ماه با کاهش ۶۱/ ۱‌درصدی مواجه شد، اما آنچه که در روز دوشنبه در قالب صعود نماد‌های کوچک‌تر در شاخص هموزن خودنمایی کرد، در روز سه‌شنبه به نماد‌های بزرگ نیز تسری یافت؛ این در حالی است که از میان نماد‌های معامله‌شده دیروز هم بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به «حکشتی» با ۳۷، «خزامیا» با ۱۵ و «کالا» با ۸‌میلیارد‌تومان بود.

«مبین» با ۱۳، «های‌وب» با ۱۲ و «بپاس» با ۶‌میلیارد‌تومان هم بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. اینطور که به‌نظر می‌رسد نماد‌های کوچک با بی‌خبر ماندن از حاصل مذاکرات وین و مشخص‌نبودن تصمیم ایران و سایر طرف‌های برجام راه خود را از این فضای فکری جدا کرده‌اند. احتمالا دلیل کوچک‌بودن این نماد‌ها و افزایش توان سفته‌بازی در آن‌ها در کنار افزایش قیمت ناشی از تورم دلیل اصلی رشد قیمت آن‌ها باشد.

شاخص‌کل پس از آنکه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت به محدوده ۶/ ۱‌میلیون واحدی رسید، روندی منفی را آغاز کرد. این روند منفی با وجود روز‌های مثبتی که کم‌وبیش شاهد بود با این حال هیچ‌گاه نتوانست تا رسیدن به محدوده یک‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحد تغییر‌جهت دهد.

این رویداد هر‌چند ناپایدار در تاریخ روز دهم مرداد‌ماه روی داد. از این تاریخ تا پایان معاملات بیست و سومین روز از ماه یادشده دماسنج بورسی به محدوده یک‌میلیون و ۴۷۰‌هزار واحدی رسید، با این‌وجود تداوم رشد از سطح فعلی امکان‌پذیر نشد و بازار روز‌های منفی را پشت‌سر گذاشت.

در حال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که احتمالا پس از ۷ کندل منفی حالا شاخص‌کل با برخورد به سطح حمایتی یک‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحدی، با توجه به معاملات مثبت روز قبل به سطوح بالاتری برود. این سطح در صورت مثبت سپری‌شدن معاملات روز جاری می‌تواند در پله اول مقاومت داینامیک موجود در تصویر باشد، به‌عبارتی دیگر، شاخص‌کل طی روز‌های اخیر در محدوده فعلی نوسان داشته و افت و خیز شارپی نداشته است، اما همان‌طور که پیشتر به آن اشاره کردیم واکنش بازار به محدوده یک‌میلیون و ۴۲۰‌هزار واحد اهمیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران داشت.

در این محدوده دو سناریو متفاوت قابل‌استنباط بود. در سناریوی اول فرض بر این بود که در صورت تشدید عرضه‌ها در بازار نماگر یادشده تا کف کانال ۴/ ۱‌میلیون واحد عقبگرد داشته باشد و نهایتا با تحکیم فضای ترس و ابهام در بازار و فروش هرچه بیشتر سهام سرمایه گذاران، روند نزولی تداوم یابد.

در ادامه این روند نزولی احتمالا محدوده حمایتی ۴/ ۱‌میلیون واحدی شاخص‌کل از دست برود و نماگر یادشده ۵۰‌هزار واحد دیگر هم ریزش داشته باشد، اما در سناریو دوم فرض بر این بود که شاخص‌کل بورس تهران در این محدوده حمایت شود تا تعادل بازار بیش از این به‌هم نریزد.

بر این اساس روند معاملات روز سه شنبه این دلخوشی را میان سهامداران شکل داد که احتمالا شاخص‌کل با افزایش بیش از ۶‌هزار واحدی در روز یادشده، در این محدوده حمایت شود و محدوده حمایتی ۴/ ۱‌میلیون واحدی را حفظ کند.

به‌طور کلی بررسی تحرکات شاخص‌کل نشان می‌دهد که تحت‌تاثیر مسائل متعددی که بازار را متاثر کرده، نظیر کاهش اهمیت مذاکرات در ذهن فعالان بازار که به سبب کشدار شدن مجدد آن روی داده است، احتمال رشد شاخص بیشتر شده است.

این شرایط از آن جهت حساسیت سرمایه‌گذاران بازار را دوچندان می‌کند که مذاکرات برجام بیش از آنچه که انتظار می‌رفت طولانی‌شده و بسیاری از بازار‌ها را دلسرد کرده است.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد بازار‌ها دیگر توجهی به اخبار منتشره ندارند و روندی خنثی را در پیش گرفته اند؛ این در حالی است که در اواخر مرداد‌ماه و تحت‌تاثیر اخبار مثبت و امیدی که به بازار سرمایه تزریق شد، بازار‌های مالی از جمله بازار سهام به پیشواز توافق در مذاکرات هسته‌ای رفتند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را دلخوش کردند.

بنابراین می‌توان گفت با مشخص‌شدن سرنوشت مذاکرات احیای برجام شرایط متفاوتی در انتظار صنایع بورسی باشد؛ به گونه‌ای بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای کلیت بازار سهام تحت‌تاثیر کاهش نااطمینانی‌ها و کاهش نسبی در ریسک‌های پیش‌روی، عملکرد مطلوبی داشته باشند و بازدهی مناسبی را کسب کنند، اما در نگاهی دقیقی‌تر به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که دولت سیاست سرکوب ارزی و اعمال قیمت‌گذاری دستوری بر بازار ارز را در‌پیش بگیرد تبعات آن دامنگیر صنایع صادرات‌محور خواهد بود و از طرفی این موضوع شرکت‌های وارداتی را نیز متاثر می‌سازد.

این در حالی است که در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر سیاست سرکوب ارزی احتمالا هزینه‌های شرکت درخصوص خرید مواداولیه و تجهیزات کاهش یابد و بالطبع سودآوری آن‌ها افزایش پیدا کند، اما ممکن است در بلندمدت شرایط به مراتب سخت شود، چراکه با افزایش مزیت کالا‌های مصرفی تحت‌تاثیر سیاست مزبور فروش شرکت‌های صادراتی کاهش یابد و از این‌رو به تهدیدی جدی برای سودآوری آن‌ها تبدیل شود.

بازگشت بورس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید