کاهش وزن؛ عامل اصلی ابتلا به دیابت ۲!

کاهش وزن؛ عامل اصلی ابتلا به دیابت ۲!

دانشمندان دریافتند، در کل جمعیت کسانی که بیش از ۴.۵ کیلوگرم وزن کم کردند نسبت به کسانی که رژیم غذایی نداشتند یا برای کاهش وزن خود تلاش نکردند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

کد خبر : ۱۱۱۱۲۹
بازدید : ۸۰۴

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از تلاش برای کاهش وزن به طور گسترده در هر دو دسته کم وزن و وزن طبیعی و همچنین گروه اضافه وزن وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، موضوع کاهش وزن محدود سرفصل تحقیقات جدیدی است که در آن حدود صد هزار شرکت کننده را از چند مطالعه مختلف که در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شده بود، مورد بررسی قرار داد.

در این پژوهش تیم تحقیقاتی تغییرات وزن شرکت کنندگان را به طول ۱۰ سال بررسی کرده و به مدت ۲۴ سال آن‌ها را تحت نظر داشتند تا ببینند آیا کسی به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شود یا خیر.

در ادامه، محققان همچنین به نحوه رژیم گرفتن کسانی که بیش از ۴.۵ کیلوگرم وزن کم کردند نیز نظارت کردند. پژوهشگران شرکت کنندگان را به هفت دسته تقسیم کردند که شامل افرادی با رژیم غذایی کم کالری؛ برنامه ورزشی؛ رژیم کم کالری به همراه ورزش؛ رژیم تناوبی؛ برنامه کاهش وزن؛ قرص‌های رژیمی؛ و ترکیبی از قرص‌های ناشتا و رژیم غذایی بود.

وقتی محققان به نتایج اولیه نگاه کردند، موضوع شگفت انگیزی را کشف کردند. دانشمندان دریافتند، در کل جمعیت کسانی که بیش از ۴.۵ کیلوگرم وزن کم کردند نسبت به کسانی که رژیم غذایی نداشتند یا برای کاهش وزن خود تلاش نکردند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

این امر به ویژه برای کسانی که به دلیل محدودیت کالری دریافتی، قرص‌های لاغری، روزه داری یا برنامه‌های کاهش وزن، وزن خود را از دست داده بودند، قابل توجه بود. محققان سپس داده‌ها را به دسته‌های مختلفی از شاخص توده بدنی شامل آن‌هایی که دارای وزن طبیعی یا کم وزن بودند، کسانی که اضافه وزن داشتند و کسانی که چاق بودند، تقسیم کردند.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از تلاش برای کاهش وزن به طور گسترده در هر دو دسته کم وزن و وزن طبیعی و همچنین گروه اضافه وزن وجود دارد.

چی سان (Qi Sun) محقق تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی تی چان هاروارد می‌گوید: زمانی که برای اولین بار ارتباط مثبت تلاش برای کاهش وزن را با افزایش وزن سریعتر و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد لاغر مشاهده کردیم، کمی شگفت زده شدیم. او افزود، اگر بیش از ۴.۵ کیلوگرم وزن کم کرده باشید متوجه خواهید شد که خطر ابتلا به ذیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود اینگونه توضیح می‌دهد که شرکت کنندگانی که بیشتر از ۴.۵ کیلوگرم وزن از دست دادند احتمالاً در آینده وزن بیشتری اضافه کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیشتر از کسانی که تلاشی برای کاهش وزن نداشتند، دارند.

به گفته محققان نکته مهم در این مطالعات این است که توجه داشته باشید که ترکیب ورزش کردن و خوب غذا خوردن برای شما بد نیست. پیشتر نیز بار‌ها ثابت شده که ورزش به ما کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کرده و خوردن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و مصرف کمتر غذا‌های فرآوری شده برای ما بهتر است.

گفتنی است که پژوهشگران توصیه می‌کنند که برای مدیریت وزن بدن کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن اولیه برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق توصیه می‌شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش را در هفته در بر می‌گیرد.

شرح کامل این تحقیق و یافته‌های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Medicine منتشر شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید