(تصاویر) همه چیز درباره ۱۲ نژاد از کوچک‌ترین سگ‌های جهان

(تصاویر) همه چیز درباره ۱۲ نژاد از کوچک‌ترین سگ‌های جهان

رکورد دار فعلی کوچک‌ترین سگ جهان، میراکل میلی، سگی از نژاد «شی هواهوا» یا شیواوا از پورتوریکو است که حدود یک پوند وزن و ۳.۸ اینچ قد کوتاه‌تر از همنوعان خود داشت.

کد خبر : ۱۱۳۴۰۲
بازدید : ۱۱۱۱۷

فرادید | سگ‌ها اندازه‌های مختلفی دارند، از سگ‌هایی به اندازه اسب‌های مینیاتوری گرفته تا سگ‌های کوچک خانگی. کوچک‌ترین سگ‌ها شامل نژادی از سگ‌های کوچک «آفنپینشر» (سگی کوچک و دارای مو‌های زبر است و صورت میمون مانندی دارد) تا سگ‌های اهل یورکشایر است. قد کوتاه ویژگی اصلی سگ سانان ریزاندام است.

به گزارش فرادید؛ رکورد دار فعلی کوچک‌ترین سگ جهان، میراکل میلی، سگی از نژاد «شی هواهوا» یا شیواوا از پورتوریکو است که حدود یک پوند وزن و ۳.۸ اینچ قد کوتاه‌تر از همنوعان خود داشت. میراکل در سال ۲۰۲۰ از دنیا رفت، اما هیچ سگ دیگری تا به امروز وزن کمتری نسبت به آن نداشته است.

در این گزارش ویژگی‌های ۱۲ مورد از کوچکترین نژاد‌های سگ جهان را معرفی کرده ایم:

شیواوا

۱. شی هوا هوا (شیواوا)

نژاد این سگ‌ها به طور کلی کوچکترین سگ در جهان است. تنها یک نژاد از سگ‌های شیواوا داریم. اما در همین یک نژاد هم تنوع رنگ و شکل میان سگ‌ها وجود دارد. موی این سگ هم بلند است و هم کوتاه در چند رنگ مختلف.

در این نژاد می‌توانید سگ‌هایی با فرم صورت سیبی یا فرم آهویی ببینید. وزن شیواوا در حالت عادی معادل ۴ تا ۶ پوند (۱.۸۱ کیلو گرم تا ۲.۷۲) است و قد آن‌ها به ۵ تا ۸ اینچ (۱۲ تا ۲۰ سانتی متر) می‌رسد.

سگ‌های شی هوا هوا خیلی خوش اخلاق نیستند. این سگ‌ها علاقه زیادی به حمله کردن و گاز گرفتن دارند پس بهتر است در خانه‌ای که بچه کوچک دارند، نگهداری نشوند. شیوا وا سگ‌هایی بسیار باهوش هستند، دقت و توجه زیادی به محیط اطرافشان دارند و به همین خاطر نگهبانان بسیار خوبی می‌شوند.

در ارتباط با انسان به یک نفر علاقه زیادی پیدا می‌کند، ولی اگر آموزش ببیند می‌تواند با چند نفر ارتباط برقرار کند.

گریفون

۲. گریفون بروکسل

این نژاد غیر معمول در بروکسل، بلژیک دیده می‌شود. قبل از اینکه این سگ پا دراز و صورت کوتاه به عنوان حیوان خانگی راهی منازل شود در اصطبل‌ها برای شکار جوندگان نگهداری می‌شد.

سگ‌های گریفون بروکسل معمولاً حدود ۷ تا ۱۰ اینچ قد و بین هشت تا ۱۰ پوند وزن دارند. دو نوع پوشش مویی - زبر یا صاف - در چهار رنگ مختلف دارند. سگ‌هایی که موی زبر دارند باید به طور مداوم نظافت شوند. در حالی که موی کوتاه و صاف آن‌ها را می‌توان یکبار در هفته با شانه‌های مخصوص و در حمام تمیز کرد.

روزانه باید به پیاده روی بروند که به ماندن در خانه و تنبلی عادت نکنند. نژاد این سگ علاقه زیادی به این دارد که در کنار انسان‌ها باشد. آن‌ها معمولاً با حیوانات دیگر هم به خوبی کنار می‌آیند. عاشق این هستند که کسی آن‌ها را در آغوش بگیرد، باهوش و حساس هستند و علاقه زیادی به بازی کردن دارند.

پامرانین

۳. پامرانیان

این سگ گرد و قلمبه زیبا از نژاد اسپیتز است. پامرانی‌ها بین شش تا هفت اینچ قد و تنها سه تا هفت پوند وزن دارند. پامرانیان در بیش از دوجین رنگ مختلف از نارنجی و قرمز تا خرمایی، سفید و سیاه وجود دارد. بعضی از این‌ها خالدارند.

پوشش مویی آن‌ها دو گانه است به این صورت که لایه زیری با مو‌های نرم، ضخیم و کوتاه پوشیده شده و لایه رویی که قابل دیدن است مو‌هایی بلند و صاف دارد. نظافت برای این سگ‌ها امری ضروری است و باید بدانید که هر دوسال یکبار مو‌های زیری می‌ریزد.

این سگ‌های باهوش و برون گرا به راحتی قابل آموزش هستند؛ و البته برای نگهداری از آن‌ها حتما باید این آموزش‌ها را به کار ببندید.

یادتان باشد در برخورد با سگ‌های دیگر بسیار پارس می‌کنند و حالت حمله به خود می‌گیرند. استقامت آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که شما برای سگی به این اندازه انتظار دارید. پیاده روی و بازی را در برنامه روزانه این سگ بگنجانید.

افن پینشر

۴. افن پینشر

افن پینشر تا حدودی شبیه گریفون بروکسل است. نزاد این سگ آلمانی و در آشپزخانه‌ها و اصطبل‌ها نگهداری می‌شد تا جوندگان موذی را شکار کند. نام این نژاد به «سگ میمونی» مشهور است. این سگ‌ها تا ۱۵ سال عمر می‌کنند، بنابراین می‌توانند همراهان سالیان طولانی صاحبانشان باشند.

این نژاد بین ۹ تا ۱۱.۵ اینچ قد و حدود ۷ تا ۱۰ پوند وزن دارد. این سگ ها‌ی خانگ بسیار پر جنب و جوش و عاشق پیاده روی روزانه هستند. کنجکاو، بازیگوش، سرسخت و نگهبانان خوبی هستند. به آموزش نیاز دارند و بهتر است در خانه‌هایی که بچه کوچک دارند نگهداری نشوند.

پاویلون

۵. پاپیلون

اگر به شکل گوش‌های حیوانات علاقه دارید، احتمالاً پاپیلون سگ مناسب شماست. این نام برای این نژاد بسیار مناسب است، زیرا به معنای پروانه و توصیف خوبی برای گوش‌های بزرگ، زیبا و کرکی پاپیلون است.

پاپیلون‌ها که بخشی از خانواده اسپانیل‌ها هستند، ۸ تا ۱۱ اینچ قد و بین ۵ تا ۱۰ پوند وزن دارند. این نژاد، بازیگوش، باهوش و همیشه خوشرو است و با کودکان و غریبه‌ها به خوبی رفتار می‌کند. پاپیلون یک سگ خانگی فوق‌العاده است و برای پیاده‌روی‌های کوتاه هم بسیار مناسب. این نژاد معمولا با گربه و حیوانات دیگر هم خوب کنار می‌آید (البته اگه درست آموزش دیده و اجتماعی شده باشد)

پاپیلون از نشستن کنار صاحبش روی مبل لذت می‌برد، اما حتما به ورزش و بازی هم احتیاج دارد. معمولا یک بازی داخل خانه مثل پرت کردن و آوردن یک تیکه چوب یا اسباب‌بازی کوچیک برای او کافی ست، ولی بهترین کار این است که پیاده‌روی هم برود.

یورکشایر

۶. یورکشایر تریر (سگ)

یورکشایر به عنوان یک حیوان موش گیر در یورکشایر انگلستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه به یک حیوان خانگی بسیار محبوب تبدیل شده است. طبق گزارش »کلوپ کنل آمریکا»، این نژاد دهمین نژاد سگ محبوب است.

یورکی‌ها ۷ تا ۸ اینچ قد و حدود ۷ پوند وزن دارند، اگرچه برخی ممکن است کمی بزرگتراز این اندازه‌ها باشند. مو‌های بلندی دارند که نسبت به سگ‌های دیگر کمتر می‌ریزند. با این حال، نظافت روزانه برای این سگ‌های مو بلند ضروری است. حمام دادن سگ یورکشایر تریر به صورت ماهیانه پیشنهاد می‌شود، البته حمام زیاد باعث شکست و ریزش مو می‌شود. سگ یورکشایر تریر برای افرادی که به موی حیوانات حساسیت دارند می‌تواند نژاد مناسبی باشد.

یورکی‌ها دوست دارند که درگیر آموزش باشند، خیلی بازیگوشی نمی‌کنند، ولی با کسی که دوستش دارد روزانه یک تا دوساعت پیاده روی می‌کند. سگ‌های یورکشایر تریر به صاحبشان بسیار خو می‌گیرند، با بچه‌ها بسیار خوب کنار می‌آیند (البته با آموزش دیدن)، به کوچک‌ترین صدا واکنش نشان می‌دهند بنابر این می‌توانند به عنوان سگ نگهبان کوچک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سگ روسی

۷. سگ عروسکی روسی

این سگ کوچک رویایی تا دهه ۱۹۹۰ تقریباً در خارج از روسیه، کشور مبدأ آن، ناشناخته بود. از نظر اندازه شبیه به شی‌هواهوا است و بین هشت تا ۱۱ اینچ قد دارد و وزن آن تا شش و نیم پوند می‌رسد. همچنین شبیه شیواوا دو نوع پوشش دارد: یکی صاف و دیگری زبر. صورت این سگ روسی به دلیل داشتن گوش‌های بزرگ با لبه‌های خز پردار شبیه پاپیون است.

سگ عروسکی روسی به گونه‌ای پرورش داده شده است که هم یک سگ موشگیر باشد و هم نگهبان. وفادار، پرانرژی، بازیگوش و خوش صداست. پیاده‌روی را دوست دارد و نسبت به بی توجهی واکنش نشان می‌دهد. همچنین سگ‌های باهوشی هستند که از آموزش لذت می‌برند.

فاکس تریر

۸. فاکس تریر عروسکی

فاکس تریر عروسکی که از نژاد فاکس تریر بی موست که در سال ۲۰۰۳ توسط AKC به رسمیت شناخته شد. نگهداری آن‌ها نسبتاً آسان است فقط به یک نظافت هفتگی، شامل حمام کردن و تمیزی پوست بدنشان نیاز دارند.

فاکس تریرسگ خانگی خوبی است. با بچه‌ها هم رفتار خوبی دارد. هوش بالایی دارد و می‌توانید تمام فرمان‌های اولیه را به او آموزش دهید و خیالتان بابت محل دستشویی این سگ و یا محل خوابیدن او راحت باشد.

این سگ‌ها عاشق شکار هستند به‌طوری که اگر شکاری پیدا نشود، به طریقی دیگر دندان هایشان را به کار می‌اندازند لذا باید مراقب عابرین پیاده باشید. بازیگوشی و شیطنت آن‌ها تا بزرگسالی ادامه دارد.

چانه ژاپنی

۹. سگ چانه ژاپنی

سگ چانه ژاپنی در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال دوست و همراه انسان در قاره آسیا بوده است. چانه ژاپنی به خاطر علایق و حالت گربه مانندش مشهور است. سگی که با اهل خانه راحت است، اما نسبت به غریبه‌ها با احتیاط رفتار می‌کند. تحرک و فعالیت زیاد را دوست ندارد. دوست دارد ترفند‌های جدید را از صاحبش آموزش ببیند. به طور کلی سگی همراه با رفتار‌هایی خنده دار و نشاط آور است.

تاجدار چینی

۱۰. سگ تاج دار چینی

سگ تاج دار چینی یکی از شناخته‌ترین نژاد‌های سگ کوچک در جهان است. قد آن‌ها حدود ۸ تا ۱۲ اینچ و وزن آن بین ۱۱ تا ۱۳ پوند است.

سگ تاج دار چینی نژادی از سگ‌های با روحیه دوستانه و طبع سرزنده است. نژاد این سگ دو نوع است- بی مو و مودار. به انواع مودار آن «پفک پودری» گفته می‌شود که پوست کاملا پوشیده از خز و مو دارند.

اگرچه آن‌ها پرجنب و جوش هستند، اما در کل یک نژاد کم انرژی است که از اینکه تمام روز را بخوابد لذت می‌برد. آن‌ها به عنوان سگ «Velcro» شناخته می‌شوند، زیرا پیوند عمیق عاطفی با صاحب خود برقرارمی کند. با غریبه‌ها خوش رفتار نیستند. سگ‌های اجتماعی، اما نیازمند به صاحبانشان هستند. به مراقب‌های پوستی به شکل مرطوب کننده و یا ضد آفتاب نیاز دارند.

پینچر مینیاتوری

۱۱. پینچر مینیاتوری

اگر به «دوبرمن» علاقه دارید، ولی به سگی نیاز دارید که در یک آپارتمان کوچک جا شود، با پینچر مینیاتوری یا «پین مین» آشنا شوید. این نژاد قدیمی در آلمان و به عنوان یک نسخه کوچک از نژاد دیگری (دوبرمن) زاده نشده است. درواقع پینچر مینیاتوری نژاد مستقلی دارد.

پینچر‌های مینیاتوری اولین بار در سال ۱۹۲۵ توسط باشگاه کنل آمریکایی شناخته شدند و در گروه «تریر ها» طبقه بندی شدند. چهار سال بعد در سال ۱۹۲۹، سازمان پینچر‌های مینیاتوری در آمریکا تأسیس شد. تا ۱۹۳۰ به عنوان نژاد عروسکی طبقه بندی شد. این نژاد سرانجام در سال ۱۹۷۲ به پینچر‌های مینیاتوری تغییر نام داد.

این سگ‌های کوچک ۱۰ تا ۱۲.۵ اینچ قد و ۸ تا ۱۰ پوند وزن دارند. پینچر مینیاتوری یک سگ کوچک، ماهیچه‌ای و ورزشکار است که به یک دوبرمن کوچک شباهت دارد، اگرچه این دو نژاد به هیچ وجه مرتبط نیستند. آن‌ها دارای پوشش‌های خارجی صاف، مقاوم و کوتاه هستند که با زیبایی و ظاهر آن‌ها مطابقت دارد.

دوست دارند که در باغچه‌ها یا محیط‌های آزاد بگردند، چاله حفر و انرژی خود را تخلیه کنند. این سگ‌ها به تنهایی عادت ندارند دوست ندارند برای مدت طولانی تنها باشند.

اسپانیل

۱۲. سگ عروسکی اسپانیل انگلیسی

اسپانیل عروسکی انگلیسی به نام کینگ چارلز اسپانیل نیز شناخته می‌شود، اما نباید با اسپانیل کینگ چارلز کاوالیر اشتباه گرفته شود. کاوالیر‌های اسپانیل احتمالا در نتیجه آمیزش سگ‌های عروسکی شرقی مثل جاپانیز چاین و پاگ با سگ‌های کوچک اسپانیل در عصر ویکتوریا، به وجود آمدند.

با این حال، نژاد عروسکی بسیار محبوب انگلیسی از بین نرفت. این سگ از همتایان جدیدتر خود کوچکتر است و قد آن به نه تا ده اینچ و وزن آن به هشت تا چهار پوند می‌رسد. اسپانیل عروسکی شجاع، مهربان، سرزنده، بازیگوش، هوشیار، بامزه و باهوش است که اهل پرخاشگری و سر و صدای زیاد نیست.

سازگاری بالایی با حیوانات دیگر دارند و با آن‌ها کنار می‌آیند. این نژاد دوست خوبی برای کودکان است، ولی جنبو جوش کودکان باعث استرس آن‌ها می‌شود و ممکن است این استرس باعث شود کودکان را گاز بگیرند. کلوپ کنل آمریکا آن‌ها را این گونه توصیف کرد: «خونگرم در خانه و کنجکاو و سرزنده در بازی.»

منبع: treehugger

ترجمه: فرادید

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید