راه‌های ساده و خانگی برای پاک کردن چربی روی کابینت

راه‌های ساده و خانگی برای پاک کردن چربی روی کابینت

هرچه چربی و لکه قدیمی‌تر باشند، پاک کردن آن‌ها سخت‌تر خواهد بود و برای از بین بردن آن‌ها باید از پاک کننده قوی چربی کابینت استفاده کرد و این لکه‌ها با آب به تنهایی از بین نمی‌روند.

کد خبر : ۱۱۰۷۱۸
بازدید : ۲۴۱۹۶۹

فرادید | اصولا بعد از هر بار آشپزی در محیط آشپزخانه و بخصوص سرخ کردن غذا، محیط آن پر از لکه‌های چربی می‌شود و از آنجا که مهمترین قسمت خانه، آشپزخانه است و خانم‌ها بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند، تمیز و بهداشتی نگه داشتن آن مهمترین دغدغه خاطر آنان بحساب می‌آید. یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید این است که از بین بدن بکه چربی چگونه است؟

اگر به طور مداوم به پاک کردن چربی کابینت بپردازید، لکه‌ها قدیمی نشده و زودتر از بین می‌روند و در نتیجه، پاک کننده قوی چربی کابینت نیاز نخواهد بود و با روش‌های ساده‌تری این کار انجام می‌شود. از آن جایی که کابینت جنس‌ها و انواع مختلفی دارد و نمی‌توان گفت هر روشی برای همه انواع کابینت موثر است.

روش‌های کلی پاک کردن چربی کابینت

استفاده از دستمال یا حوله مرطوب
استفاده از جوش شیرین و آب
پاک کردن چربی کابینت با استفاده از سرکه و آب (از این روش برای از بین بردن بوی بد یخچال هم می‌توانید استفاده کنید.)
استفاده از سرکه و آبلیمو و آب
استفاده از خمیر دندان
استفاده از مایع ظرفشویی و صابون
استفاده از محلول‌های پاک کننده چند منظوره
استفاده از پاک کننده‌ها روغنی

نکته اول: کابینت شما از هر جنسی باشد، چه ام دی اف چه فلزی، در اثر مجاورت طولانی مدت با آب و محلول‌ها، آسیب می‌بیند، بنابراین پس از هربار تمیز کردن کابینت، حسابی کابینت را خشک کنید تا رطوبتی باقی نماند.

نکته دوم: این است که هرچه چربی و لکه قدیمی‌تر باشند، پاک کردن آن‌ها سخت‌تر خواهد بود و برای از بین بردن آن‌ها باید از پاک کننده قوی چربی کابینت استفاده کرد و این لکه‌ها با آب به تنهایی از بین نمی‌روند.

پاک کردن چربی کابینت فلزی

برای تمیز کردن چربی از روی کابینت فلزی می‌توان مقداری شامپو فرش را در آب حل کنید و با اسفنج بر روی کابینت بکشیم تا به خوبی تمیز شود. خیلی مواظب باشید که به هیچ وجه از اسکاچ فلزی بر روی کابینت استفاده نکنید. در مرحله آخر با دستمال خشک سطح آن را تمیز کنید تا رطوبت باقی مانده از بین برود.

پاک کردن چربی کابینت ام دی اف

همانند روش قبل می‌توان از شامپو فرش به همراه اسفنج، برای خلاصی از چربی کابینت ام دی اف استفاده کرد، اما نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که برای از بین بردن لکه چربی کابینت‌های ام دی اف از مواد شوینده‌ای مانند وایتکس، شیشه پاک کن و مواد شوینده الکل دار و ... به هیج وجه استفاده نشود.

از بین بردن لکه چربی هود آشپزخانه

در هنگام آشپزی و سرخ کردن غذا چربی‌های بسیاری در اطراف گاز پخش می‌شود و از آنجایی که هود خاصیت مکندگی دارد این چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. یکی از ساده‌ترین مواد برای پاک کردن هود استفاده از محلول‌های گاز پاک کن به همراه اسفنج می‌باشد.

فیلتر آلومینیومی هود را می‌توانید با استفاده از پاک کننده چربی هود مانند تترا یا پودر ماشین لباسشویی در مقداری آب بخوابانید. از برس نرم هم برای تمیز کردن فیلتر فلزی هود می‌توانید استفاده کنید. همانند مواردی مثل از بین بردن لکه سیاه روی استیل و برق انداختن ظروف مسی کاربرد مواد شونیده و روش استفاده آن‌ها باید بصورت سازگار با جنس لکه و سطح آلوده شده باشد.

روش‌های دیگر، برای پاک کردن چربی کابینت

محلول سرکه سفید و آب

سرکه سفید یکی از روش‌های ساده برای براق کردن کابینت و کاشی آشپزخانه است. اما در مقایسه با ترکیبات و شوینده‌های شیمیایی، سرکه سفید نه تنها باعث ایجاد حساسیت نمی‌شود، بلکه به محیط زیست نیز آسیب نمی‌رساند.

به منظور پاک کردن چربی کابینت، شما می‌توانید مقداری سرکه سفید را به کمی آب ترکیب کنید تا از غلظت آن کم شود. سپس این ترکیب را داخل بطری اسپری بریزید تا بتوانید به سادگی برای تمیز کردن کابینت از آن بهره‌مند شوید.

در صورتی که آب ولرم را با سرکه سفید مخلوط کنید، نتیجه بهتری حاصل می‌شود، چرا که لکه چربی کابینت در تماس با آب داغ یا ولرم بهتر پاک می‌شود. پس از اسپری ترکیب سرکه سفید و آب ولرم، کابینت را با یک حوله تمیز و خشک، کاملاً پاک کنید تا اثری از قطرات سرکه و لکه چربی روی کابینت باقی نماند.

خمیر جوش شیرین

خمیر جوش شیرین

راه آسان دیگر برای خلاص شدن از شر لکه‌های روغن آشپزخانه شامل استفاده از خمیر جوش شیرین و پراکسید هیدروژن به عنوان ماده‌ای چربی زدا به ویژه برای تمیز کردن هود می ‎باشد.

صابون ظرفشویی

صابون ظرفشویی محصولی قلیایی است که در ترکیب با آب گرم خاصیت چربی زدایی خواهد داشت. سینک ظرفشویی خود را با آب داغ شیر پر کنید، یک قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی در آن بریزید و با استفاده از اسفنج و ایجاد حرکت‌های دایره ای، لکه‌های روغن ایجاد شده بر روی کابینت‌های خود را پاک کنید. سپس با استفاده از آب سرد کابینت‌های خود را بشویید.

خمیر دندان

توصیه می‌کنیم همیشه از خمیر دندان برای پاک کردن کابینت استفاده نکنید. اما در صورتی که می‌خواهید لکه روغن قدیمی و ماندگاری را کاملاً پاک کنید، استفاده از خمیر دندان انتخاب مناسبی خواهد بود. با این حال در این روش شما به حوله و دستمال مرطوب نیز نیاز دارید.

به یاد داشته باشید که تمام کابینت را با خمیردندان پاک نکنید. تنها برای پاک کردن لکه چربی از روی کابینت می‌توانید از مقداری خمیردندان بهره‌مند شوید. در این صورت مقداری خمیردندان روی لکه چربی کابینت قرار دهید و تا ۵ دقیقه صبر کنید.

سپس با کمک یک اسفنج مرطوب، خمیردندان را از سطح کابینت پاک کنید. این روش کارآمدی برای پاک کردن لکه چربی و روغن روی سطوح شفافی همچون کابینت خواهد بود. توصیه می‌کنیم در مرحله پایانی از یک حوله تمیز به منظور پاک کردن اثر لکه آب و خمیر دندان و تمیز کردن باقی سطوح کابینت استفاده کنید.

آب‌لیمو و سرکه سفید

گاهی اوقات ترکیب دو پاک‌کننده طبیعی و قوی، به پاک کردن سریع انواع لکه روی کابینت کمک بسزایی می‌کند. با این حال باز هم تأکید می‌کنیم که سطح کابینت را هرگز خیس نکنید. برای تهیه این پاک‌کننده طبیعی چربی کابینت، مقداری آب‌لیمو و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را داخل بطری اسپری بریزید.

این ترکیب را به تمام سطوح کابینت بزنید، چرا که سرکه سفید و آب‌لیمو نه تنها به پاک کردن لکه چربی کابینت کمک بسزایی می‌کنند، بلکه باعث تمیز و براق شدن کابینت می‌شوند. پس از اسپری ترکیب سرکه سفید و آب‌لیمو، توصیه می‌کنیم کابینت را با کمک یک حوله، تمیز و خشک نمایید تا فاقد هر گونه لکه چربی، غذا و دوده گردد.

مواد شوینده

مخلوط آب گرم و مواد شوینده در تمیز کردن لکه‌های روغن بسیار موثر است، اما مراقب باشید، زیرا ترکیب شیمیایی این مواد ممکن است باعث آسیب رسیدن به پوستتان شود.

سایر نکات برای رفع لکه‌های چربی

حداقل هر دو هفته یک بار هود آشپزخانه خود را تمیز کنید تا از جمع شدن لکه‌های چربی و خاک بر روی آن جلوگیری شود.

در حالت ایده آل فیلتر هود باید ماهی یک بار تمیز شود.
برخی از فیلتر‌ها را می ‎توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد.

در حین پخت و پز تا جای ممکن، قابلمه و ماهی تابه را با درشان بپوشانید و دستان چرب خود را به کابینت‌های اشپزخانه نمالید.

برای تمیز کردن سطوح فلزی از برس‌های سخت و سیمی و حتی اسفنج‌های زبر استفاده نکنید، زیرا سبب خراشیده شدن سطوح فلزی می‌شود.

برای رهایی از شر لکه‌های روی دیوار لکه‌ها را سریع پاک کنید.
برای پاک کردن سطوح که جای اثر انگشت دارد، از یک پاک کننده غیر کلریدی استفاده کنید.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از شوینده‌هایی برای از بین بردن چربی

حتما دستور استفاده از شوینده را با دقت مطالعه کنید.
در صورتی که یک قطره از مواد شوینده به چشم شما تماس پیدا کرد بلافاصله با آب بسیار شستشو دهید.

شوینده‌های بسیاری را برای تمیز کردن کابینت‌ها پیشنهاد می‌دهند، اما حواستان باشد که بسیاری از شوینده‌ها و تمیز کننده‌ها خیلی راحت کابینت‌های نوع ام دی اف را دچار آسیب می‌کنند.

در هنگام استفاده از آمونیاک به علت شیمیایی بودن این ماده ممکن است به چشم آسیب برساند، پس تا جایی که می‌توانید از آن استفاده نکنید.

هرگز مواد شوینده مختلف را با هم ترکیب نکنید. اگر یک محلول شوینده برای پاک کردن سطوح کارساز نبود، می‌توان ابتدا با دستمال نمدار مواد قبلی را پاک کرد، سپس مواد جدید را استفاده کنید.

در صورت امکان جای مخصوصی برای مواد شوینده انتخاب کنید و درب آن را قفل کنید.
از آنجایی که اکثر مواد شوینده دارای گاز‌های سمی هستند، می‌توانند به ریه‌های شما آسیب برسانند. پس در هنگام استفاده از شوینده‌ها نظیر وایتکس، فراموش نکنید که محل مورد نظر باید دارای تهویه مناسب باشد.

برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال بجای استفاده از مواد شیمیایی می‌توان از محلول سرکه به همراه کمی آب استفاده کرد، زیرا سطح مورد نظر کمتر آسیب می‌بیند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید