به این دلایل هرگز آخر شب غذا نخورید

به این دلایل هرگز آخر شب غذا نخورید

هنگامی که آخر شب شام می‌خورید باعث بروز چندین مشکل برای معده می‌شود، زیرا غذا به‌درستی هضم نمی‌شود و اسید در معده بیش از حد ترشح می‌شود.

کد خبر : ۱۱۲۲۰۲
بازدید : ۴۰۱

اگر شما جزو کسانی هستید که شب‌ها دیروقت غذا می‌خورند این مطلب را بخوانید تا بدانید که چرا این کار مضر است.

تایمزسوفاندیا نوشت: در طول روز سعی می‌کنیم مواد غذایی سالم و مقوی بخوریم، اما فقط یک وعده غذایی اشتباه در زمان نامناسب یک روز سخت و پرتلاش را خراب می‌کند. تمام رژیم‌های غذایی حاوی کربوهیدرات کم و پروتئین زیادی که دنبال می‌کنیم، ورزش‌هایی که انجام می‌دهیم و میزان کالری بررسی شده به دلیل یک وعده غذایی اشتباه از بین می‌روند.

هنگام کار، اواخر شب یا زمان تماشای برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود اغلب احساس گرسنگی می‌کنیم که بیشتر منجر به مصرف غذا‌های سنگین یا بی‌ارزش می‌شود. اگر شما در زمره کسانی هستید که غالبا شب‌ها دیروقت غذا می‌خورند در ادامه خواهید خواند که چرا انجام این کار مضر است.

اواخر شب به طور معمول ۳ ساعت قبل از خواب دیر تلقی می‌شود، بنابراین اگر در طول روز کار می‌کنید و از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۸ صبح می‌خوابید دیروقت برای شما ساعت ۹ شب تا ۱۲ نیمه شب است.

در پایان روز بدن تمام مواد دریافتی را متابولیزه می‌کند و اگر آنقدر فعال نباشید که از انرژی جذب شده از آن استفاده کنید در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی می‌شود.

مطالعات پزشکی اخیر نشان می‌دهد غذا خوردن بین ساعات ۱۲ ظهر تا ۱۱ شب منجر به افزایش سطح قند خون، انسولین و کلسترول در مقایسه با غذا خوردن بین ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر می‌شود، بنابراین اگر هدف شما کاهش چربی بدن یا کلسترول بدن است باید عادت‌های غذایی خود را در اواخر شب کنترل کنید.

عوارض دیر غذا خوردن چیست؟

همانطور که در زیر ذکر شده است چند اثر اصلی غذا خوردن دیروقت وجود دارد:

اختلال در خواب: افرادی که دیر غذا می‌خورند به طور معمول دیر هم می‌خوابند. این امر منجر به چرخه خواب آشفته می‌شود، همچنین می‌تواند دلیل سردرگمی رویا‌های شبانه نیز باشد.

هضم ضعیف: هنگامی که آخر شب شام می‌خورید باعث بروز چندین مشکل برای معده می‌شود، زیرا غذا به‌درستی هضم نمی‌شود و اسید در معده بیش از حد ترشح می‌شود.

افزایش وزن: متابولیسم بدن در طول شب کند می‌شود، همچنین به اندازه زمان روز در سوزاندن کالری موثر نیست، بنابراین دیر غذا خوردن منجر به افزایش وزن می‌شود.

تاثیر بر سلامت روان: هنگامی که درست نخوابیده باشید احساس تحریک و بدخلقی می‌کنید. به دلیل دیر غذا خوردن ساعت بدن شما به هم می‌ریزد و این امر منجر به احتمال بیشتری برای بروز افسردگی و اضطراب می‌شود.

افزایش فشار خون: خوردن و خواب دیر وقت منجر به ابتلا به فشار خون و دیابت می‌شود.

اگر اواخر شب احساس گرسنگی کنیم چه باید کرد؟

حتی اگر بعد از تلاش زیاد یا به دلیل یک روز طولانی کاری و بعد از زمان عادی شام خوردن خود احساس گرسنگی می‌کنید، در اینجا چند راهنما برای غلبه بر این روند توضیح داده شده است:

آیا واقعا گرسنه هستم: اگر یک شام متعادل خورده‌اید، در واقع دیگر به غذا خوردن نیازی نیست. گرسنگی ممکن است مبدل به چیز دیگری باشد، بنابراین همیشه از خود بپرسید: آیا واقعا گرسنه هستم؟

از مصرف کربوهیدرات‌ها دوری کنید: این امر به شما در جلوگیری از افزایش زیاد سطح قندخون کمک می‌کند و به بدن فرصت کمتری برای ذخیره قند خون اضافی به عنوان چربی می‌دهد.

مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید: افزودن برخی از میان‌وعده‌های غنی از فیبر در رژیم غذایی نه‌تن‌ها شما را راضی و سیر نگه می‌دارد بلکه باعث بهبود هضم غذا برای خواب بهتر نیز می‌شود.

منبع: دکتر سلام

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید