انیمۀ «بلولاک»؛ ترکیب درخشان «فوتبالیست‌ها» و «اسکوئیدگیم»!

انیمۀ «بلولاک»؛ ترکیب درخشان «فوتبالیست‌ها» و «اسکوئیدگیم»!

انیمۀ سریالی «بلولاک» (Blue Lock) یکی از بهترین انیمه‌های ورزشی است که تا به حال دیده‌ایم؛ داستان این سریال ترکیبی از هیجان، مبارزه، شوخی و پرسش‌های عمیق اخلاقی است.

کد خبر : ۱۱۲۹۰۷
بازدید : ۱۲۹۸

فرادید | «بهترین مهاجم جهان خودخواه‌ترین مهاجم جهانه!» این اصلا شبیه آن جمله‌هایی نیست که معمولا مربی‌های فوتبال به بازیکنانشان می‌گویند؛ اما «بلولاک» هم اصلا شبیه انیمه‌های ورزشی معمولی نیست. این انیمۀ سریالی که پخش آن به تازگی آغاز شده، یک جور‌هایی مثل ترکیبی از «فوتبالیست‌ها» و «اسکوئید گیم» است؛ ترکیبی از فوتبال و مبارزه برای بقا.

به گزارش فرادید؛ داستان سریال از آخرین دقایق یک مسابقۀ فوتبال دبیرستانی در ژاپن آغاز می‌شود. ایساگی مهاجم یکی از این تیم‌هاست؛ آن‌ها یک بر صفر عقب هستند و ایساگی در موقعیت گل زنی قرار گرفته؛ اگر بتواند گل بزند می‌تواند تیمش را به مسابقات ملی برساند و یک قدم به رویای رسیدن به تیم ملی ژاپن و بازی در جام جهانی نزدیک‌تر شود.

انیمۀ «بلولاک»؛ ترکیب درخشان «فوتبالیست‌ها» و «اسکوئیدگیم»!

اما در همان لحظه هم‌تیمی‌اش در کنارش قرار می‌گیرد و از او می‌خواهد که پاس بدهد؛ مربی‌ها همیشه گفته‌اند که فوتبال یک بازی تیمی است و نباید خودخواه بود؛ ایساگی با یادآوری همین جمله توپ را پاس می‌دهد، اما هم‌تیمی‌اش نمی‌تواند گل بزند. تیم ایساگی شکست می‌خورد و حالا رویای تیم ملی ظاهرا به باد رفته است.

ایساگی پر از حسرت و اندوه است، اما همان شب نامه‌ای از فدراسیون فوتبال به دستش می‌رسد؛ از او خواسته‌اند که فردا به محل تعیین‌شده بیاید. وقتی ایساگی به آنجا می‌رسد می‌بیند که ۲۹۹ مهاجم نوجوان دیگر هم آنجا هستند. یک شخصیت عجیب و غریب برای آن‌ها سخنرانی میکند و حرف‌هایی می‌زند که هیچکدامشان تا حالا نشنیده‌اند.

او می‌گوید در جریان برنامه‌ای به اسم بلولاک (قرنطینۀ آبی) قرار است این سیصد مهاجم مدتی را در کنار هم بمانند و با هم در رقابت‌های مختلف فردی و تیمی مسابقه بدهند؛ هر کس در مسابقه‌ای شکست بخورد حذف می‌شود و دیگر هرگز به تیم ملی راه پیدا نمی‌کند؛ اما نفر آخری که باقی بماند مهاجم تیم ملی در جام جهانی خواهد شد. او می‌گوید این بازیکنان باید هر چیزی را که دربارۀ کار تیمی شنیده‌اند دور بریزند و تبدیل به خودخواه‌ترین بازیکن جهان شوند؛ از نظر این فرد، خودخواهی تنها چیزی است که تیم ژاپن برای قهرمانی در جام جهانی کم دارد.

انیمۀ «بلولاک»؛ ترکیب درخشان «فوتبالیست‌ها» و «اسکوئیدگیم»!

بلافاصله مسابقات عجیب و غریب مختلف بین این سیصد نفر آغاز می‌شود؛ مسابقاتی که برای هر کدام از آن‌ها حکم مرگ و زندگی را دارد؛ یک طرف رویای تیم ملی است و یک طرف نابود شدن زندگی فوتبالی.

انیمۀ «بلولاک» از هر جهت خلاقانه و فوق‌العاده است. داستان سریال پرکشش و پرشتاب است و شخصیت‌پردازی آن هم جذاب و هنرمندانه است؛ هر شخصیتی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و احساسات آن‌ها واقعی و باورپذیر به نظر می‌رسد. شوخی‌های بصری و کلامی سریال هم طبیعی و بامزه هستند و فضای مفرحی به داستان بخشیده‌اند.

اما مهم‌تر و برجسته‌تر از همۀ این‌ها این است که پرسش‌های اخلاقی عمیقی بر سراسر داستان سایه افکنده‌اند. آیا بعضی وقت‌ها خودخواه بودن یک جور فضیلت است؟ آیا نصیحت‌های قدیمی و معمولی دربارۀ همدلی و دوستی ممکن است گاهی سد راه موفقیت آدم‌ها باشند؟ آیا در جایی که صحبت از رقابت و مبارزه است، انسانیت و دوستی می‌تواند معنا یا فایده‌ای داشته باشد؟

«بلولاک» این پرسش‌ها را از همان قسمت اول پیش روی مخاطب می‌گذارد؛ اما این سوال‌ها همینطور ساده و به صورت شعاری مطرح نمی‌شوند بلکه در قالب یک داستان دیدنی مطرح می‌شوند که پر از تعلیق و هیجان و لحظات غافلگیرکننده است.

جلوۀ بصری انیمه بسیار منعطف و چشمگیر است و علاوه بر اینکه حس تحرک و سرعت را به خوبی منتقل می‌کند، عمق عواطف شخصیت‌ها را هم به شکلی واضح (و گاهی خنده‌دار) به ما نشان می‌دهد. در یک کلام، «بلولاک» یک انیمۀ ورزشی درجه‌یک و تامل‌برانگیز است که ایدۀ درخشانش را در شکل و شمایلی درخشان ارائه می‌کند.

تاریخ انتشار : از ۱۷ مهر

تعداد قسمت‌ها : ۲۴

امتیاز : ۸.۵/۱۰

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید