مستند «سیارۀ یخ‌زده ۲»؛ چشم‌انداز شگفت‌انگیز سرزمین‌های برفی

مستند «سیارۀ یخ‌زده ۲»؛ چشم‌انداز شگفت‌انگیز سرزمین‌های برفی

سریال مستند «سیارۀ یخ‌زده ۲» ما را به تماشای شگفتی‌های خیره‌کنندۀ سرزمین‌های سردسیر جهان می‌برد و چشم‌انداز‌هایی استثنایی از حیات وحش این مناطق را به ما نشان می‌دهد.

کد خبر : ۱۱۰۵۹۵
بازدید : ۲۰۴۹

فرادید | حدودا یازده سال قبل بود که سریال مستند «سیارۀ یخ‌زده» را با روایت دیوید اتنبرا دیدیم؛ مستندی که حیات وحش و منظره‌های دو قطب شمالی و جنوبی زمین را به تصویر می‌کشید. حالا اتنبرا با «سیارۀ یخ‌زده ۲» بازگشته تا منظره‌هایی زیباتر و حیات وحشی متنوع‌تر را به ما نشان بدهد.

به گزارش فرادید؛ «سیارۀ یخ‌زدۀ ۲» دیگر فقط منحصر به قطب‌های شمالی و جنوبی نیست. همانطور که اتنبرا در ابتدای قسمت اول می‌گوید، در این سریال همۀ مناطق یخ‌زدۀ دنیا را زیر پا خواهیم گذاشت؛ از قله‌های سر به فلک کشیده گرفته تا صحرا‌های برفی، جنگل‌های همیشه زمستانی و حتی دنیای زیر یخ‌ها.

مستند «سیارۀ یخ‌زده 2»؛ چشم‌انداز شگفت‌انگیز سرزمین‌های برفی

این تابستانی که پشت سر گذاشتیم یکی از گرمترین تابستان‌هایی بود که کرۀ زمین تجربه می‌کرد؛ به همین دلیل کاملا طبیعی است که مستند «سیارۀ یخ‌زده ۲» تمرکز ویژه‌ای بر تغییرات اقلیمی و مسئلۀ گرم‌شدن زمین داشته باشد. اما ویژگی درخشان این مستند (مثل همۀ مستند‌های اتنبرا) این است که در کنار هشداردهنده و آموزنده بودن، بی‌اندازه تماشایی و لذتبخش هم هست.

تکنولوژی ساخت این سریال نسبت به یازده سال قبل پیشرفت محسوس و قابل توجهی داشته و استفاده از پهپاد برای فیلمبرداری فقط یکی از مواردی است که به ارتقای جلوۀ بصری این مستند کمک کرده است. چشم‌انداز‌های برفی واقعا مسحور کننده هستند و روایتگری اتنبرا هم مثل همیشه گرم و دوست‌داشتنی و شنیدنی است.

شکوه و زیبایی حیواناتی که در سرما‌های استخوان‌سوز مناطق سردسیر جهان زندگی می‌کنند، به بهترین شکل ممکن در این مستند به تصویر کشیده است. در قسمت اول از این مستند شش قسمتی، اتنبرا دوباره ما را به سرزمین‌های قطبی می‌برد و علاوه بر حیواناتی مثل نهنگ‌های قاتل و خرس‌های قطبی (که در مستند قبلی هم آن‌ها را دیده بودیم) ما را با جانوران شگفت‌انگیز دیگری مثل گربۀ پالاس و فوک‌های سرپوش‌دار آشنا می‌کند.

مستند «سیارۀ یخ‌زده 2»؛ چشم‌انداز شگفت‌انگیز سرزمین‌های برفی

شاید دیدن پنگوئن‌هایی که در دمای ۸۰ درجه زیر صفر قطب جنوب زندگی می‌کنند برای ما به چیزی عادی تبدیل شده باشد، اما «سیارۀ یخ‌زده ۲» با جادوی روایت اتنبرا و تلفیق هنرمندانۀ موسیقی و تصویر، حتی آشناترین منظره‌ها را به چیزی تماشایی و شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند. در این مستند، از بامزه‌ترین لحظات زندگی حیوانات تا خشونت ترسناک شکارچیان طبیعی مثل نهنگ‌های قاتل و خرس‌های گریزلی را می‌توانیم ببینیم.

نادرترین حیوانات روی زمین مثل ببر سیبری هم از دسترس دوربین «سیارۀ یخ‌زده ۲» دور نمانده‌اند. تماشای این پادشاه سرزمین‌های سرد شمالی که برای شکار از لانه‌اش بیرون می‌آید، واقعا تاثیرگذار و مسحورکننده است.

سال ۲۰۲۲ از نظر مستند‌های طبیعت سال بسیار پررونقی بوده و این را تا حد زیادی مدیون دیوید اتنبرا هستیم؛ همین امسال دو سریال مستند دیگر یعنی «سیارۀ ماقبل تاریخ» و «سیارۀ سبز» را با روایت او تماشا کردیم؛ یکی از آن‌ها ما را به تماشای زندگی دایناسور‌ها برد و دیگری ما را با شگفت‌انگیزترین گیاهان زمین آشنا کرد. حالا این راوی ۹۶ ساله، شگفتی دیگری را از سرزمین‌های پوشیده از یخ و برف برای ما به ارمغان آورده است. هر قسمت از این سریال، یک ساعت شگفتی و لذت خالص است.

روای : دیوید اتنبرا (David Attenborough)

تاریخ انتشار : از ۱۷ شهریور

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    عالی بود ممنون

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید