پشت پرده پلاتین های کج شده در پای بیماران!

پشت پرده پلاتین های کج شده در پای بیماران!

وقتی با همه سختی‌ها دوباره او را نزد متخصصان ارتوپدی بردیم و تصویر برداری‌ها انجام شد به حقیقت تلخی رسیدیم که بیانگر کج شدگی یا شکستگی «پلاتین» در پای مادرم بود.

کد خبر : ۱۰۹۸۱۰
بازدید : ۱۲۹۲

سیدخلیل سجادپور | کنکاش و پیگیری‌ها درباره ماجرای بیمارانی که بعد از عمل جراحی با پلاتین‌های کج شده در پا، به مرکز درمانی بازمی گشتند به نتایج تلخی رسید که حکایت از پشت پرده‌های مشکوکی دارد.

این حکایت‌های تاسف بار از مدتی قبل در حالی شروع شد که اخباری از عوارض شدید بعد از عمل‌های جراحی در یکی از بیمارستان‌های نیشابور خبرنگار خراسان را به تکاپو واداشت و پیگیری‌های نامحسوس برای یافتن این بیماران ادامه یافت.

این اخبار حاکی از آن بود که تعدادی از بیمارانی که مورد عمل جراحی ارتوپدی (استخوان) قرار گرفته و با تحمل هزینه‌های زیاد «پلاتین گذاری» کرده اند، دوباره با عوارضی شدید به بیمارستان بازمی گردند!

پیگیری این موضوع در حالی بسیار دشوار بود که بیماران مدعی بودند تحمل درد‌های وحشتناک را ندارند و به قول معروف زجرکش می‌شوند، اما دو روز گذشته حکایت عجیبی در همین بیمارستان رخ داد که پشت پرده پلا تین‌های جنجالی را مشکوک‌تر کرد.

همراه یکی از بیماران (خ- الف) که حدود ۴۰ روز قبل در اتاق عمل بیمارستان جراحی و پلاتین گذاری شده بود با ابراز ناراحتی از وضعیت موجود به تشریح ماجرایی پرداخت که چگونه بعد از انجام عمل جراحی و پلاتین گذاری در پای مادرش، او بدون این که حادثه‌ای برایش رخ دهد دچار عوارض شدیدی شده و با درد و تورم پا دست به گریبان است.

در همین حال دو بیمار دیگر که سخنان او را می‌شنیدند از شدت تعجب و با چشمانی حیرت زده، به او می‌نگریستند چرا که آن‌ها نیز به همین شیوه زیر تیغ جراحی رفته بودند با همین عوارض وحشتناک دست و پنجه نرم می‌کردند.

بیان این حکایت‌ها درحالی خبرنگار خراسان را وارد ماجرای پلاتین‌های مشکوک کرد که تصویربرداری و اظهارنظر‌های پزشکی نشان می‌داد: پلاتین‌های کار گذاشته شده در پای بیماران، به شدت کج شده یا به اصطلاح عامیانه شکسته است!

بنابراین سرنخ این ماجرا به شرکت‌هایی می‌رسید که مسئولان خرید بیمارستان پلاتین‌های مذکور را از آن جا خریده اند یا به صورت دولتی در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است که خود نیاز به توضیح مسئولان و مدیران وزارتخانه دارد.

درهمین حال همراه یکی از بیمارانی که روز گذشته قرار بود تا ساعتی دیگر دوباره زیر تیغ جراحی برود درباره این ماجرای تلخ به خبرنگار خراسان گفت: حدود ۴۵ روز قبل مادرم را به یکی از بیمارستان‌های نیشابور رساندیم. او به دلیل کهولت سن حادثه‌ای برایش اتفاق افتاد و استخوان پایش آسیب دید که پزشک معالج ما را به بیمارستان معرفی کرد و تشخیص دادند که پای مادرم باید مورد عمل جراحی قرار گیرد.

ولی به دلیل این که مادرم بیماری دیابت هم دارد و باید غلظت خون او تنظیم می‌شد چند روز در بیمارستان بستری بود و وقتی تشخیص پزشکان متخصص این شد که باید پای مادرم «پلاتین گذاری» شود به آن‌ها گفتیم اگر اجازه بدهید ما از بیرون پلاتین تهیه کنیم، ولی متصدیان مربوط اصرار داشتند که بیمارستان خودش پلاتین دارد و ما فقط از همین پلاتین‌ها استفاده می‌کنیم.

ما هم که تخصص یا اطلاعاتی در این باره نداشتیم موافقت کردیم و بعد از انجام عمل «پلاتین گذاری» مادرمان را به منزل بردیم، ولی بعد از گذشت مدتی ناگهان درد پای مادرم به حالت زجرآوری رسید و پایش به شدت ورم کرد. دوباره او را نزد یکی از پزشکان متخصص بردیم و بازهم مانند مرحله قبل تصویربرداری انجام شد.

وقتی پزشک معالج تصویر پای مادرم را دید با تعجب گفت که پلاتین به شدت خمیده است و حتما باید به بیمارستان بروید! به ناچار روانه بیمارستان شدیم و عکس‌ها را به پزشکان نشان دادیم! می‌گفتند شما می‌توانید بیمارتان را به بیمارستان خصوصی ببرید، ما هم با آن بیمارستان تماس گرفتیم که ابتدا موافقت کردند، اما نمی‌دانم چرا از روز گذشته (دیروز) ادعا کردند که ما این گونه بیماران را نمی‌پذیریم!

این جا بود که دو نفر دیگر که مشکلی شبیه ما داشتند نیز به بیمارستان مراجعه کردند و ما تازه فهمیدیم که احتمالا «پلاتین ها» استاندارد نیستند. با این حال مسئولان بیمارستان و پزشکان متعهد شدند که دوباره مادرم را عمل کنند و این بار «پلاتین» بهتری بگذارند!

ما هم منتظر هستیم چرا که قرار است تا یک ساعت دیگر (روز گذشته) او را به اتاق عمل ببرند و پلاتین پایش را جایگزین کنند. این همراه بیمار که بسیار از این وضعیت ناراحت بود با طرح این سوال که چه کسی خسارت‌های مادی و معنوی ما را می‌پردازد، اضافه کرد:

پشت پرده پلاتین های کج شده در پای بیماران!

وقتی موضوعی به عموم مردم ارتباط پیدا می‌کند و از یک معضل شخصی می‌گذرد باید مدعی العموم پیگیر ماجرا باشد و پشت پرده این حقیقت‌های تلخ را فاش کند چه بسا که افراد دیگری قربانی این حادثه شده اند، اما به دلیل آگاهی نداشتن از امور پزشکی نمی‌توانند حق خود را مطالبه کنند.

در همین حال همراه یکی دیگر از این بیماران (ع- گ) به خبرنگار خراسان گفت: حدود ۴۰ روز قبل بود که مادرم را به دلیل «زمین خوردگی» به بیمارستان نیشابور انتقال دادیم و بنا به نظر پزشکان به دلیل شکستگی استخوان پا بستری شد تا عمل «پلاتین گذاری» انجام شود.

این درحالی بود که هزینه زیادی را متحمل شدیم و «پلاتین ها» را نیز در بیمارستان تهیه کردند. اما از چند روز قبل تورم وحشتناکی در پای مادرم پدیدار شد و درد جانکاهی وجودش را فرا گرفت. وقتی با همه سختی‌ها دوباره او را نزد متخصصان ارتوپدی بردیم و تصویر برداری‌ها انجام شد به حقیقت تلخی رسیدیم که بیانگر کج شدگی یا شکستگی «پلاتین» در پای مادرم بود.

بی درنگ به همان بیمارستان رفتیم و من ماجرا را با پزشکان و مسئولان بیمارستان در میان گذاشتم. آن‌ها که گویی از قبل در جریان این موارد بودند از من خواستند پیگیر نام شرکتی نباشم که پلاتین‌ها را به بیمارستان واگذار کرده است، اما قول دادند که مادرم را بلافاصله دوباره عمل و این بار پلاتین‌های خوبی را جایگزین کنند.

همراه بیمار «ع- گ» با آن که از برخورد مدیر بیمارستان و پزشک معالج رضایت داشت، اما تاکید کرد که فکر نمی‌کنم تنها مشکل همین چند نفری باشند که فقط در یک روز به بیمارستان مراجعه کرده اند و احتمالا افراد دیگری هم با این وضعیت روبه رو هستند که باید مسئولان و سازمان‌های نظارتی پشت پرده این پلاتین‌های جنجالی را برای مردم بازگو کنند و با خاطیان نیز برخوردی قاطع صورت گیرد.

وی گفت: در عین حال مادر من هم مانند بیماران دیگر امروز (روز گذشته) دوباره به اتاق عمل رفت و پلاتین‌های پایش را تعویض کردند.

این درحالی است که در جلسه مسئولان مرکز درمانی بنا به گفته خودشان قرارداد خرید با شرکتی که پلاتین‌های مذکور از آن جا تهیه می‌شد نیز لغو شده است، اما با این حال باید موضوع با جدیت از سوی نهاد‌های نظارتی و دستگاه قضایی پیگیری شود تا خدای ناکرده جان انسان‌های دیگری در معرض خطر نباشد!

وی تاکید کرد: وقتی در یک ساعت سه تن از بیماران با مشکلی مشابه وارد بیمارستان شده اند، این احتمال وجود دارد که حکایت تلخی در پس این ماجرای تاسف بار نهفته باشد بنابراین باید مدیران به افکار عمومی پاسخ دهند.

شایان ذکر است: سومین بیمار که با وضعیت مشابه مورد عمل جراحی قرار گرفت و روز گذشته بیمارستان را ترک کرد «پ» نام دارد که امکان گفتگو با وی فراهم نشد، اما امیدواریم نهاد‌های نظارتی با قدرت و قاطعیت ماجرای پلاتین‌های مشکوک را پیگیری کنند و مدیران بهداشتی و درمانی هم پاسخ گو باشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید