رنگ خاص صدای منوچهر اسماعیلی

رنگ خاص صدای منوچهر اسماعیلی

وقتی فردی صدایی طبیعت خوب و درستی داشته باشد و حنجره خوبی داشته باشد می‌تواند استفاده خوب و درستی از این حنجره و صدا بکند که اتفاقا آقای منوچهر اسماعیلی به خوبی توانستند از این قابلیت‌های‌شان استفاده می‌کردند و خوب بهره‌برداری می‌کردند.

کد خبر : ۱۰۹۸۱۲
بازدید : ۸۴۰

بهروز رضوی | از دوران نوجوانی شانس این را داشتم که با آقای منوچهر اسماعیلی آشنا شوم و نسبت به ایشان ارادت خاصی داشتم و کارهای‌شان را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم و کارهای‌شان را بسیار دوست داشتم.

منوچهر اسماعیلی یکی از پیشکسوت‌کاران درست عرصه دوبله و صدا بودند و همواره به همکاری با ایشان افتخار می‌کردم. البته ما هیچ‌وقت همکاری مستقیمی باهم نداشتیم ولی در حوزه گویندگی و کار خودم را همکار ایشان می‌دانستم.

هر چند که مسیر کار ما از هم جدا شد و من تمرکزم را روی گویندگی رادیو گذاشتم. شانس این را نداشتم که هیچ‌وقت از آموزه‌های ایشان در عرصه صدا به صورت مستقیم بهره بگیرم. چون من جذب گویندگی رادیو شدم طبیعا از وادی دوبله که مورد علاقه من بود جدا افتادم ولی منوچهر اسماعیلی به عنوان هنرمند پیشکسوت و دوبلور مورد علاقه‌ام خیلی مورد توجه من بودند.

منوچهر اسماعیلی طبیعی‌ترین حنجره را داشتند، صدای بسیار طبیعی و خالصی داشتند به همین دلیل امکان مانور در این حنجره زیاد است. وقتی فردی صدایی طبیعت خوب و درستی داشته باشد و حنجره خوبی داشته باشد می‌تواند استفاده خوب و درستی از این حنجره و صدا بکند که اتفاقا آقای منوچهر اسماعیلی به خوبی توانستند از این قابلیت‌های‌شان استفاده می‌کردند و خوب بهره‌برداری می‌کردند.

صدای او رنگ خاصی داشت که بدون اغراق می‌توان گفت او سهم انکارنشدنی در محبوبیت برخی از بازیگران ایرانی و خارجی نیز داشته است. به نظر من مجموعه کار‌های ایشان در هزاردستان بی‌شک یکی از درخشان‌ترین کارهای‌شان به شمار می‌رود. منوچهر اسماعیلی صرف‌نظر از گویندگی و دوبله، آدم بسیار مبتکر و خلاقی بودند. شما می‌بینید که در یک مجموعه تلویزیونی ایشان پنج نقش را می‌گفتند.

یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که اسماعیلی به جای او در هزاردستان صحبت کرد، عزت‌الله انتظامی بود. حتی برخی از شخصیت‌هایی که او در یک مجموعه تلویزیونی که به جای‌شان صحبت کرده، باهم گفتگو داشتند و او به خوبی از عهده این کار برآمده است و اگر کسی کار‌های صداپیشگان را به صورت حرفه‌ای دنبال نکند...

اصلا نمی‌تواند متوجه شود که این یک نفر است که مثلا به جای چهار یا پنج نفر صحبت کرده است، به همین دلیل است که از او به عنوان مرد هزار صدای ایران یاد می‌شود.

به نظر صاحبان فن، در هر پروژه سینمایی یا مجموعه تلویزیونی که منوچهر اسماعیلی سهم داشت، آن پروژه از نظر دوبله در شمار بهترین آثار قرار می‌گرفت. اسماعیلی نه تنها خودش کارش را خوب انجام می‌داد بلکه در هر پروژه‌ای که قرار می‌گرفت توانایی این را داشت که کار در بخش صدا به بهترین شکل ممکن ارایه شود.

حضور او در هر پروژه‌ای موجب دلگرمی همکارانش بود و همه متاثر از او سعی می‌کردند کارشان را به بهترین شکل ممکن ارایه بدهند. از بارزه‌های کار ایشان ابتکاراتی بود که در کار داشتند و حتی با خطوط چهره یک بازیگر صدای‌شان را تغییر می‌دادند به همین دلیل اکثر نقش‌هایی که گفتند دقیق و منطبق با حرکات بازیگر بوده است.

علاقه‌مندان و جوانانی که در این مسیر هستند باید تمامی آثار منوچهر اسماعیلی را کنجکاوانه و موشکافانه دنبال کنند تا درس بگیرند. او هر نقشی را که دوبله می‌کرد آن اثر ماندگار می‌شد و حتی لحظه‌لحظه هر نقش را آن‌چنان خوب درک و بیان می‌کرد که توانایی انتقال حس آن را با صدا داشت و باید گفت نظیر او را در هنر دوبله نداریم.

درگذشت منوچهر اسماعیلی ضایعه بزرگی برای فرهنگ و هنر ایران است و من جا دارد به عنوان عضو کوچکی از خانواده گویندگی و صدای ایران این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان تسلیت بگویم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید