نور آبی گوشی منجر به بلوغ زودرس کودکان می‌شود!

نور آبی گوشی منجر به بلوغ زودرس کودکان می‌شود!

این داده‌ها نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند به عنوان یک عامل خطرناک برای شروع زودرس بلوغ در نظر گرفته شود.

کد خبر : ۱۱۰۷۲۹
بازدید : ۷۰۵

بر اساس مطالعه جدیدی که در شصتمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز کودکان ارائه شد، قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها ممکن است سطح هورمون‌ها را تغییر داده و خطر بلوغ زودرس را افزایش دهد.

به گزارش فرادید به نقل از rahnamato، گرچه این مطالعه فقط بر روی اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی بر موش‌ها متمرکز شده است، اما یافته‌های آن می‌تواند انسان‌ها را نیز شامل شود. این مورد به دلیل شباهت بین بلوغ و تغییرات هورمونی انسان‌ها و موش‌ها است.

دانشمندان دریافتند که استفاده روزافزون از دستگاه‌های ساطع کننده نور آبی می‌تواند سبب کاهش کیفیت خواب در کودکان و بزرگسالان شود. زیرا این کار عملکرد ملاتونین را مختل می‌کند، هورمونی که نقش اساسی در تنظیم سیکل خواب و بیداری انسان‌ها دارد.

از آنجایی که سطح این هورمون در دوران قبل از بلوغ بیشتر از بلوغ است، محققان می‌گویند که این هورمون می‌تواند در به تاخیر انداختن شروع بلوغ نیز نقش داشته باشد.

به منظور آزمایش این موضوع، دانشمندان تعدادی از موش‌های ماده را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول در معرض نور طبیعی قرار گرفتند. گروه دوم و سوم نیز به ترتیب به مدت ۶ و ۱۲ ساعت در معرض نور آبی قرار داده شدند.

در هر دو گروهی که در معرض نور آبی قرار داشتند، اولین نشانه‌های بلوغ به طور قابل توجهی زودتر رخ داد و موش‌هایی که مدت بیشتری در مقابل نورآبی قرار داشتند، زودتر به بلوغ رسیدند.

موش‌هایی که در معرض نور آبی قرار می‌گیرند، سطوح پایین تری از ملاتونین و سطوح بالاتری از هورمون‌های تولید مثل خاص مانند استرادیول و لوتئینیزه‌کننده و همچنین تغییرات فیزیکی زیادی در بافت‌های تخمدان‌شان داشتند. همه این موارد به عنوان علائم شروع بلوغ شناخته می‌شوند.

علاوه بر این، در موش‌هایی که به مدت ۱۲ ساعت در معرض نور آبی قرار داشتند، نشانه‌هایی از التهاب و حتی آسیب سلولی در تخمدان‌هایشان مشاهده شد.

دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور آبی علاوه بر تغییر سطح ملاتونین، می‌تواند سطح هورمون‌های تولیدمثل را نیز تغییر داده و سبب شروع زودتر بلوغ در موش‌ها شود. به علاوه هر چه موش‌ها مدت بیشتری در مقابل نور آبی قرار بگیرند، بلوغ آن‌ها زودتر شروع می‌شود.

از آنجایی که این مطالعه بر روی موش‌های صحرایی انجام شده است، نمی‌توان مطمئن بود که این یافته‌ها در کودکان نیز تکرار می‌شوند.

این داده‌ها نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند به عنوان یک عامل خطرناک برای شروع زودرس بلوغ در نظر گرفته شود.

اگرچه قطعی نیست، اما دانشمندن توصیه می‌کنند که استفاده کودکان پیش از بلوغ از دستگاه‌های ساطع کننده نور آبی به حداقل برسد. به‌ویژه در هنگام عصر که قرار گرفتن در معرض آن ممکن است بیشترین تأثیرات هورمونی را داشته باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید