انیمۀ سینمایی «جوجوتسو کایسن صفر»؛ وقتی غم‌ها به هیولا تبدیل می‌شوند

انیمۀ سینمایی «جوجوتسو کایسن صفر»؛ وقتی غم‌ها به هیولا تبدیل می‌شوند

فیلم «جوجوتسو کایسن صفر» (Jujutsu Kaisen 0) مضامین خلاقانه و صحنه‌های جذاب و هیجان‌انگیز کم ندارد، اما داستان فیلم خیلی ساده و یک‌خطی است و گاهی هم بیش از اندازه کند و کشدار به نظر می‌رسد.

کد خبر : ۱۱۰۹۰۹
بازدید : ۷۹۱۵

فرادید | انیمۀ سینمایی «جوجوتسو کایسن صفر» به لحاظ داستانی پیش‌درآمدی بر انیمۀ سریالی «جوجوتسو کایسن» است که پخش فصل اول آن از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ ادامه داشت و فصل دوم آن نیز قرار است در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. داستان این انیمه به طور کلی دربارۀ جادوگران جوانی است که در یک مدرسۀ جادوگری به اسم جوجوتسو تعلیم می‌بینند تا با نفرین‌هایی که مردم را گرفتار می‌کنند مبارزه کنند.

به گزارش فرادید؛ شخصیت اصلی انیمۀ سینمایی «جوجوتسو کایسن صفر» نوجوانی به اسم یوتا است که به خاطر اتفاق وحشتناکی که در گذشته برایش اتفاق افتاده، دچار نفرین بسیار نیرومندی شده است. این نفرین که بعد از مرگ دوست دوران کودکی یوتا او را گرفتار کرده، به هرکسی که بخواهد یوتا را اذیت کند به شدت آسیب می‌زند. اینجاست که پای جادوگری به اسم ساتورو گوجو به داستان باز می‌شود.

انیمۀ سینمایی «جوجوتسو کایسن صفر»؛ وقتی غم‌ها به هیولا تبدیل می‌شوند

گوجو یوتا را به مدرسۀ جوجوتسو می‌برد تا بتواند با مهار کردن نفرین خودش، از آن برای مبارزه با نفرین‌های دیگر و نجات دادن مردم استفاده کند. در آنجا یوتا با سه جادوگر جوان دیگر آشنا می‌شود که هر کدام گرفتار نفرینی هستند، ولی آن را برای مبارزه با نفرین‌ها و جادوگران شرور به کار می‌گیرند.

در طول فیلم و در جریان مبارزات و تمرین‌هایی که پیش می‌آید، یوتا یاد می‌گیرد که از نفرین خودش به درستی استفاده کند و البته این موضوع هم مطرح است که آیا او می‌تواند این نفرین را از خودش باز کند یا نه. اما مبارزۀ اصلی یوتا و دوستانش با یکی از جادوگران قدیمی جوجوتسو به اسم سوگورو گتو است که حالا به فردی شرور تبدیل شده و می‌خواهد همۀ مردم غیرجادوگر را از بین ببرد. این دو موضوع (پرورش استعداد یوتا و مبارزه با گتو) دو محور اصلی داستان فیلم هستند.

ویژگی‌های مثبت در این انیمه کم نیست؛ اینکه غصه‌ها، شکست‌ها و ناکامی‌های آدم‌ها تبدیل به هیولا‌هایی عجیب و غریب بشوند ایدۀ درخشان و جذابی است. اینکه آدم‌ها بتوانند این نفرین‌ها را کنترل کنند و از آن‌ها در جهت مثبت استفاده کنند هم یک ایدۀ جذاب دیگر است. در این فیلم لایه‌های مختلف روانشناختی، ترسناک، عاطفی و حتی طنزآمیز در کنار هم جمع شده‌اند و یک دنیای داستانی منحصر به فرد را شکل داده‌اند که پتانسیل‌های زیادی برای داستان‌های فرعی جذاب دارد. علاوه بر این‌ها کیفیت بصری فیلم هم بسیار بالاست؛ صحنه‌های نبرد بسیار هیجان‌انگیز و باشکوه از کار درآمده‌اند و طراحی شکل و شمایل هیولا‌ها متنوع و ترسناک است.

انیمۀ سینمایی «جوجوتسو کایسن صفر»؛ وقتی غم‌ها به هیولا تبدیل می‌شوند

اما با وجود همۀ این ویژگی‌های مثبت، نقص اصلی فیلم در روایت داستان آن است. روند داستان یک مقدار بیش از حد کند است و مثلا تازه در اواسط فیلم است که شخصیت منفی اصلی وارد داستان می‌شود. علاوه بر این، هیچ چرخش داستانی خاص و شگفت‌انگیزی که مخاطب را غافلگیر کند در طول فیلم وجود ندارد. البته در اواخر فیلم ما نکاتی را دربارۀ گذشتۀ شخصیت یوتا می‌فهمیم، اما این چیزی نیست که تاثیری در روند ماجرا داشته باشد. به طور کلی فقط یک خط داستانی ساده در فیلم وجود دارد که شتاب و کشش قابل توجهی هم ندارد.

به نظر می‌رسد دنیای داستانی جوجوتسو واقعا بیشتر مناسب سریال است تا فیلم. در سریال داستان‌های فرعی می‌توانند ظهور بیشتر و بهتری داشته باشند. شاید برای کسانی که قبلا سریال «جوجوتسو کایسن» را دیده‌اند، تماشای اینکه شخصیت‌های داستان چگونه شکل می‌گیرند نکتۀ جذابی باشد، اما فیلم به خودی خودش آنقدر‌ها قدرتمند نیست که مخاطب جدید و نا آشنا با فضای داستان را مجذوب خودش کند. امتیازات فیلم از طرف منتقدان و مخاطبان بسیار بالاست، اما اگر این فیلم اولین مواجهۀ شما با دنیای «جوجوتسو کایسن» است، نباید انتظارات خیلی بالایی داشته باشید.

کارگردان : سئونگ هو پارک (Seong Hu Park)

امتیاز منتقدان (راتن تومیتوز) : ۹۸%

امتیاز مخاطبان (راتن تومیتوز) : ۹۸%

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید