فواید وازلین برای پوست را بیشتر بشناسید!

فواید وازلین برای پوست را بیشتر بشناسید!

استفاده از وازلین برای پوست صورت و دیگر نقاط بدن نه‌تنها خطری ندارد، بلکه می‌تواند مفید باشد. همین ویژگی وازلین آن را از سایر فراورده‌های یادشده متمایز می‌کند.

کد خبر : ۱۱۰۴۴۹
بازدید : ۱۴۶۶

فرادید | ژله پترولیوم (با نام تجاری وازلین) مخلوطی از روغن‌های معدنی و موم است که از ماده‌ی نیمه جامدی شبیه به ژله ساخته شده است.

این محصول از زمان کشف رابرت آگوستوس چسبرو در سال ۱۸۵۹، تغییر چندانی نکرده است. چسبرو متوجه شد کارگران صنعت نفت، برای بهبود زخم‌ها و سوختگی‌هایشان از ژله‌ا‌ی چسبناک و غلیظ استفاده می‌کنند. در نهایت او این ژله را به شکل وازلین طراحی کرد.

وازلین، خواص خود را مدیون ترکیبی به نام پترولیوم است که با ایجاد یک لایه‌ی محافظ، رطوبت پوست حفظ می‌کند. اینکار به گردش رطوبت و ترمیم پوست کمک می‌کند. برای آنکه با موارد مصرف وازلین بیشتر آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید.

استفاده از وازلین برای پوست صورت و دیگر نقاط بدن نه‌تنها خطری ندارد، بلکه می‌تواند مفید باشد. همین ویژگی وازلین آن را از سایر فراورده‌های یادشده متمایز می‌کند.

استفاده از وازلین برای پوست صورت به‌عنوان مرطوب‌کننده خطری ندارد؛ اما اگر این کار را انجام می‌دهید، نکاتی هست که باید بدانید. پیش از شرح این نکات، کمی بیشتر درباره طرز تهیه وازلین و نکات مربوط به آن خواهیم گفت تا جای ابهامی وجود نداشته باشد.

آیا ژلهٔ پترولیوم یا همان وازلین سرطان‌زاست؟

بنا به گفتهٔ متخصصان پوست، جواب این سؤال منفی است و از این بابت جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. دکتر مارینا پِرِدو (Marina Peredo) در این باره می‌گوید: «هیچ تحقیق و آزمایشی بیانگر سرطان‌زابودن ژلهٔ پترولیوم نیست.

فرمول‌های مورداستفادهٔ امروزی برای تهیه این محصول بار‌ها و بار‌ها امتحان‌شان را پس داده‌اند و محصول نهایی که با استفاده از آن‌ها تولید می‌شود، از هر زمان دیگری در گذشته سالم‌تر است.»

دکتر اِسکات رَکت (Scott Rackett) هم همین نظر را دارد. او می‌گوید: «هیچ مدرک و گواه علمی‌ای وجود ندارد که مبنی بر سرطان‌زابودن استفاده کوتاه یا بلندمدت از وازلین باشد. به‌علاوه، تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلا به سرطان به این خاطر وجود نداشته است.»

بنابراین، استفاده از وازلین برای پوست صورت یا نقاط دیگر بدن کاملا ایمن است. در بدترین حالت، تنها زمانی باید نگران باشیم که ژلهٔ پترولیوم را از برندی نه‌چندان خوش‌نام بخرید، مثلا برندی که دنبال‌کنندهٔ سفت‌وسخت روش‌های فراوری تضمین‌شده نباشد.

چند حقیقت در مورد وازلین

نام ژنریک: ژله پترولیوم
نقش: اکلسیو (ترکیبات اکلسیوی، با ایجاد یک سد فیزیکی، رطوبت را داخل پوست حبس می‌کنند)
اصلی‌ترین مزایا: به دام انداختن رطوبت، ترمیم بریدگی‌ها و خراش‌های پوستی، تسریع روند ترمیم پوست
چه کسانی باید از آن استفاده کنند: بطور کلی، برای انواع پوست، در تمامی سنین بی‌خطر است. با اینحال برای کسانی که پوست خشک و حساس دارند یا دچار زخم‌های پوستی جزئی شده‌اند فوق العاده است.
هر چند وقت یکبار می‌توان از آن استفاده کرد: استفاده‌ی روزانه از وازلین کاملا بی‌خطر است.
بهترین ترکیبات مکمل: مرطوب کننده‌ها
ممنوعیت مصرف برای: پوست‌های چرب و مستعد جوش

مزایای وازلین برای سلامت و زیبایی پوست صورت

خواص وازلین برای پوست صورت: اگر پوست خشکی دارید، بهتر است بعد از حمام، زمانی که پوستتان کاملا تمیز و خشک است، از مقدار کافی وازلین استفاده کنید تا مانع خروجی رطوبت از پوستتان شوید. یکی از مهم‌ترین خواص وازلین برای پوست صورت، مرطوب نگه داشتن پوست است که باعث شادابی و روشن بودن پوست می‌شود. همچنین برای درمان خشکی بینی به دلیل سرما یا آلرژی نیز می‌توان از این محصول استفاده نمود.

درمان جوش‌های سرسیاه: یک لایه وازلین را برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه روی آن نقطه بمالید و با حوله داغ آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کنید تا به تخلیه هر چه بهتر این نقاط زشت روی پوست کمک کند.

درمان خارش‌ها و سوختگی‌های جزئی پوست: با استفاده از ژله نفتی می‌توانید به مرطوب نگه داشتن پوستی که آسیب جزئی دیده است، کمک کنید. اما قبل از ماساژ وازلین در قسمت‌های آسیب دیده، مطمئن شوید پوستتان کاملا تمیز و ضدعفونی شده است.

در صورتی که باکتری و آلودگی بر روی پوستتان وجود داشته باشد، وازلین با مسدود کردن راه خروج آن ها، باعث ماندگاری باکتری‌ها بر روی پوست و عوارض ناشی از آن خواهد شد؛ بنابراین از جمله دیگر خواص وازلین برای پوست صورت، برطرف کردن برخی مشکلات جزئی پوستی می‌باشد.

لوسیون صورت و بدن: بعد از حمام، وازلین را استفاده کنید. به عنوان یک مرطوب‌کننده از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید در فصل سرد یا آلرژی داخل بینی‌ها استفاده کنید.

درمان پینه و زبری دست با وازلین: اگر باغبان هستید و یا برای تعمیرات جزئی منزلتان با مصالح ساختمانی کار می‌کنید، احتمالا دست‌های شما دچار زبری، ترک و یا حتی پینه خواهد شد. اما نگران نباشید، وازلین برای این مشکل نیز یک راه درمان عالی است.

پس از شستشو و خشک کردن کامل دست ها، مقداری وازلین بر روی آن‌ها ماساژ داده و از یک دستکش تمیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود راه خروج رطوبت از پوست مسدود شده و با وجود رطوبت بیشتر در لایه‌های پوستی، مشکل شما برطرف شود.

وازلین برای پوست
لایه بردار ظریف پوست: لایه بردار بدن خوب شامل ذرات ساینده طبیعی (قهوه، قند نعناع، نمک دریا) می‌باشد. مخلوط کردن وازلین با ذرات پاک کننده، لایه برداری پوست را کمی ساده‌تر می‌کند.

درمان بثورات پوشکی: اگر کودک به دلیل برخورد مداوم بدن با پوشک دچار بثورات پوستی شده است، می‌توانید از ژل نفتی برای درمان و حتی پیشگیری استفاده نمایید. پس از شستشو و خشک کردن پوست، مقداری وازلین بر روی آن ماساژ داده و سپس به پوشک کردن کودک اقدام نمایید. این کار رطوبت را بیشتر در پوست نگه داشته و باعث کاهش بروز بثورات پوستی خواهد شد.

چنانچه بثورات پوستی کودک زیاد و عمیق است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کرم شب: از وازلین گرم به عنوان کرم شب در زمستان‌ها برای داشتن پوستی درخشان و تمیز می‌توانید استفاده کنید.

به‌تعویق انداختن علائم پیری پوست: بر پایه برخی آزمایش‌ها، ژلهٔ پترولیوم در تنظیم‌کردن فعالیت پِپتید‌های سطح پوست نقش دارد [پِپتید پلیمری است که از اتصال دو یا چند اسیدآمینه به‌هم پدید می‌آید]. پِپتید‌ها یکی از ترکیبات اصلی موجود در کرم‌های نام‌آشنای زیبایی پوست و سفت کننده پوست است.

وازلین به‌تنهایی قادر به بستن منافذ باز پوستی یا برطرف‌کردن چین و چروک صورت نیست، اما حفظ رطوبت به‌وسیلهٔ آن می‌تواند نوعی اقدام پیشگیرانه برای کاهش یا جلوگیری از پیر شدن پوست باشد.

محافظت از پوست هنگام رنگ‌کردن مو‌ها: اغلب هنگام رنگ‌کردن مو‌ها بخش‌هایی از پوست هم رنگ می‌گیرند که می‌تواند آزاردهنده باشد. با استفاده از وازلین بر روی قسمت بالایی پیشانی، پشت گوش‌ها و گردن، رنگ به پوست سرایت نمی‌کند و دیگر از این بابت جای نگرانی‌ای نخواهد بود.

جلوگیری از سوزش قسمت‌های مختلف بدن: دوندگان، ورزشکاران و به‌طور کلی کسانی که در هوای داغ و شرجی زیاد فعالیت بدنی دارند، به‌خوبی با این سوزش‌های آزاردهنده آشنا هستند. اینجا هم وازلین به کار می‌آید. کافی است کمی از آن را در قسمت‌های حساس بدن مثل قسمت داخلی ران‌ها یا زیربغل استفاده کنید.

خطرات و عوارض جانبی وازلین

درست است که وازلین فواید زیادی دارد، اما فقط برای مصارف خارجی مناسب است. از خوردن یا مصرف داخلی وازلین خودداری کنید. هرگز از وازلین به عنوان نرم کننده‌ی واژن یا برای مقاربت جنسی استفاده نکنید. یک مطالعه روی ۱۴۱ خانم نشان داد ۱۷% آن‌ها از وازلین در داخل واژن استفاده کرده بودند و از این تعداد ۴۰% به واژینوز باکتریال مبتلا شده بودند.

وازلین می‌تواند منجر به واکنش‌های متفاوتی شود؛ از جمله:

آلرژی: بعضی افراد حساس‌تر هستند و در صورت استفاده از مشتقات پترولیوم دچار آلرژی می‌شوند. همیشه هنگام استفاده از محصولات جدید نسبت به علائم واکنش‌های آلرژیک هوشیار باشید.

عفونت: قبل از مصرف وازلین، پوست نواحی مورد نظر را کاملا خشک و تمیز کنید، در غیر اینصورت ممکن است دچار عفونت‌های قارچی یا باکتریایی شوید. فراموش نکنید در صورت تماس قوطی وازلین با دست آلوده، یا در صورت مصرف وازلین در نواحی تناسلی، احتمال آلوده شدن محتویات داخل قوطی وجود دارد.

خطرات آسپیراسیون: قبل از آنکه از وازلین را در نواحی اطراف بینی استفاده کنید، نظر پزشک را جویا شوید. استنشاق روغن‌های معدنی می‌تواند منجر به ذات الریه آسپیراسیون، بخصوص در کودکان شود.

انسداد منافذ: بعضی افراد با استفاده از وازلین جوش می‌زنند. قبل از استفاده از وازلین، پوست خود را کاملا تمیز کنید، اینکار احتمال جوش زدن را کاهش می‌دهد.

کلام آخر

بسیاری از مردم با استفاده از وازلین برای پوست صورت و دیگر نقاط بدن راهکاری ایمن و مقرون‌به‌صرفه پیدا می‌کنند. حتی اگر مشکلات پوستی دارید، باز هم امکان استفاده از وازلین را دارید.

با وازلین می‌توان به‌سادگی لوازم آرایشی را پاک کرد، از پوست حساس محافظت کرد. وازلین حتی برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها هم کارآمد است. درست است که وازلین به‌تن‌هایی خاصیت مرطوب‌کنندگی و آبرسانی به پوست ندارد، اما صِرف نگه‌داشتن رطوبت در پوست هم باعث شادابی و نشاط بیشتر آن می‌شود؛ به‌علاوه، کاربرد‌های مختلف دیگری هم دارد و استفاده از آن تقریبا همیشه بی‌خطر است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید