۱۰ اشتباهی که آشپز‌های درجه یک هم مرتکب می‌شوند!

۱۰ اشتباهی که آشپز‌های درجه یک هم مرتکب می‌شوند!

در بعضی دستور غذا‌ها گفته می‌شود که نمک را باید در انتهای کار اضافه کرد. اما اگر به این توصیه عمل کنیم، احتمالاً بعضی قسمت‌های غذا شورتر از قسمت‌های دیگر آن می‌شود. ما باید مراقب باشیم که در ریختن نمک زیاده روی نکنیم تا غذا خراب نشود.

کد خبر : ۱۱۲۳۱۰
بازدید : ۱۳۹۸

هنر آشپزی یک چالش تمام عیار است، چرا که به مهارت، صرف وقت و تمرکز زیادی نیاز دارد. هدف نهایی، درست کردن غذایی است که خوش طعم باشد، به کف قابلمه یا ماهیتابه نچسبد و نسوزد. متأسفانه همه‌ی ما در هنر آشپزی بی عیب و نقص نیستیم، حتی اگر تمام تلاش خود را به کار بسته باشیم.

در ادامه با تعدادی از اشتباهات رایج در آشپزی آشنا خواهیم شد:

۱- پاستا را با آب خیلی کم می‌پزید: درست کردن پاستا کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما در واقعیت اینگونه نیست. برای این کار باید چند عامل را در نظر داشته باشید تا نتیجه درست از آب درآید. برای مثال، مقدار آبی که از آن برای پخت پاستا استفاده می‌کنید، باید کافی باشد. در غیر اینصورت، ممکن است پاستا خیلی خشک یا خمیری شود یا به قابلمه بچسبد.

برای جلوگیری از این مشکل باید برای هر یک کیلو پاستای خشک، از ۴ لیتر آب استفاده شود؛ و یا اینکه مطمئن شوید که سطح آب حتی بعد از پخت، بالاتر از پاستا قرار دارد.

۲- مدت زمان پخت هر یک از مواد را در نظر نمی‌گیرید: بسیاری از افراد قبل از شروع به پخت غذا، ابتدا سیر و بعد پیاز و دیگر چاشنی‌ها را تفت می‌دهند و بعد از آن، مواد غذایی پروتئینی را اضافه می‌کنند. اما این کار درست نیست، چون سیر خرد شده قبل از اینکه مواد دیگر را اضافه کنید، می‌پزد یا حتی می‌سوزد؛ بنابراین قبل از اضافه کردن مواد دیگر، باید اول پیاز را تفت دهید و بعد سیر را.

از طرفی دیگر، هر چه تجربه‌ی بیشتری در آشپزی کسب کنید، راحت‌تر متوجه می‌شوید کدام سبزیجات زودتر می‌پزند و کدام دیرتر. اینگونه ترتیب پخت مواد غذایی را به درستی به جا خواهید آورد.

۳- نمک را در انتها اضافه و در استفاده از آن زیاده روی می‌کنید: در بعضی دستور غذا‌ها گفته می‌شود که نمک را باید در انتهای کار اضافه کرد. اما اگر به این توصیه عمل کنیم، احتمالاً بعضی قسمت‌های غذا شورتر از قسمت‌های دیگر آن می‌شود. ما باید مراقب باشیم که در ریختن نمک زیاده روی نکنیم تا غذا خراب نشود.

روش درست این است که نمک را به همراه دیگر مواد به غذا اضافه کنیم و گهگاه از غذا بچشیم. با این کار، مطمئن می‌شویم که نمک به خورد غذا رفته و به صورت یکدست در همه جای غذا پخش شده است.

۴- همه‌ی تخم مرغ‌ها را در یک ظرف می‌شکنید: بسیاری از ما همه‌ی تخم مرغ‌ها را یکی پس از دیگری در یک ظرف می‌شکنیم. اما این اشتباه هزینه برداری می‌تواند باشد. اگر یکی از تخم مرغ‌ها خراب از آب دربیاید، با بقیه‌ی تخم مرغ‌ها مخلوط می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، از دو کاسه، یکی کوچک و یکی بزرگ استفاده کنید. هر تخم مرغی را که درون کاسه‌ی کوچک شکستید، آن را به کاسه‌ی بزرگ منتقل کنید و در نهایت، همه‌ی تخم مرغ‌ها را از کاسه‌ی بزرگ به غذا اضافه کنید.

۵- برای از هم جدا کردن گوشت چرخ کرده از قاشق استفاده می‌کنید: استفاده از قاشق برای هم زدن غذا کار مرسومی است، با این حال، درمورد گوشت چرخ کرده، استفاده از قاشق این فرآیند را کُند و خسته کننده می‌کند. از طرفی دیگر، ممکن است گوشت آنطور که می‌خواهیم از هم جدا نشود.

به همین دلیل توصیه می‌شود برای جدا کردن گوشت، از پوره کن سیب زمینی استفاده شود. بعد از آن می‌توانید با یک قاشق چوبی گوشت‌های چسبیده به پوره کن را جدا کنید. با این کار، گوشت به طور یکنواخت می‌پزد.

۶- قبل از شروع به پخت غذا، مواد را آماده نمی‌کنید: بسیاری از افراد همزمان با روشن کردن گاز و گذاشن قابلمه یا ماهیتابه بر روی آن، مشغول خرد کردن موادی که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، می‌شوند. اما این روش درستی نیست.

این کار باعث می‌شود نتوانید طبق دستور غذا پیش بروید، چون وقتی بالاخره شروع به پختن مواد کنید، قابلمه یا ماهیتابه آنقدر داغ شده که نه تنها مواد می‌سوزند، بلکه ممکن است فرصت اضافه کردن چیز‌هایی مثل چاشنی‌ها یا مواد بیشتر را پیدا نکنید.

لازم نیست همه‌ی مواد را قبل از گذاشتن قابلمه یا ماهیتابه روی شعله، خرد کنید، بلکه باید آن‌هایی که اول استفاده می‌شوند را آماده کنید و سپس در همان حین که این مواد در حال پخته شدن هستند، بقیه‌ی مواد را خرد کنید.

۷- از چاقوی کُند استفاده می‌کنید: چاقوی کُند خطرناک‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد، چون می‌تواند به راحتی سُر بخورد و گوشت یا سبزی را خراب کند، یا به انگشتان تان صدمه بزند.

بهترین کار این است که یک چاقو تیزکن دم دست داشته باشید. اگر امکان پذیر نبود، چاقوهایتان را به یک شخص حرفه‌ای بسپارید تا آن‌ها را تیز کند.

۸- آووکادو را درست نگه نمی‌دارید: بعضی معتقدند جدا نکردن هسته‌ی آووکادو مانع اکسید شدن و تغییر رنگ آن می‌شود. اما این کار بی فایده است. درست است که هسته سرعت خراب شدن آووکادو را کم می‌کند، اما این موضوع فقط در مورد قسمت‌های دور هسته صدق می‌کند و قسمت‌های دیگر آووکادو در هر صورت تیره می‌شوند.

واقعیت این است که جلوی اکسید شدن آووکادو را نمی‌توان گرفت. اما یک راه برای به تأخیر انداختن این فرآیند این است که مقداری روغن زیتون به آووکادو بزنید و آن را داخل یخچال درون ظرفی که هوا به آن نفوذ نکند نگه دارید. با این کار، یک مانع ایجاد می‌کنید که جلوی آزاد شدن برخی آنزیم‌های درون آووکادو را می‌گیرد.

۹- قابلمه یا ماهیتابه را بیش از حد پر می‌کنید: با اینکه بدیهی به نظر می‌رسد، اما معمولاً لزومی به خالی ماندن بخشی از قابلمه یا ماهیتابه نمی‌بینیم. پر کردن بیش از اندازه‌ی قابلمه یا ماهیتابه می‌تواند عواقب مختلفی داشته باشد. مثلاً گوشت غذا می‌تواند خیس از آب در بیاید.

به علاوه، با کاهش حرارت، بخار تولید می‌شود و به همین دلیل، غذا به جای سرخ شدن یا قهوه‌ای شدن، بخارپز می‌شود؛ بنابراین باید غذای کمتری در قابلمه یا ماهیتابه ریخت. اگر قابلمه یا ماهیتابه‌ای با اندازه‌ی مناسب نداشتید، بهترین کار این است که کار پخت را در چند مرحله انجام دهید. می‌توانید غذایی که آماده شده را با فویل بپیچید تا گرم بماند.

۱۰- با مقدار طعمی که می‌توانید از سیر بگیرید آشنایی ندارید: سیر نوعی چاشنی با عطر و طعمی قوی است، اما کمتر کسی می‌داند که طعم آن می‌تواند بسته به نحوه‌ی آماده کردنش تغییر کند. مثلاً اگر سیر را رنده کنید، مزه‌ی آن بیشتر می‌شود؛ اگر آن را ریز خرد کنید، نه تنها سرخ کردنش ساده‌تر می‌شود، بلکه از خواص آن هم بیشتر می‌توانید بهره ببرید.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید