از عوارض بیماری پروانه‌ای چه می‌دانید؟!

از عوارض بیماری پروانه‌ای چه می‌دانید؟!

در موارد حاد، بیماری پروانه‌ای می‌تواند سبب ادغام انگشتان دست‌وپا و خم‌شدن غیر طبیعی مفاصل (انقباض) شود. این اتفاق روی عملکرد انگشتان، زانو و آرنج تأثیر می‌گذارد.

کد خبر : ۱۱۲۰۵۸
بازدید : ۴۰۲

عفونت، تاول‌زدن پوست باعث می‌شود پوست در مقابل عفونت باکتریایی آسیب‌پذیرتر باشد. عفونت در خون هم زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های ناشی از یک عفونت بزرگ وارد خون و در بدن پخش شود. این عفونت بسیار خطرناک است، زیرا می‌تواند به‌سرعت حرکت کند و سبب شوک و نارسایی در اعضای بدن شود.

ادغام انگشتان و تغییر در مفاصل: در موارد حاد، بیماری پروانه‌ای می‌تواند سبب ادغام انگشتان دست‌وپا و خم‌شدن غیر طبیعی مفاصل (انقباض) شود. این اتفاق روی عملکرد انگشتان، زانو و آرنج تأثیر می‌گذارد.

به‌وجودآمدن مشکل در تغذیه: تاول‌های موجود در دهان باعث می‌شود غذاخوردن سخت شود و به دنبال آن سبب سوءتغذیه و کم‌خونی در این بیماران می‌شود. وجود این مشکلات برای غذاخوردن می‌تواند سبب دیر بهبودیافتن زخم و در کودکان سبب دیر رشدکردن آن‌ها هم بشود.

یبوست: سختی دفع مدفوع می‌تواند به دلیل وجود تاول‌هایی در ناحیه مقعد باشد. البته یبوست می‌تواند به دلیل مصرف ناکافی مایعات یا میوه و سبزیجات (مواد غذایی دارای فیبر) هم باشد.

به‌خطرافتادن سلامت دهان و دندان: در برخی از انواع بیماری پروانه‌ای، پوسیدگی دندان و مشکلاتی در بافت‌های دهان رایج است.

سرطان پوست: نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به انواع خاصی از بیماری پروانه‌ای به‌شدت در معرض ابتلا به نوعی سرطان به نام کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.

خطر و احتمال مسدودشدن راه تنفس: نوزادانی که مبتلا به انواع حاد بیماری پروانه‌ای هستند ممکن است تاول‌های بسیار گسترده‌ای بزنند و دچار عفونت‌های شدید بشوند و به همین سبب مایعات بدن خود را از دست بدهند. این تاول‌ها گاهی می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد، زیرا می‌تواند توانایی بیماران را در غذاخوردن و تنفس مختل کند. همچنین بسیاری از این نوزادان در دوران کودکی فوت می‌کنند.»

منبع: روزنامه خراسان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید