هر فراموشی، آلزایمر نیست

هر فراموشی، آلزایمر نیست

بروز آلزایمر در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال خیلی نادر است. شایع‌ترین عامل آلزایمر، سن است.

کد خبر : ۱۱۰۹۷۰
بازدید : ۹۶۵

یک متخصص مغز و اعصاب، آلزایمر را شایع‌ترین علت زوال عقل عنوان کرد و گفت: البته هر فراموشی، آلزایمر نیست و ۸۰ درصد ناشی از زوال عقل است.

دکتر فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک برنامه رادیویی درباره بیماری آلزایمر گفت: بروز آلزایمر در سنین پایین‌تر از ۶۵ سال خیلی نادر است. شایع‌ترین عامل آلزایمر، سن است.

معمولاً بعد از ۶۵ سالگی به ازای هر پنج سال بروز آلزایمر دو برابر می‌شود و علتش هم تخریب سلول‌های مغزی و اضمحلال و تهدید ناحیه لب گیجگاهی و حافظه و اطلاعات مغزی است.

این متخصص مغز و اعصاب شایع‌ترین علامت آلزایمر را فراموشی عنوان کرد و در عین حال متذکرشد: این بیماری می‌تواند اختلالات شناختی و مشکلات خلقی نیز ایجاد کند و افراد بر اساس همان شخصیتی که دارند ممکن است موجب افسردگی و اضطرابی و بیقراری شوند.

اشرافی اضافه کرد: این بیماری همچنین می‌تواند موجب بدبینی و اشتباه محاسبه پول، اختلال در جهت‌یابی مسیر‌ها و اختلال در قضاوت نسبت به اطرافیان شود. این مشکل جزو اختلالات شخصیتی و خلقی است که در افراد دارای بیماری آلزایمر بروز می‌کند و باعث سوء تفاهم و بدبینی می‌شود.

وی همچنین کم شدن دامنه کلمات، تکرار کردن حرف‌ها، هذیان‌ها و توهمات بینایی و شنوایی را نیز از دیگر علائم این بیماری برشمرد و گفت: بروز آلزایمر در مردان بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عوامل خطر همچون فشار خون بالا، سابقه افسردگی طولانی مدت، سابقه مصرف سیگار و الکل، شیوع آلزایمر را بیشتر می‌کنند، اظهار کرد: بالا بودن چربی خون، مشکلات قلبی عروقی، بالا بودن وزن و دیابت، ضربات مکرر و متعدد به مغز در ورزش‌هایی مانند بوکس نیز می‌توانند منجر به آلزایمر شوند.

اشرافی با اشاره به اینکه عامل ژنتیک بین ۵ تا ۱۰ درصد در بروز آلزایمر نقش دارد، گفت: احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون در کسانی که اختلالات خواب دارند و در خواب سر وصدا و جیغ و داد می‌زنند، بیشتر است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید