آیا ورود آیفون ۱۴ به بازار ایران ممنوع است؟

آیا ورود آیفون ۱۴ به بازار ایران ممنوع است؟

حالا چند ماه پس از آن بلوا پرسش اینجاست که آیا آیفون ۱۴ به میزان همان بازار داخلی به کشور می‌آید یا کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

کد خبر : ۱۱۲۶۱۷
بازدید : ۵۳۳

سری جدید گوشی‌های آیفون یعنی سری ۱۴ به بازار معرفی شد و حالا طولی نمی‌کشد تا این سری گوشی‌ها بازار را فتح می‌کنند. اما آیا آیفون ۱۴ برای ورود به ایران مشکل دارد؟

اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که با جنجال سازی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، چون خضریان با جا به جایی تعرفه واردات این گوشی‌ها به ردیف کالایی ۲۷ منتقل شد تا از شمول دریافت ارز نیمایی خارج شوند، اما مشکل اینجاست که ردیف‌های ۲۷ به بالا به رغم عدم اختصاص بودجه نیمایی امکان ثبت سفارش هم پیدا نمی‌کنند.

حالا با این شرایط و در حالی که گوشی‌های اپل امسال خیلی گران نشده اند، اما این گمانه زنی وجود دارد که در تهران شاهد گرانترین گوشی‌های اپل در دنیا خواهیم بود. گوشی‌هایی که ابتدا به صورت مسافری وارد می‌شوند و سپس با روش هایی، چون صادرات غیرقانونی در بازار قرار می‌گیرند و با کمک پاسپورت‌های اجاره‌ای رجیستر خواهند شد.

توییت علی خضریان

آیفون ۱۴ چه روزی و با چه قیمتی به ایران می‌رسد؟

البته از همان زمان انتقادات خضریان، او برای توئیت‌هایی با گوشی اپل مورد انتقاد قرار گرفته بود و واکنش غیر رسمی اش به انتقادات از خودش این بود: «برخی از مردم روزگاری اقدام به خرید کالایی کرده‌اند و پس از ممنوعیت ورود همچنان از آن بهره می‌برند. خرده گرفتن به چنین افرادی و انتقاد از اینکه چطور با وجود داشتن این کالا از ممنوعیت واردات آن به دلیل تحریم‌ها حمایت می‌کنند، منطقی نیست.

جلوگیری از ورود یک مدل گوشی لوکس با ارز نیمایی نیز از جمله مواردی است که از سویی به دلیل اختصاص ارز برای کالا‌های اساسی، امکان تخصیص ارز نیمایی را ندارد و از سوی دیگر این شرکت آمریکایی اقدام به تحریم کاربران و نرم‌افزار‌های ایرانی کرده است؛ بنابراین تصمیم‌گیری پیرامون واردات یک مدل گوشی لوکس با ارز نیمایی برای اولویت‌بخشی تامین کالا‌های اساسی جامعه و مقابله با تحریم‌ها به معنای تقبیح کسانی که یک گوشی غیرلوکس از این مدل را در اختیار دارند نیست و حتما چنین نگاهی فاقد منطق است.»

حالا چند ماه پس از آن بلوا پرسش اینجاست که آیا آیفون ۱۴ به میزان همان بازار داخلی به کشور می‌آید یا کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

به گفته لطیفی سخنگوی گمرک اقلا تا پایان اردیبهشت ماه اجازه ثبت سفارش برای این محصولات وجود داشته و احتمالا واردکنندگان غیر رسمی در همان زمان به اندازه کافی برگه‌های ثبت سفارش برای واردات این گوشی‌های هوشمند را پر کرده اند و می‌توان امیدوار بود با گذشت چند هفته از واردات اولیه آیفون‌های ۱۴، این گوشی‌ها با قیمت متعادل‌تر در برابری با دلار و حوالی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای نمونه ۱۴ پرومکس با حافظه زیاد در اختیار مشتریان قرار بگیرند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید