کشف یک ویلای مجلل باستانی با سیستم گرمایش زیرزمینی

کشف یک ویلای مجلل باستانی با سیستم گرمایش زیرزمینی

بقایای یک ویلای لوکس رومی با حمام گرم و سیستم گرمایش زیرزمینی در شهر کمپتن باواریا، یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌ها در آلمان حفاری شده است.

کد خبر : ۱۱۲۸۹۹
بازدید : ۹۵۱۲۱

فرادید | آن‌طور که حفاری‌های اخیر در شهر کمپتن ایالت باواریا نشان می‌دهد، بعضی از رومیان باستان در خانه‌های مجهز به حمام گرم و سیستم گرمایشی زیرزمینی زندگی می‌کردند. خانه‌ی حفاری‌شده یکی از قدیمی‌ترین خانه‌ها در آلمان است. دوموس (Domus) خانه‌ی دو طبقه‌ی بزرگی به اندازه‌ی حداقل ۸۰۰ متر مربع واقع در نزدیکی منطقه‌ی معبد است؛ یعنی مورد علاقه‌ترین ناحیه از شهر باستانی در کرانه‌ی غربی. این خانه دارای کف‌پوش‌های شمسه‌کاری شده، نقاشی‌های دیواری و حمام‌های گرم خصوصی با راهرو‌های باریک و کم‌ارتفاع زیر حمام برای گرمایش فضا است.


به گزارش فرادید؛ پس از حفاری گزارش شد که بقایای این خانه‌ی ویلایی رومی نشان می‌دهد که جزو قدیمی‌ترین خانه‌ها در آلمان است. کمپتن بنا به گذشته‌ی رومی که داشته، بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و از این رو یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های آلمان به حساب می‌آید.

کشف ویلای ۲۰۰۰ ساله‌ی لوکس رومی با سیستم گرمایش زیرزمینی در آلمان

جالب‌ترین نکته درباره‌ی این یافته برای باستان‌شناسان این است که بقایای بجامانده متعلق به خانه‌های سنگی خصوصی است. یوهانس شسیل از دپارتمان باستان‌شناسی شهر کمپتن می‌گوید: «چنین ساختمان‌های خصوصی از جنس سنگ را در هیچ کجای دیگری در جنوب آلمان که متعلق به آن زمان باشد، یعنی آغاز قرن یکم میلادی پیدا نمی‌کنید.» معنایش این است که در حالی که آن زمان رومی‌های دیگر در خانه‌های چوبی و گلی زندگی می‌کردند، طبقات بالای جامعه در کمپتن ظاهراً در خانه‌های شهری شیک و آجری زندگی می‌کردند.

کشف ویلای ۲۰۰۰ ساله‌ی لوکس رومی با سیستم گرمایش زیرزمینی در آلمان

کمپتن قدیمی‌ترین شهر آلمانی به روایت نوشته‌ها است. در سال ۱۵ پیش از میلاد، نرو کلادیوس دروسوس ژرمنیکوس و برادرش تیبِریوس جامعه کوچک سلتی‌ها را در مکانی که بعد‌ها به کمپتن معروف شد ویران کرد. شهر کمپتن در نخستین دهه از هزاره‌ی جدید با یک طرح خاص رومی شامل سازه‌های عمومی اصلی از قبیل حمام‌ها، معابد و تالار‌های گفتگو ساخته شد. این شهر مرکز حکومتی منطقه و سکونتگاه حاکم رومی ایالت امپراتوری ریشیه (Raetia) بود. کمپتن تا سال ۱۲۰ پس از میلاد پایتخت ایالت باقی ماند و پس از این تاریخ آگسبرگ (Augsburg) موسوم به مستعمره‌ی رومی آگوستا ویندلیکام جای آن را گرفت.


کشف دوموسِ لوکس تاکیدی است بر رومی شدن باواریا، توسعه‌ی یک فرهنگ شهری که منعکس‌کننده‌ی رم بود و از کمپتن آغاز شده بود. علاه بر این، اثبات می‌کند خانه‌های ثروتمندان و ساختار‌های برجسته شهری در شهر ابتدایی که تصور می‌شد اساساً از چوب ساخته شده‌ باشند در واقع با سنگ‌ها و آجر‌های بسیار عالی ساخته شدند.

منبع: arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید