بورس بالاخره سبز شد؟!

بورس بالاخره سبز شد؟!

روند صعودی زمانی به‌صورت مداوم شروع می‌شود که فروشنده‌ها از فروش خود پشیمان شوند و حمایت‌ها نباید به این‌صورت باشد که بازار در یک روند نوسانی یک روز مثبت و فردا منفی شود.

کد خبر : ۱۱۲۶۶۲
بازدید : ۳۳۹

محمد خبری‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌زاد | بازار سهام پس از ۵۴ روز دیروز با بیش از ۱۵‌هزار واحد مثبت بیشترین رشد را تجربه کرد. بورس در حالی روند افزایشی دو روز قبل را شدت بخشید که ریزش‌های زیادی را تجربه کرده بود.

در حال‌حاضر تقریبا تمام نهاد‌هایی که در بازار سرمایه مسوول هستند از جمله سازمان بورس، وزارت اقتصاد و دارایی و تا حدودی بانک‌مرکزی به وضعیت بد بازار سرمایه و وخامت اوضاع پی‌برده‌اند و می‌دانند ادامه دار بودن این شرایط وضعیت را به سایر نهاد‌های مالی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری تسری می‌دهد.

بر همین اساس به‌نظر می‌رسد حالا همه پای کار آمده‌اند و مصوبه ۱۰‌بندی اثر روانی و حمایتی خود را روی خیلی از سهم‌ها گذشته است. طی روز‌های اخیر حمایت‎‌هایی را از سوی صندوق تثبیت بر روی تابو شاهد بودیم و یکشنبه برای حدود ۱۶۰‌نماد سفارش حمایتی داشتیم و این موضوع روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد.

علاوه‌بر این برخی از هلدینگ‌ها هم پای‌کار آمدند و از سهم‌های خود حمایت کردند و نتیجه چیزی شد که در بازار سهام روز گذشته شاهد آن بودیم، اما اینکه این شرایط چقدر ادامه دار باشد موضوع دیگری است. مساله این است که برای تداوم رشد و بازگشت اعتماد به بازار سهام این مثبت‌ها باید چند روزی در بازار تداوم داشته باشند تا فروشنده از فروشش پشیمان شود.

روند صعودی زمانی به‌صورت مداوم شروع می‌شود که فروشنده‌ها از فروش خود پشیمان شوند و حمایت‌ها نباید به این‌صورت باشد که بازار در یک روند نوسانی یک روز مثبت و فردا منفی شود.

شرایط نباید نوسانی شود و اگر این حمایت‌ها شامل تمام سهم‌ها شود و چند روزی ادامه دار باشد و روی کلیت بازار اثر مثبت بگذارد به‌تدریج اعتماد از دست رفته به بازار برمی‌گردد، در غیر این‌صورت اگر حمایت‌ها فقط به چند روز محدود شود یا فقط از سهم‌های شاخص ساز حمایت شود، بازار سهام به سمت و سوی خوبی نخواهد رفت و وضعیت به حالت قبل برمی‌گردد.

در این بین باید دید سیاست چیست. بر اساس اخباری که به گوش می‌رسد مشاوران خطر‌های ادامه ریزش بازار را به مقامات بالاتر رسانده‌اند تا دوستان به‌دنبال این باشند که بازار از وضعیت فعلی رهایی پیدا کند. موضوع بعدی وضعیت در بازار بدهی، از جمله اوراق درآمد ثابت است.

نرخ‌های به‌شدت افزایشی یکی دو هفته اخیر با توجه به عرضه زیاد اوراق گام در بازار بدهی و در کنار آن تخصیص‌های جدیدی که وزارت اقتصاد در بحث اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران داده است نیز به بازار سهام فشار وارد کرده است (در نماد‌های قبلی تخصیص‌های جدیدی داده شد که عرضه‌ها را زیاد کرد و باعث شد نرخ‌ها حدود دو‌درصد افزایش پیدا کنند.) یکی از ۱۰‌بند مصوبه جدید هم این است که بانک‌مرکزی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد برای کنترل نرخ سود بهره بین‌بانکی همکاری کنند.

اگر این موضوع واقعا توسط این سه نهاد اجرایی شود و ما در بازار بدهی نیز شاهد توقف افزایش و سپس کاهش نرخ سود باشیم، می‌توان گفت وضعیت فعلی بازار کف حمایتی است و بازار می‌تواند به روند رو‌به‌رشد برگردد، اما هنوز برای نتیجه گیری خیلی زود است. ما باید حداقل چهار روز معاملاتی را بگذرانیم تا بعد بتوان گفت به کجا می‌توان رسید.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید