حیوان آزاری مدرن؛ از بَزَک‌های میلیونی تا جراحی زیبایی!

حیوان آزاری مدرن؛ از بَزَک‌های میلیونی تا جراحی زیبایی!

بخش جراحی ترمیمی و زیبایی هم در تعداد محدودی از این هتل‌ها و پانسیون‌های حیوانات خانگی فعال است؛ مثلاً برای ترمیم گوش سگ یا اصلاح حرکت حیوانات کوچک و معلول.»

کد خبر : ۱۱۲۶۰۲
بازدید : ۱۴۵۴

برگزاری نخستین فشن شوی حیوانات خانگی در تهران، خبری بود که سال ۱۳۹۷ حواشی بسیاری همراه داشت. نخستین شوی مدلینگ ویژه حیوانات خانگی که قرار بود در آن، قشری خاص از افراد جامعه، به حیوانات خانگی خود ازجمله سگ و گربه در نژاد‌های گران و باکیفیت لباس‌های پرزرق و برق بپوشانند و آن‌ها را با آرایش و پیرایش‌های عجیب وغریب، درست مشابه فشن شو‌های حیوانات خانگی خارج از کشور، روی سکوی نمایش مد، حرکت دهند؛ رویدادی که ظاهرا با توجه به برخورد‌ها و بازخوردها، برگزار نشد، اما پس از انتشار خبر آن، به صورت پراکنده، زیرزمینی و خصوصی تا حدودی رواج یافت. گواه این مدعا نیز، تصاویر و فیلم‌هایی است که هر چند وقت یک بار در شبکه‌های مجازی پربازدید می‌شود.

از برگزاری این رویداد‌ها و مراسم متفاوت که بگذریم، موضوع مهم‌تر حیوان آزاری در جریان رواج مصرف گرایی و رفاه زدگی و نیز افراط و تفریط در ابراز محبت به حیوانات خانگی است؛ موضوعی نوین و چالش برانگیز که صف مخالفان و موافقان بسیاری را مقابل هم قرار می‌دهد.

شروع مدرنیزاسیون با پوشاک

کافی است سری به چند «پِت شاپ»، «هتل و پانسیون حیوانات خانگی» یا فروشگاه‌های لوازم نگهداری حیوانات خانگی بزنید. آنجاست که با دنیای مینیمال و سانتی مال شده حیوانات خانگی آشنا می‌شوید؛ دنیای مملو از انواع پوشاک لوکس و اسباب بازی‌های گرانبها تا وسایل لاکچری.

پیراهن‌های هاوایی (نَر و ماده)، سِت جین زاپ دار، سرهمی‌های ساحلی، کاپشن و بارانی، بافت و هودی، کروات، پاپیون‌های عروسکی و پاپوش‌ها که قیمت هایشان از ۲۰۰ هزار تومان تا چند ۱۰ میلیون تومان نوسان دارند.

قلاده‌های فانتزی یا روکش طلا (با حک نام سگ)، اسباب بازی‌های خاص، نشیمنگاه‌های هوشمند، محفظه‌های چند منظوره و سِت‌های بهداشتی نیز از دیگر ملزومات زندگی امروزی و به ظاهر مدرن حیوانات خانگی به شمار می‌آیند.

پوشاک حیوانات خانگی معمولا به صورت قاچاق از کشور‌های حاشیه خلیج فارس وارد کشور می‌شود که از برند‌های معروف دنیا هستند. در داخل کشور نیز تولیدی و مزون این نوع از پوشاک فعالیت دارند که اغلب به صورت سفارشی (دوخت پوشاک مخصوص مهمانی‌ها و جشن‌ها و نیز سِت‌های حیوانات و صاحبشان) خدمات ارائه می‌دهند.

«پریناز» مشتری ثابت یکی از پت شاپ‌های معروف شمال تهران است و در این باره می‌گوید: «تا یک دهه پیش، هزینه‌های نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها خلاصه می‌شد در امور پزشکی و تغذیه، اما حالا باید به آنها، هزینه‌های آموزشی و تربیتی، پوشاک، آرایشگاه و انواع خدمات تفریحی را نیز اضافه کرد.

شاید از نظر خیلی‌ها این هزینه ها، غیرضروری باشد، اما اینطور نیست؛ چراکه زندگی حیوانات خانگی هم در جریان زندگی‌های مدرن امروزی، دستخوش تغییرات شده و از طرفی این میزان از مدرنیته و توجه به حیوانات خانگی، معنایی جز علاقه فراوان ما به حیوانات مان ندارد. شما هر کسی یا هر چیزی را دوست داشته باشید برایش هزینه مادی و معنوی می‌کنید.»

او از روی یکی از رگال‌های دیواری، لباسی خوش رنگ برمی دارد و بی درنگ، لباس را به طرف سگش که نژاددار است، می‌برد، اما سگ، بی حوصله و بی قرار، به جلو و عقب حرکت می‌کند؛ گویی که آن لباس، مورد پسندش نیست یا شاید به طور کل از پوشیدن لباس خوشش نمی‌آید.

بَزَک‌های میلیونی حیوانات خانگی

بعد از تهیه پوشاک برای حیوانات خانگی، نوبت آرایش و پیرایش متناسب با نوع و سبک مراسم و مهمانی‌هایی است که یا به بهانه حیوانات خانگی برگزار می‌شود یا حضور حیوانات خانگی در آن‌ها بلامانع است؛ آرایش و پیرایشی در آرایشگاه‌هایی مخصوص که کارشان بَزَک این گروه از حیواناتِ است؛ آرایشگاه‌هایی که تا پیش از این هم تعدادشان در شهر اندک بود و هم کارکردشان محدود به انجام امور نظافتی، بهداشتی و گاهی هم درمانی می‌شد، اما حالا ضمن افزایش تعداد مراکزی از این دست، خدماتشان نیز در لاین‌های گوناگون تنوع یافته است. دانیال، پت استایلیستی است که به تازگی دوره‌های آموزشی مرتبط را گذرانده و حالا در یکی از کلینیک‌های دامپزشکی در بخش آرایشگاهی آن مشغول به کار است.

او می‌گوید: «حیوانات خانگی هم مانند افراد نیاز به نظافت و پیرایش‌های مختلف دارند. به هر حال فردی که حیوان خانگی دارد و قرار باشد با آن به مهمانی برود باید به استایل حیوان نیز توجه کند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که نظافت و پیرایش حیوانات خانگی از «مُد» پیروی کند یا «طراحی استایل حیوانات خانگی» به شغل و تخصصی جداگانه تبدیل شود؛ چراکه صنعت مُد در دنیای امروز بسیار فراگیر شده و سایه آن را می‌توان در همه ابعاد زندگی افراد احساس کرد. با این اوصاف، کوتاهی موی سگ و گربه، استفاده از اکسسوری مو برای این حیوانات یا زیورآلات، امری بدیهی است که بابتش هزینه‌هایی هم پرداخت می‌شود.»

با بررسی لیست هزینه خدمات در آرایشگاه‌های حیوانات خانگی می‌توان دریافت این هزینه‌ها با توجه به کیفیت خدمات مرکز، نژاد، وزن و جثه حیوان و نوع خدمات در هر لاین (شامل شست وشو، کوتاهی مو با قیچی یا ماشین اصلاح، آرایش مو، استفاده از تزیینات مو، رنگ موقت یا دائم، گرفتن ناخن و سوهان کشی، لاک ناخن، ارائه خدمات در منزل و محل) از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متفاوت است.

مدت زمانی هم که برای انجام و ارائه این خدمات صرف می‌شود ممکن است از ۲ ساعت تا ۴ ساعت به طول بینجامد؛ ۲ ساعت تا ۴ ساعتی که برای ثابت نگه داشتن یا به حداقل رساندن حرکات و فعالیت حیوانات دشوار و گاهی غیرممکن است. در این شرایط برای اینکه پت استایلیست بتواند کارش را به درستی انجام دهد به حیوانات متقاضی خدماتشان، دارو‌های خوراکی می‌خورانند تا خواب آلود یا حتی نیمه بیهوش شوند.

حیوان آزاری مدرن
البته در تماسی که با چند مرکز آرایشگاهی حیوانات خانگی داشتیم اغلب آنها، با رد این موضوع، گفتند تا پیش از این شاید از این روش برای بی حرکت نگه داشتن حیوانات حین آرایش و پیرایش استفاده می‌کردند، اما هم اکنون با توجه به تخصص پت استایلیست ها، دیگر نیازی به خوراندن دارو به حیوانات نیست.

نکته جالب دیگر این است که در چند سال اخیر پت استایلیست‌ها دیگر متکی به تخصصِ تجربی نیستند و باید آموزش‌های لازم را در دوره‌های آرایشگری حیوانات خانگی یا «گرومینگ» فراگیرند و به پشتوانه گذراندن این دوره‌ها در آکادمی‌های مربوطه (دوره‌های یک ماهه و با هزینه‌های ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان) می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند.

تخفیف برای همکاری در اجرای پوزینگ!

حالا نوبت رفتن به آتلیه عکاسی اختصاصی حیوانات خانگی یا فتومدلینگ حیوانات است که در ۲ بخش استودیو و فضای باز، خدمات ارائه می‌دهند.

بسیاری از عکاسان حیوانات خانگی در تبلیغ کسب وکار خود می‌گویند: «بازه زمانی هر دوره از زندگی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه، بسیار کوتاه است؛ برای همین سعی کنید عکسی زیبا و باکیفیت از این دوره‌های کوتاه به یادگار بگذارید.» با یکی از همین آتلیه‌های عکاسی که بخش اختصاصی عکاسی از حیوانات خانگی دارد، تماس برقرار می‌کنیم.

خانم جوانی، گرم و گیرا به سؤالاتمان پاسخ می‌دهد: «برای عکاسی از حیوان خانگی تان در آتلیه، هزینه ورودی نیازی نیست، ولی تعداد عکس‌ها نباید از ۵ عدد کمتر باشد که قیمت هر عدد عکس خام در کوچک‌ترین سایز آلبومی ۱۰۰ هزار تومان است. اگر قصد عکاسی در فضا‌های باز مانند باغ، کویر یا عمارت را دارید علاوه بر این هزینه باید هزینه اجاره لوکیشن و رفت وآمد گروه را نیز پرداخت کنید.

خدمات عکاسی در منزل هم داریم که هزینه‌های آن نیز از پایه یک میلیون تومان شروع می‌شود. ادیت عکس‌ها و سفارش‌های وی آی پی نیز هزینه جداگانه‌ای دارند. البته اگر حیوان خانگی شما، آموزش دیده و آرام باشد یا در پوزینگ‌ها به خوبی همکاری کند، تخفیف شامل حالتان می‌شود.

فتومدلینگ حیوانات هم که دیگر خودش لاین دیگری از خدمات عکاسی در آتلیه ما با بهره مندی از عکاسان کاربلد و حیوان دوست محسوب می‌شود؛ طوری که حیوان شما اصلا خسته و اذیت نمی‌شود. درواقع این ویژگی و امتیاز آتلیه ماست که بسیاری از گروه‌های حامی حیوانات، بابت آن از ما تقدیر کرده و می‌کنند.»

از پِت کافه تا جراحی ترمیمی و زیبایی

و بالاخره، حضور در مراسم و مهمانی‌های خاص؛ مراسم و مهمانی‌هایی از «اَنیمال پارتی» تا جشن تولد‌های متفاوت برای حیوانات. هر یک از این مراسم و مهمانی ها، تِم و تزئینات منحصر به فردی دارند که متأثر از سبک و استایل پوشاک و آرایش میزبان (حیوان خانگی و صاحب آن) است.

مهمانی‌هایی که در آن حیوانات خانگی گاه مجبور هستند از قوانین و آداب اجتماعی انسان‌ها پیروی کنند؛ به عنوان مثال آرام باشند، بازیگوشی را کنار بگذارند و از صاحب خود فاصله نگیرند و بسیاری از موارد دیگر که به نوعی ضدیت‌های آشکار با طبیعت حیوانات دارند.

در اینگونه مراسم و مهمانی‌هایی که چند سالی است به صورت زیرزمینی و خصوصی برگزار می‌شود، هدایایی مانند استخوان بیسکوئیتی، لباس، خانه فانتزی ویژه حیوان، ظرف خوراک و خوراک‌های برند پیش کش می‌شود.

هتل و پانسیون حیوانات خانگی نیز از آن جمله مراکز مدرنی است که مجموعه‌ای از امکانات مانند کلینیک‌های درمانی، زمین‌های بازی و ورزش، سالن‌های بهداشت و زیبایی، آتلیه عکاسی، پِت شاپ (فروشگاه حیوانات خانگی) و حتی پِت کافه (کافه و رستوران حیوانات خانگی) در آن‌ها متمرکز شده اند.

«ساسان» را به عنوان مراجعه کننده در یکی از این هتل و پانسیون‌های تهران می‌بینیم. او در این باره می‌گوید: «در سال ۲ تا ۴ مرتبه مسافرت‌های شغلی داخلی و خارجی دارم که نمی‌توانم بِرنارد (اسم سگش) را همراه خودم ببرم. در این شرایط یا او را چند روزی به هتل و پانسیون حیوانات می‌سپارم یا اینکه کسانی پیدا می‌شوند که در ازای دریافت دستمزد، از او نگهداری کنند.

البته این افراد نیز آموزش دیده و دارای تخصص در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی هستند. مزیت هتل و پانسیون این است که می‌توان از فرصت حضور حیوان خانگی در آن استفاده کرد و مثلا سفارش پکیج خدمات تربیتی داد.

کمی گران است (شروع قیمت پکیج از ۲ میلیون تومان)، ولی ارزشش را دارد که حیوان خانگی مان لوس، بی ادب یا پرخاشگر نباشد. شنیده ام بخش جراحی ترمیمی و زیبایی هم در تعداد محدودی از این هتل‌ها و پانسیون‌های حیوانات خانگی فعال است؛ مثلاً برای ترمیم گوش سگ یا اصلاح حرکت حیوانات کوچک و معلول.» هزینه نگهداری از حیوانات خانگی در هتل‌ها و پانسیون‌ها از قیمت پایه و روزانه، ویژه حیوانات خانگی کوچک از ۲۰۰ هزار تومان، حیوانات متوسط ۲۵۰ هزار تومان و حیوانات بزرگ هم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. هزینه‌های وی آی پی نیز از قیمت پایه ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

نقض پروتکل حقوق حیوانات مساوی است با حیوان آزاری

اگر در جریان نگهداری از حیوانات خانگی، پروتکل حقوق حیوانات رعایت نشود، می‌توان آن را مصداق حیوان آزاری دانست. محمد درویش، فعال محیط زیست و حامی حیوانات ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: «سبک زندگی بشر در عصر جدید با دگرگونی‌های بسیاری همراه بوده است؛ دگرگونی‌هایی که منجر به همزیستی انسان با حیوانات خاص شده است.

این همزیستی تا جایی که همسو با پروتکل‌های نگهداری از حیوانات باشد، نگران کننده نیست، اما اگر این همزیستی و حیوان دوستی از مرز افراط یا تفریط خارج شود، به طوری که حیوان در معرض آسیب یا خطر جسمی و روانی قرار گیرد، حیوان آزاری تلقی می‌شود؛ به عنوان مثال خوراندن دارو‌های خوراکی برای ایجاد کم تحرکی هنگام ارائه هرگونه خدمات بهداشتی و آرایشی یا پوشاندن لباس‌های غیراستاندارد که باعث محدودیت در حرکات و فعالیت حیوانات می‌شود یا اینکه نحوه سوخت وساز آن‌ها را مختل می‌کند.»

درویش می‌افزاید: «یکی از مشکلاتی که حیوانات خانگی در جریان محبت‌های افراطی از سوی صاحبانشان با آن مواجه هستند، بروز بیماری‌هایی مانند افسردگی ناشی از تعارض‌های رفتاری (اجبار به انجام کاری خارج از طبیعت حیوان) یا خدماتی (آرایش‌های غیرضرور و انجام امور تفریحی مغایر با زیست حیوان) و همچنین دیابت به سبب پرخوری و کم تحرکی است؛ بیماری‌هایی که بخشی از آن به سبک زندگی افراد بازمی گردد.»

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید