کشف گونه‌ی غیرعادی زنبور با پوزۀ سگ‌مانند

کشف گونه‌ی غیرعادی زنبور با پوزۀ سگ‌مانند

یک گونه‌ی بومی جدید زنبور با پوزه‌ی سگ‌مانند از طریق مطالعات انجام‌شده به رهبری دانشگاه کورتین در بوته‌زار‌های پرث (مرکز ایالت استرالیای غربی) کشف شده است که درک ما را از مهم‌ترین گرده‌افشان‌های طبیعت بالاتر می‌برد.

کد خبر : ۱۱۲۷۴۷
بازدید : ۵۳۲۷

فرادید | دکتر کِیت پرنِدِرگاست از دانشکده‌ی علوم کورتین نویسنده‌ی مقاله‌ای که در مجله‌ی Hymenoptera Research منتشر شد، پس از اینکه متوجه شد بخش بیرون‌زده‌ی صورت یک حشره شبیه پوزه‌ی سگ است نام سگ خودش زِفیر (Zephyr) را روی گونه‌ی جدید گذاشته است تا از او به واسطه‌ی حمایت‌های احساسی‌اش در دوره‌ی دکتری قدردانی کرده باشد. دکتر پرندرگاست می‌گوید این یافته‌ی نادر و استثنایی به دانش کنونی ما درباره‌ی تنوع زیستی رو به رشد ما می‌افزاید و زمینه را برای تلاش‌های محیط زیستی جهت حفاظت از زنبور‌هایی به نام لایوُپروکتس زفیر (Leioproctus zephyr) فراهم می‌کند.

به گزارش فرادید؛ دکتر پرندرگاست درباره‌ی این یافته می‌گوید: «وقتی برای نخستین بار نمونه‌هایی را که در مطالعات دکتری جمع‌آوری کرده بودم بررسی کردم و تنوع زیستی زنبور‌های بومی در نقاط حساسِ زیست‌بوم مناطق شهریِ جنوب غربی استرالیای غربی (WA) را کشف کردمفوراً صورت بسیار غیرعادی زنبور نظر من را به خود جلب کرد. وقتی به آن دقت کردم، فهمیدم با هیچ گونه‌ی شناخته‌شده‌ای مشابهت ندارد و من مطمئن شدم اگر این زنبور یک گونه شناخته‌شده بود، با توجه به ظاهر غیرعادی که داشت به راحتی می‌توانستم آن را شناسایی کنم. یک گونه خاص را فقط زیر میکروسکوپ و از طریق پروسه‌های طولانیِ تلاش برای تطبیق ویژگی‌های آن‌ها در مقابل گونه‌های شناسایی‌شده و سپس جستجوی مجموعه‌های موزه‌ها می‌توان تایید کرد. وقتی در مجموعه‌ی حشره‌شناسیِ موزه‌ی WA جستجو می‌کردم، متوجه شدم تعدادی گونه‌ی لایوپروکتس زفیرس (Leioproctus zephyrus) نخستین بار سال ۱۹۷۹ جمع‌آوری شدند، اما هرگز به صورت علمی توضیحی درباره‌ی آن‌ها داده نشده بود.»

کشف گونه‌های غیرعادی زنبور با پوزه‌ی سگ‌مانند

گیاه جَکسونیا (Jacksonia)

دکتر پرندرگاست از اینکه در معرفی و نامگذاری رسمی این گونه نقش داشته ابراز خوشحالی کرد و گفت: «حشرات به طور کلی بسیار متنوع و مهم هستند با این حال ما برای بسیاری از آن‌ها هیچ توضیح یا نام علمی نداریم. پراکنش Leioproctus zephyr بسیار محدود است، به بیان دیگر آن‌ها فقط در هفت مکان در سراسر جنوب غربی استرالیا تا به امروز دیده شده‌اند و از مکان اصلی‌شان جمع‌آوری نشده‌اند. این گونه به طور کلی از باغ‌های محلی غیب شده و فقط در بقایای پنج بوته‌زار شهری که من بررسی کردم وجود داشتند؛ یعنی جایی که روی گونه‌های گیاه جَکسونیا (Jacksonia) به دنبال غذا بودند.

کشف گونه‌ی غیرعادی زنبور با پوزه‌ی سگ‌مانند

دکتر کِیت پرنِدِرگاست

«این گونه نه تنها پر از جزئیات است بلکه سپر (در بخش جلوی سر) آن شبیه پوزه است، بنابراین من نام سگ خودم زفیر را روی آن گذاشتم. این سگ در سلامت روان من در طول دوره‌ی چالش‌برانگیز دکتری و پس از آن نقش مهمی داشته است.»


دکتر پرندرگاست از طریق رمزگذاری میله‌ای دی‌ان‌ای توانست تایید کند که گونه‌های جدید رابطه‌ی نزدیکی با گونه‌ی شناسایی‌نشده‌ی دیگری به نام لایوپروکتوس (Leioproctus) دارد.

منبع: phys.org

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید