جایگزین‌های مفید برای تخم مرغ در رژیم غذایی

جایگزین‌های مفید برای تخم مرغ در رژیم غذایی

ممکن است افراد از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند مثلا وگن باشند لذا نمی‌توانند از محصوتخم مرغلات لبنی، گوشت، تخم مرغ و یا سایر موادغذایی که منشاء حیوانی داشته باشند استفاده کنند.

کد خبر : ۱۱۱۰۲۸
بازدید : ۱۰۳۵

تخم مرغ یکی از مقوی و کامل‌ترین غذا‌ها در سراسر دنیا است، این غذای محبوب جایگاه ویژه‌ای در بین مردم باز کرده است.

همچنین یکی از مواد اصلی سازنده کیک و شیرینی محسوب می‌شود‎؛ از این رو می‌توان به کاربرد‌های گسترده آن پی برد. به دلایلی که ممکن است فرد تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کند در ادامه اشاره شده:

آلرژی به تخم مرغ: شاید جالب باشد بدانید؛ تخم مرغ دومین غذای آلرژی زا بین نوزادان و کودکان خردسال محسوب می‌شود.

رژیم غذایی گیاهی یا وگن: ممکن است افراد از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند مثلا وگن باشند لذا نمی‌توانند از محصوتخم مرغلات لبنی، گوشت، تخم مرغ و یا سایر موادغذایی که منشاء حیوانی داشته باشند استفاده کنند.

عدم تمایل به مصرف تخم مرغ: گاهی افراد به طور کلی این سبک زندگی را انتخاب کرده اند و با این روش راحت هستند.

جایگزین مفید تخم مرغ در رژیم غذایی

تخم کتان: یکی از محبوب‌ترین جایگزین هادر رژیم غذایی وگان تخم کتان است، در صورتی وجود تخم مرغ در دستور پخت وجود دارد؛ کافی است به ازای هر تخم مرغ سه قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده همراه با آب اضافه کنید.

برای رسیدن به غلظت مناسب این ماده لازم است قبل از مصرف به مدت پنح دقیقه به آن استراحت دهید، در این صورت می‌بینید که به غلظت شبیه به تخم مرغ رسیده اید. حالت ژله‌ای تخم کتان می‌تواند جایگزین مناسبی برای چسبندگی که غذا‌هایی مانند کیک، کوکو و کوکی نیاز دارند، باشد و این خاصیت به دلیل فیبر موجود در این دانه هااست که به آن موسیلاژ گفته می‌شود.

از طرفی دیگر تخم کتان فواید فوق العاده‌ای دارد که سبب می‌شود به عنوان یک جایگرین مناسب برای تخم مرغ باشد از این رو در پخت و پز از آن استفاده زیادی می‌شود. در ادامه به خواص تخم کتان اشاره می‌شود:

• بهبود وضعیت گوارشی و کمک به هضم غذا
• ایجاد پوست صاف، درخشان و شفاف
کاهش میزان کلسترول خون
• آنتی اکسیدان فراوان
• منبعی گیاهی مفید برای اسید چرب امگا ۳

لوبیا: در افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند استفاده از لوبیا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، این ماده غذایی سرشار از پروتئین و فیبر است به طوری که یک فنجان لوبیا می‌تواند ۱۲ گرم پروتئین را برای بدن تامین کند. استفاده از لوبیا به جای تخم مرغ می‌تواند به سادگی نیاز بدن به پروئین را فراهم کند.

در صورتی که یک شب لوبیا‌ها را در آب بخیسانید و سپس بدون روغن سرخ کنید؛ می‌توانید میزان کالری آن را کاهش دهید، همچنین می‌توانید لوبیا را در کنار سالاد همراه با اسفناج یا برنج استفاده کنید، استفاده از لوبیا در سوپ می‌تواند غلطت آن را افزایش دهد.

سس سیب: پوره‌ای را که از سیب تهیه می‌شود سس سیب می‌گویند، این سس می‌تواند با طعم دهنده‌هایی مانند دارچین شیرین یا جوز هندی مزه بهتری داشته باشد.

در صورت استفاده از یک چهارم فنجان معادل ۶۵ گرم می‌تواند جایگزین یک تخم مرغ باشد. استفاده از سس سیب شیرین نشده بهتر است، اما اگر می‌خواهید از نوع شیرین شده آن استفاده کنید بهتر است مقدار کربوهیدرات را در برنامه غذایی با دستور پختتان کاهش دهید.

دانه چیا: دستور مصرف دانه چیا به عنوان جایگزین تخم مرغ مانند تخم کتان است. اگر دانه چیا را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و پنح دقیقه زمان دهید به غلظت مناسبی خواهید رسید. البته دانه چیا نسبت به تخم کتان چسبندگی بیشتری ایجاد می‌کند؛ بنابراین استفاده از دانه چیا برای غذا‌ها و دسر‌هایی که باید از تخم مرغ استفاده شود برای ایجاد چسبندگی گزینه بهتری است. از جمله خواص دانه چیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش وزن و لاغری
• منبعی سرشار از پروتئین و کلسیم
• کاهش قندخون و در نتیجه بهبود دیابت نوع ۲
• بهبود وضعیت گوارشی با کاهش نفخ

پودر اروروت: اروروت نوعی گیاه سرشار از نشاسته است که همراه با غده زیر زمینی رشد می‌کند، نشاسته‌ای که از ریشه‌های این گیاه استخراج می‌شود به شکل یک پودر خشک شده (نشاسته یا آرد) ایجاد می‌شود.

در شیرینی پزی، آشپزی و انواع محصولات شخصی و خانگی می‌توان از این پودر به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کرد. برای معادل سازی یک تخم مرغ در برنامه غذایی از طریق پودر اروروت می‌توان از مخلوط ۲ قاشق غذاخوری پودر اروروت و ۳ قاشق غذاخوری آب استفاده کرد.

پوره موز
موز له شده: یکی از جایگزین‌های محبوب برای تخم مرغ، موز است، اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که در فرآیند پخت و پز ممکن است موز طعم ملایمی داشته باشد. استفاده از سایر میوه‌های تصفیه شده از قبیل کدو تنبل و آووکادو نیز می‌توانند جایگزین مناسبی باشند و ممکن است به اندازه کافی بر طعم یا عطر تاثیر نگذارند.

استفاده از یک چهارم فنجان یا ۶۵ گرم از هر میوه‌ای می‌توانید معادل با یک تخم مرغ باشد. در کیک ها، کلوچه ها، براونی هاو نان‌های سریع این جایگزینی پاسخ بهتری می‌دهد.

پوره موز می‌تواند جایگزین خوبی برای تخم مرغ باشد، اما به علت طعم شیرینی که دارد بهتر است در غذا‌هایی که طعم شیرینی دارند مانند شیرمال یا کیک استفاده شود. در صورتی که فرد از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کند موز له شده برای پختن کیک شکلاتی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

در شیرینی‌ها یا کوکی‌های موز علاوه بر شیرین کنندگی می‌تواند خاصیت چسبندگی نیز ایجاد کند بنابراین می‌تواند جایگزین خوبی برای تخم مرغ باشد. از جمله خواص موز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبود وضعیت سیستم گوارشی
• جلوگیری از کم خونی
• غلبه بر افسردگی، زیرا دارای تریپتوفان است که می‌تواند به سروتونین تبدیل شود.

توفو ابریشمی: از بهترین جایگزین‌های تخم مرغ برای افرادی که رژیم غذایی وگان دارند توفو است. توفو در بسیاری از غذا‌های گیاهی استفاده می‌شود، استفاده از ترکیب بکینگ پودر یا جوش شیرین همراه با توفو ابریشمی که یکی از انوع توفو است می‌تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.

توفو ابریشمی‌می‌تواند جایگزین مناسبی برای تخم مرغ باشد زمانی که می‌خواهید چیز کیک، انواع پودینگ گیاهی یا پای خامه‌ای درست کنید، برای کسانی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند هنگام تهیه وعده‌های نام برده شده باید از شیر‌های گیاهی به جای شیر لبنی استفاده کنند. باید توجه داشت توفوی معمولی که حالت سفتی دارد نمی‌تواند نتیجه پخت را چندان مطلوب کند و باید از توفو ابریشمی‌استفاده کرد.

کره آجیلی: استفاده از کره‌های آجیلی از جمله کره بادام زمینی، کاشو یا کره بادام شیرین می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای تخم مرغ در اکثر دستورات پخت استفاده شود.

برای معادل سازی تخم مرغ با کره آجیلی می‌توان از ۳ قاشق غذاخوری یا ۶۰ گرم از کره به عنوان یک عدد تخم مرغ استفاده کرد. از آنجایی که کره می‌تواند بر طعم نهایی محصول شما تاثیر بگذارد بهتر است برای تهیه براونی، پنکیک و کلوچه از آن استفاده کرد. استفاده از کره آجیلی کرمی‌بهتر است، زیرا نمونه ترد آن نمی‌تواند مواد را به خوبی با هم مخلوط کند.

پودر کدو حلوایی: یکی دیگر از گزینه‌های عالی به عنوان جایگزین تخم مرغ پودر کدو حلوایی است، در صورتی که قصد دارید نان تهیه کنید می‌توانید از پودر کدو حلوایی به عنوان تحم مرغ استفاده کنید. این ماده به دلیل شیرینی و چربی که دارد به عنوان یکی از اجزای شیرینی استفاده می‌شود.

استفاده از پودر کدوحلوایی علاوه بر خاصیت چسبندگی می‌تواند از خشک شدن شیرینی هانیز جلوگیری کند. هنگامی‌که زمان طبخ طولانی‌تر باشد استفاده از این پودر می‌تواند گزینه مناسب تری باشد. علاوه بر تمام موراد ذکر شده کدو حلوایی یک ماده غذایی مقوی است که در ادامه به خواص آن اشاره می‌کنیم:

• منبع خوبی از ویتامین آ جهت جوان سازی پوست
• منبع آنتی اکسیدان
• محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش
• کاهش دادن استرس و اضطراب
• درمان مشکلات گوارشی از جمله یبوست

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید