روایت آنچه بر «مهسا امینی» گذشت؛ ژینا بیماری قلبی داشت؟!

روایت آنچه بر «مهسا امینی» گذشت؛ ژینا بیماری قلبی داشت؟!

ما از مهسا پرونده پزشکی داریم و می‌توانیم ارائه دهیم که مهسا کاملاً سالم بوده است. اصلاً تصور بر این باشد که او بیماری داشته آیا نباید رعایت حال چنین فردی را کرد؟ این که بدتر است. آن‌قدر بی‌کفایت هستند که می‌افتند به جان مردم.

کد خبر : ۱۱۰۶۰۲
بازدید : ۱۶۳۰۶

فرادید | ماجرای بازداشت دختر ۲۲ ساله به نام مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد و پس از ۲ ساعت انتقال او از وزرا به بیمارستان کسری، در دو روز گذشته، سطحی گسترده از واکنش چهره‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.

عصر روز سه‌شنبه ماموران گشت ارشاد «مهسا امینی» را در بزرگراه شهید حقانی همراه با بردارش که در محل حاضر بوده بازداشت می‌کنند.

ماموران به برادرش «کیارش» می‌گویند، مهسا را برای یک ساعت کلاس توجیهی و آموزشی به پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرا می‌برند، اما دوساعت بعد کیارش شاهد خروج یک آمبولانس از وزرا است که در آن خواهر به کما رفته‌اش حضور دارد. مهسا امینی ساعتی پیش در بیمارستان کسری تهران درگذشت.

روایت دایی مهسا از روز حادثه

دایی مهسا امینی درباره آنچه که برای مهسا اتفاق افتاد و پوشش این دختر در روز حادثه به اعتمادآنلاین گفت: درباره خانواده ما تحقیق کنید و ببینید خانواده ما در کردستان و سایر شهر‌های ایران ترویج اسلام و پاکی کرده و شایسته خانواده ما نیست که بی‌حجاب باشد و بیشتر از مسئولان بلدیم که حجاب را رعایت کنیم.

یک استعلام محلی بگیرید و ببینید که مهسا چطور بوده است، اما متاسفانه روالی که باید طی شود اصلاً [درست]نیست. من به همه گفته‌ام اصلاً نمی‌خواهیم یک کلمه بیشتر از آنچه اتفاق افتاده روایت کنند.

او در پاسخ به این سوال که روز واقعه چه اتفاقی افتاد، گفت: ما اصلاً خبر نداریم چه اتفاقی افتاده است؛ اما واقعیت این است که داریم صورت مساله را پاک می‌کنیم. یک جماعتی آمده‌اند و به حجاب گیر می‌دهند. اگر [این کار]به صورت مدبرانه‌ای انجام می‌شد مردم اعتراضی نداشتند، اما اینکه []به جان مردم افتادند اسلامی نیست.

اسلام چنین دستوری نداده است. می‌خواهیم بدانیم چرا باید چنین بی‌تدبرانه این کار را انجام دهند. این [حادثه برای مهسا]اولی نبود و آخرین بار هم نخواهد بود. صداوسیما گفته تلاش برای کسب خبر از مهسا در حال انجام است... مگر تلاش می‌خواهد؟ ما انتظار داشتیم یک نفر بیاید فیلم بگیرد و بگویند اشتباه کردیم؛ این کلاه گذاشتن و اغفال کردن اصلاً درست نیست.

دایی مهسا امینی درباره اینکه آیا از آن‌ها عذرخواهی شده یا خیر به اعتمادآنلاین گفت: اصلاً از ما عذرخواهی نشده و جای تاسف است که مسئولان ما آن‌قدر نمی‌توانند تدبیر کنند؛ یعنی مبارزه با بی‌حجابی این روش را دارد؟ اگر بخواهیم به کسی بگوییم حجاب داشته باش این روش را باید به کار ببریم؟ این لطمه به خود نظام نمی‌زند؟ آیا این‌ها دلسوز همین نظام هستند؟ این بی‌کفایتی کسانی است که چنین کاری را انجام می‌دهند.

عائلی در ادامه گفت: ما زمانی رسیدیم بالای سر مهسا یا در واقع جسد مهسا که این‌ها می‌توانستند آثار هر چیزی را با یک آمپول درست کنند. ما اصلاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. مگر کار سختی است آثار را از بین بردن!

مساله این است که وقتی یک نامحرمی دست می‌برد و یک دختری را از پیش چشم مادر و پدر به زور می‌برد! چه روایتی از اسلام است؟ البته برادر مهسا آنجا بوده و وقتی خواسته مقاومت کند و اجازه ندهد گاز اشک‌آور زده و پراکنده کرده‌اند. این ارعاب و وحشت برای چیست؟ می‌گویند کاری نکرده‌ایم پس قرار بود دیگر چه کار کنید؟

او ادامه داد: خواهش می‌کنم این را از زبان ما بگویید. ما نه بی‌تربیت هستیم، نه لاابالی و نه بی‌خانواده و نه سر ضدیت با کسی داریم، ولی این روشش نیست. این به نظر من [از سر]بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی است. ما هواپیما از دست دادیم. نخبگان را از دست دادیم و هنوز هم از دست می‌دهیم؛ این‌ها بر اثر بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی است یا نه؟

ما کشورمان زیر سوال رفته، مردمان ما زیر سوال رفته، اگر مردم لیاقت دارند چرا حکومت باید چنین کند؟ مگر این حکومت از دل این مردم نیست؟ ما چرا باید چنین کار‌هایی بکنیم. خواهش می‌کنم به جای اینکه موردی بررسی کنید اصل موضوع را بررسی کنید.

او درباره اینکه گفته می‌شود مهسا دچار بیماری قلبی مادرزادی بوده، توضیح داد: دروغ مطلق است. ما از مهسا پرونده پزشکی داریم و می‌توانیم ارائه دهیم که مهسا کاملاً سالم بوده است. اصلاً تصور بر این باشد که او بیماری داشته آیا نباید رعایت حال چنین فردی را کرد؟ این که بدتر است. آن‌قدر بی‌کفایت هستند که می‌افتند به جان مردم.

او به نقل از یک شاهد عینی گفت: یک خانمی می‌گفت ما را که آنجا بردند خانمی حامله بود. او گفته که باردار است و به زن گفته‌اند بچه داشته باشی، به درک! ما با چنین روالی سر و کله می‌زنیم. من خواهش دارم به این مسائل اعتراض شود.

من به آقایانی که آمده بودند گفتم صورت مساله را پاک می‌کنید و لاپوشانی می‌کنید، ما به چای و نان و جای خواب شما محتاج نیستیم، ما با سفره پر خود اینجا هستیم. مردم به حقیقت نیاز دارند به ارزشمندی نیاز دارند که ارزش‌شان را زیر سوال برده‌اید.

من اگر داعیه‌خواهی دارم فقط برای مهسا نیست، ما باید دست به دست هم بدهیم که این مساله کلاً برداشته شود. من ابایی از گفتن ندارم و با نهایت صراحت گفته‌ام. به نظر من کسی اگر شعورش برسد می‌فهمد که من دلسوز مملکت هستم نه کسانی که چنین می‌کنند.

دایی مهسا درباره شرایط زندگی این دختر گفت: او به تازگی در دانشگاه ارومیه قبول شده بود و می‌خواست به دانشگاه برود. کیمیا، اشکان، مهسا (ژینا) و عظیم چهار خواهر و برادر هستند. مهسا که در خانه او را ژینا صدا می‌زدند فرزند بزرگ خانواده است.

او ادامه داد: صداوسیما گفته ما در حال تلاش هستیم که بخواهیم حالی از ژینا بدانند، مگر کسی جلوی آن‌ها را گرفته چرا نمی‌آیند ببینند؟ چرا شما دلسوز ما نیستید به جای رسانه‌های خارج از کشور؟ او درباره اینکه آیا شکایتی انجام گرفته یا خیر گفت: بله، شکایت شده پدر و مادر مهسا شکایت کرده‌اند، به هر جا [که]شده شکایت کرده‌اند و پیگیر مساله هستند.

سخنگوی فراجا: پزشکی قانونی باید علت مرگ را مشخص کند

سخنگوی فراجا گفت:، چون موضوع تخصصی هست، بنده نمی‌خواهم علت مرگ را اعلام کنم و پزشکی قانونی باید علت مرگ خانم مهسا امینی را مشخص کند.

سردار حاجیان گفت: باتوجه به حادثه‌ای که در مقر امنیت اخلاقی تهران بزرگ در تاریخ ۲۲ شهریور اتفاق افتاد مراتب بلافاصله به نظر فرمانده انتظامی کل کشور که در شلمچه حضور داشتند رسید و ایشان دستورات لازم را به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ صادر کردند که موضوع به صورت دقیق و بدون هیچگونه ملاحظه‌ای بررسی شود.

وی افزود: گزارش‌ها و همچنین تصاویر دوربین مداربسته نشان می‌دهد که خانم مهسا امینی به همراه تعداد دیگری خانم به مقر امنیت اخلاقی تهران بزرگ دلالت داده شده بودند که ایشان در سالن اجتماعات مقر پلیس در جمع سایر مراجعه کنندگان بودند و پس این که از جای خو بلند می‌شوند در سالن به طور ناگهانی بیهوش می‌شوند و بلافاصله توسط اورژانس و پلیس به بیمارستان منتقل می‌شوند و متاسفانه اقدامات درمانی موثر واقع نشد.

او گفت: ضمن تسلیت به خانواده معظم امینی، طبق دستور سردار اشتری تصاویر ضبط شده از پلیس امنیت اخلاقی اخذ و در اختیار صدا و سیما قرار داده شد و دوبار این تصاویر به رویت خانواده امینی رسید و اگر لازم باشد پلیس توضیح خواهد داد و پلیس در این زمینه خود را پاسخگو می‌داند.

وی افزود: متاسفانه در فضای مجازی شایعاتی مطرح شده بود، که تصاویر دوربین مداربسته نشان می‌دهد که پلیس ضرب و شتمی انجام نداده است و، چون موضوع تخصصی هست، بنده نمی‌خواهم علت تامه مرگ را اعلام کنم و پزشکی قانونی باید علت مرگ را مشخص کند.

اطلاعیه پلیس: هیچگونه برخورد فیزیکی با مهسا امینی انجام نشد

مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره فوت مهسا امینی اعلام کرد: هیچگونه برخورد فیزیکی وجود نداشته و فیلم دوربین‌ها برای خانواده مرحوم امینی نمایش داده شده است.

در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آمده است:

در اجرای دستور فرمانده کل انتظامی کشور مبنی بر رسیدگی دقیق به این موضوع به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در همان ساعات اولیه حادثه فوق، بلافاصله رسیدگی به آن بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت براساس نتایج به دست آمده و بازبینی دوربین‌های مداربسته نامبرده روز سه شنبه مورخ ۲۲ شهریور ماه جاری به همراه تعدادی از افراد بدلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقر‌های پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می‌شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد.

لازم به ذکر است، تصاویر ضبط شده دوربین‌های مدار بسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است. توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به عمل آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ گونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.

فیلمی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

روایت ویژه ۲۰:۳۰ از مرگ مهسا امینی

بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی از آنچه بر مهسا امینی گذشت و مرگ او پخش کرد. به گفته این گزارش، همه ویدئو‌های دوربین‌های مداربسته به طور کامل به خانواده مهسا نشان داده شده است.

واکنش چهره‌ها و فعالان سیاسی

فرارو نوشت: ماجرای مهسا امینی در سطحی گسترده و کم سابقه واکنش بسیاری از چهره‌ها و فعالان سیاسی کشور را به همراه داشت.

سید محمد خاتمی در رابطه با ماجرای «مهسا امینی» خاطرنشان کرد: آیا این فاجعه و رویداد‌های پرتکرار مشابه آن کافی نیست که از این شیوه و رفتار‌های خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود؟ در حساب توییتر رسمی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی آمده است: باز هم فاجعه‌ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می‌سوزاند!

سیدحسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در آستانه اربعین سید مظلومان اباعبدالله الحسین (ع) خبر به کما رفتن خانم مهسا (ژینا) امینی پس از حضور در مجموعه نیروی انتظامی، احساسات جامعه ما را جریحه دار و اذهان را مشوش کرده است. بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ ساله رفته است، پاسخگو باشند.

عباس عبدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار به ماجرای مهسا امینی، دختری که به دلیل بدحجابی توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود، واکنش نشان داد و نوشت: درباره خانم مهسا امینی چه باید گفت که پیشتر و در موارد کمابیش مشابه گفته نشده باشد؟ یک کلام این طرز اداره کشور نیست. نه قانونش مربوط مطابق خواست عمومی است، نه در اجرا می‌توانند متعادل رفتار کنند، و نه قادرند که به شفافیت تن دهند. انتظار هم دارند که ادعاهایشان پذیرفته شود.

محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر پیشین ارتباطات هم در واکنش به حادثه تلخ برای مهسا امینی نوشت: آسیب جدی به «دختری در حکومت شیعه» بر اثر عوارض اقدامات گشت ارشاد، تلنگری به ما نمی‌زند؟ آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: چگونه خود را پیرو هدایتگر معصومی می‌پنداریم که در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه آن گونه به خارج کردن خلخال از پای «زن یهودی» غیرتمندانه فریاد می‌زد؟

حسین جابری انصاری ، مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه هم در واکنش به ماجرای تلخ مهسا امینی نوشت: با رفتار‌های نادرست و سوء حکمرانی، داغ بر دل مردم خود نگذاریم. شتاب کنیم و با تدبیر، نگذاریم این داغ‌ها و کینه ها، ایران و ایمان ما را با هم بسوزاند. چرا با خود و تجربه جمهوری اسلامی ایران چنین می‌کنیم؟ خدایا رحمی کن و اهدنا الصراط المستقیم برای سلامت مهسا امینی دعا کنیم.

عبدالله رمضان‌زاده ، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در واکنش به ماجرای مهسا امینی نوشت: این چه ارشادی است که به مرگ منتهی می‌شود؟ حقیقتا معنی کلمات را واژگون می‌کنید؟

احمد زیدآبادی ، فعال سیاسی نوشت: آیا پلیس نمی‌داند که صِرف دستگیری یک دختر مسافر شهرستانی در حضور خانواده‌اش چه شوک روانی به او وارد می‌کند؟ زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت:پلیس به جای آنکه در کوچه و خیابان مراقب مردم در برابر هجوم زورگیران باشد، در پی بازداشت دختران آن‌ها به دلیل نوع پوشش آنهاست!

همچنین، محمود صادقی نماینده مجلس یازدهم و فعال سیاسی از رییس قوه قضاییه در نامه‌ای از رییس قوه قضاییه درخواست کرد با صدور دستور ویژه موضوع مهسا امینی را مورد رسیدگی قرار داده و با مسئولان ذی‌ربط برخورد قانونی نماید.

محمدرضا عارف نماینده سابق مجلس و رئیس بنیاد امید ایرانیان نیز در ارتباط با ماجرای مهسا امینی نوشت: بار دیگر حادثه‌ای تلخ و ناگوار برای یکی از بانوان کشورم رخ داد و افکار عمومی جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این حجم از اخبار منفی و ناگوار، خشونت عریان و نفرت پراکنی، روح و روان ملی مردم ایران را آزرده کرده است.

فاطمه هاشمی رفسنجانی با انتشار متنی به ماجرای «مهسا امینی» واکنش نشان دارد و با طرح سوال‌هایی اعلام کرد اگر به این سوال‌ها پاسخ داده شود، شاید دیگر شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

رحیم قمیشی «عضو مجمع ایثارگران» نیز در یادداشتی نوشت: به عنوان پدری که دختر ۲۲ ساله دارد می‌نویسم. برای ژینا امینی دختر خانم ۲۲ ساله کردستانی مسافر تهران، که به بهانه بدحجابی دستگیر و سپس جنازه نیمه‌جان و سکته‌کرده‌اش را تحویل خانواده‌اش دادند، می‌نویسم با چشمانی اشکبار می‌نویسم.

او دختر من است. من با دیدن او بر تخت بیمارستان احساس کردم. تهدیدش کرده‌اند، ترسانده‌اند او را، و قلب نازکش قفل کرده. کلیه‌هایش از کار افتاده و حالا تنها دعا ممکن است زنده نگاهش دارد. من دارم دیوانه می‌شوم. دخترم را برده‌انددخترم خوبم! چه گناهی داشتی تو؟

واکنش نمایندگان مجلس

علاوه بر فعالان سیاسی، نمایندگان مجلس نیز در دو روز گذشته نسبت به ماجرای مهسا امینی ساکت نمانده و خواستار پی‌گیری این رخداد در قوه مقننه شده‌اند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم فارس در همین زمینه عنوان کرده، به عنوان نماینده مردم و به عنوان کسی که از مردم رأی گرفته، در چارچوب قانون حتماً این موضوع و موضوعات قبلی را پیگیری خواهم کرد.

وی با تاکید بر این‌که «نباید اجازه دهیم مردم را به نظام بدبین کنند و اگر در این مسئله قصوری یا تقصیری متوجه کسی باشد، باید به صورت شفاف به مردم گفته شود و از این پس طوری رفتار شود که شاهد چنین مسائلی نباشیم»، اظهار کرد:

حتماً من این موضوع را از مجموعه وزارت بهداشت، مجموعه نیروی انتظامی و از ظرفیت مجلس پیگیری خواهم کرد و نتیجه را به صورت شفاف به مردم خواهم گفت؛ چرا که معتقدم شفافیت معجزه می‌کند و قصور و تقصیر چند شخص نباید باعث لطمه به کل انقلاب و نظام شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به ماجرای مهسا امینی در صفحه توییتر خود نوشت: «موضوع مهسا امینی‬ و حادثه رخ داده را باید مجلس به دقت مورد بررسی و هرگونه تخلف، قصور یا جنایت احتمالی را با قاطعیت پیگیری نماید.

اگر حقوق مردم از سوی نمایندگان ملت مورد حمایت قرار نگیرد، چه کسی باید پیگیر این حادثه تلخ باشد؟! امنیت جانی مردم؛ مقدم بر هر ارشادی است.»

در واکنشی دیگر، ف اطمه قاسمپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا گفت: درباره آن‌چه بر خانم مهسا امینی گذشته، بلافاصله با نیروی انتظامی صحبت کردم۔ مسئولان نیروی انتظامی توضیحاتی دادند. پزشکی قانونی و بازرسی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. منتظر گزارش مراجع قضایی هستیم. مسئله آن است که آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست.

پیام آیت الله بیات زنجانی در پی درگذشت مهسا امینی

آیت الله بیات‌زنجانی در پی رخداد‌های تلخ منجر به درگذشت مرحومه مهسا امینی واکنش نشان داد و صادر کرد. به گزارش جماران، پیام آیت الله بیات‌زنجانی در پی رخداد‌های تلخ منجر به درگذشت مرحومه مهسا امینی را می‌خوانید.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

در ارتباط با اتفاقی که پس از مواجهه‌ی گشت ارشاد، برای دختر جوان‌مان مرحومه مهسا امینی رخ داده است عرض می‌کنم که مجموعه‌ی رفتار‌ها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع.

غیرقانونی است از آن حیث که هیچ یک از قوانین کشور، مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است؛ غیرعُقلائی است از آن حیث که تا جایی که می‌دانیم و در تاریخ دیده‌ایم این قبیل تلاش و تقلّاهای قهری هیچ وقت در هیچ جامعه‌ای موجب گسترش و استقرار پایدار و ماندگار هیچ ارزشی از ارزش‌های الهی و انسانی نشده است و نیز غیرمشروع است، چون همان‌طور که بار‌ها گفته‌ام آیۀ کریمه «لا إکراه فی الدین» با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستم‌گرانه و ظالمانۀ ارزش‌هایی که آن‌ها را دینی و اخلاقی می‌پندارند بازداشته است، چون این عین تناقض است و تناقض در هیچ کجای عالم بقاء ندارد.

خداوند إن شاء‌الله این دختر عزیزمان را مشمول رحمت واسعه خودش قرار بدهد، به خانواده محترم ایشان صبر و اجر عنایت بفرماید و به لطف یا به قهرش حقیقت کلام امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه را به آمران و مأموران این قبیل حوادث القاء بفرماید که مقام و قدرت اگر ماندنی بود به شما نمی‌رسید.

پیام آیت الله زنجانی

آگهی مراسم خاکسپاری مهسا امینی

تصویری از آگهی مراسم خاکسپاری او در فضای مجازی منتشر شده است:

آگهی ترحیم

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید