اینجا رایگان نسخه‌ها را می‌پیچند

اینجا رایگان نسخه‌ها را می‌پیچند

افرادی را که از این قبض‌ها استفاده می‌کنند، گزینش نمی‌کنیم و مبنای مان بر اعتماد وجدان افراد است. وقتی کسی این رسید را به صندوق تحویل می‌دهد، حتم داریم که نیازمند است، چون عزت نفس افراد اجازه رفتار دیگری را به آن‌ها نمی‌دهد.

کد خبر : ۱۱۲۱۳۱
بازدید : ۸۴۶

پروانه بهرام‌نژاد | مهر سبز رنگ را روی رسید کاغذی می‌زند و تشکرکنان، از بانوی جوان می‌خواهد خودش آن را در جایگاه ویژه نصب کند. «مهربانی ادامه دارد...» این جمله وقتی روی رسید نقش می‌بندد، همه دست اندرکاران داروخانه متوجه می‌شوند روی مبلغ این رسید باید حساب دیگری باز کنند.

۵۰، ۷۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان مبالغ متغیر است، مبالغی که روی رسید‌های گره‌گشایی درج شده که حاصل اشتراک مهربانی مردم با صاحبان این داروخانه در حکیمیه، شرقی‌ترین محله تهران است. داروخانه‌ای که وقتی متولیانش متوجه نیاز تعدادی از شهروندان برای کمک در تأمین پرداخت هزینه نسخه شدند، آستین همت بالا زدند تا هیچ پدر و مادری دست خالی از اینجا بیرون نرود.

ناتوانی در پرداخت قبض‌های ناچیز

از چند ماه قبل درست کنار دست صندوق پرداخت، تابلویی را برای نصب رسید‌های مهربانی قرار داده‌اند که حالا هم خیلی از مراجعان و شهروندان محله و هم تعدادی از نیازمندان می‌دانند که چطور در این طرح مشارکت کنند یا از خدماتش بهره‌مند شوند.

«حسن ملک احمدی» مدیر داخلی این داروخانه و از بانیان اصلی اجرای این طرح بوده، درباره ایده شکل‌گیری دیوار مهربانی در اینجا بیشتر توضیح می‌دهد: «مستمر یکسری مراجعه‌کننده داشتیم که مشخص بود واقعا بیمارند، اما در پرداخت هزینه دارو مشکل دارند. برخی از آن‌ها حتی نمی‌توانستند قبض ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کنند، تعدادی هم نسخه به دست از بقیه مراجعان کمک می‌خواستند و این شرایط زیبنده مردم نبود.

اگرچه مشکل خیلی از آن‌ها را خودمان رفع می‌کردیم و داروی درج شده در نسخه‌شان را تحویل می‌دادیم، اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود و زیاد بودن تعداد مراجعان این‌چنینی و محدودیت ما، دنبال راهکار بودیم تا اینکه به مدیریت داروخانه پیشنهاد دادیم طرح دیوار مهربانی را اجرا کنیم و از مشارکت خیران و شهروندان نیز بهره‌مند شویم تا افراد نیازمند بیشتری هم از این امکان نصیب ببرند. شکر خدا دکتر خسروانی و دکتر سهرابی (مدیریت مجموعه) با اجرای طرح موافقت کردند.»

دیوارمهربانی داروخانه

مهربانی را هدیه کنیم

جمله «مهربانی را هدیه کنیم» تایپ و روی ستونی نصب شده که ده‌ها قبض پایین دستش به چشم می‌آید. این رسید‌ها حاصل همدلی و مشارکت مردم با متولیان این مجموعه دارویی است. ملک احمدی می‌گوید: «استقبال عالی بوده است.

از آغاز اجرای طرح مردم به همدیگر اینجا را معرفی می‌کنند و آن را در میان می‌گذارند و هر فرد هر مبلغی که در توان دارد، کارت می‌کشد و رسیدش را بعد از خوردن مهر «مهربانی ادامه دارد»، در جایگاهش قرار می‌دهد. در مقابل اینها، افراد نیازمند واقعی که حالا دیگر شناسایی‌شان برای دست اندرکاران این مجموعه، آسان شده از این کمک‌ها در حد نیاز استفاده می‌کنند.»

او تأکید می‌کند: «افرادی را که از این قبض‌ها استفاده می‌کنند، گزینش نمی‌کنیم و مبنای مان بر اعتماد وجدان افراد است. وقتی کسی این رسید را به صندوق تحویل می‌دهد، حتم داریم که نیازمند است، چون عزت نفس افراد اجازه رفتار دیگری را به آن‌ها نمی‌دهد.»

کمک در حد توان

یکی ۱۰ هزار و دیگری۵۰ هزارتومان کارت کشیده و این میان اعداد ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی هم روی قبض‌ها دیده می‌شود. مدیر داخلی این داروخانه می‌گوید: «هر روز از ۹ صبح تا ۹ شب که داروخانه باز است، شاهد تبلور همدلی مردم هستیم و هر شخصی در حد وسعش کارت می‌کشد، اما به طور میانگین تا کنون کمک‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر بوده است که همین‌ها منجر شده افراد بسیاری که به دارو نیاز دارند، نیازشان رفع شده و بعد‌ها برای تشکر مراجعه کرده‌اند.»

متولیان این داروخانه با داروخانه دیگری در این محله هماهنگی کرده‌اند تا این طرح در آنجا نیز اجرا شود و آن‌ها نیز این پیشنهاد را پذیرفته‌اند. ملک احمدی می‌گوید: «ما اولین نیستیم و آخرین هم نخواهیم بود، اما دلمان می‌خواهد مهربانی در همه مراکز درمانی و داروخانه‌ها ادامه داشته باشد تا هیچ پدر و مادر یا بیماری دست خالی بدون دارو به خانه نرود.»

منبع: همشهری انلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید