آیا «آب» قاتل بروس لی بود؟

آیا «آب» قاتل بروس لی بود؟

«هپیوناترمی» زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف آب از ظرفیتِ کلیه برای تصفیه آبِ موجود در خون بیش‌تر می‌شود.

کد خبر : ۱۱۳۵۹۱
بازدید : ۲۰۲۳۳

فرادید | بروس لی، که از او به عنوان بزرگ‌ترین رزمی‌کارِ سینما در تمامِ تاریخ یاد می‌شود، به‌طور ناگهانی در روز ۲۰ جولای سال ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی درگذشت. معمای مرگِ غیرمنتظره او به شکل‌گیری انواعی از تئوری‌های توطئه دامن زده است، اما نتایج تحقیقاتِ تازه‌ای در همین مورد نشان می‌دهد که «اژد‌های کوچک» احتمالاً بر اثر نوشیدنِ آب زیاد جان خود را از دست داده است. این فرضیه هنوز اثبات نشده و غیرقطعی است، با‌این‌حال این فرضیه ضربه‌ای کنایی به مردی است که کمک کرد فلسفه شرقی با عبارتِ نمادینِ «آب باش، دوستِ من» محبوبیت پیدا کند.

به گزارش فرادید، نویسندگان مقاله برای رسیدن به این نتیجه تمام اطلاعاتی که درباره مرگِ او وجود داشت را گردآوری و مرور کردند. برای مثال، با قطعیت می‌دانستند که این بازیگر معروف در ساعت ۷:۳۰ دقیقه بعدازظهر، بعد از استعمال حشیش و نوشیدنِ آب دچار سرگیجه و سردرد شده است. او سپس یک مسکن به نام Equagesic مصرف می‌کند، اما دو ساعت بعد جسم بی‌جان او پیدا می‌شود.

نتایج کالبدشکافی نشان می‌دهد که مغز او متورم شده و وزن آن به ۱۵۷۵ گرم رسیده که به‌وضوح از میانگینِ وزنِ ۱۴۰۰ گرمی مغز بیش‌تر است. پس در آن زمان نتیجه‌گیری کردند که لی در اثر نوعی از التهاب مغز به نامِ «اِدِم مغزی» که احتمالاً نتیجه واکنش شدید به همان مسکن بوده است، جان خود را از دست داده است.

اما نویسندگان مقاله جدید متوجه این نکته شدند که لی بعد از شروع شدنِ سردرد و سرگیجه مسکن را مصرف کرده که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مغز او پیش از آنکه قرص را مصرف کند شروع به متورم‌شدن کرده است. بنابراین، آن‌ها می‌گویند «اگر حقیقتاً حساسیت به مسکن علتِ مرگ باشد، تورم مغزی نمی‌تواند تنها یافته کالبدشکافی باشد.»

محققان می‌نویسند: «ما اکنون پیشنهاد می‌دهیم که بر اساس تحلیل‌هایی که اطلاعات آن در دسترس عموم است، علتِ مرگ تورمِ مغزی به علتِ هپیوناترمی است. به‌بیانِ دیگر، ما فکر می‌کنیم که ناتوانی کلیه در خارج کردنِ آب اضافی از بدنِ بروس لی باعثِ مرگ او شده است.»

فرضیه‌ای که احتمالاً دلیلِ اصلیِ مرگِ بروس‌لی را توضیح می‌دهد

هپیوناترمی زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف آب از ظرفیتِ کلیه برای تصفیه آبِ موجود در خون بیش‌تر می‌شود. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که فرد در یک محدودۀ زمانی کوتاه آب فراوانی می‌نوشد و درحالیکه شواهدی که نشان دهد لی چنین کاری انجام داده باشد در دست نیست، نویسندگان مقاله می‌گویند که «لی عواملِ مستعد‌کننده خطرِ زیادی برای ابتلا به هپیوناترمی داشته است» و ممکن است که «نوشیدنِ هر میزان آب» برایش خطرناک بوده باشد.

برای مثال به گفته همسر لی و پزشکانش این بازیگر از مصرف هر نوع غذای جامدی خودداری کرده بوده و فقط با آب هویج و آب سیب زنده بوده است. این نوع رژیم غذایی که با عنوان «رژیمِ چای و نان» معروف است، املاح اندکی دارد که می‌توانسته احتمال هپیوناترمی را در او افزایش دهد.

هم‌چنین گزارش شده که این ستاره سینما از مواد ادارارآور استفاده می‌کرده تا سدیم را از بدنش پاک‌سازی و فرم عضله‌هایش را نمایان‌تر کند. از همه این‌ها که بگذریم، به گفته منابع نزدیک به لی، او «در ماه‌های پایانی عمرش روزی ۱۰-۱۲ بطری ساکی می‌نوشیده است.»

محققان می‌گویند با توجه به همه این عواملی که سبکِ زندگی لی را توصیف می‌کنند، لی به احتمالی قوی دو ماه قبل از مرگش با علائمی نظیرِ استفراغ، بیهوشی و تشنج، دچار تورمِ مغزی شده بوده است. اگرچه در آن زمان او از این علائم بهبود پیدا کرده بود و هپیوناترمی در او تشخیص داده نشده بود، نویسندگان مقاله می‌گویند که احتمالاً این علائم از آنچه قرار بوده در آینده نزدیک رخ دهد، خبر داده‌اند.

نویسندگان می‌گویند: «به‌طور خلاصه، لی چندین عاملِ خطرِ مستعدکننده هیپوناترمی داشته که ناشی از اختلال در سازوکار‌های هموئستازی آب است که هم مصرف و هم دفع آب در بدن را تنظیم می‌کنند.»

آن‌ها می‌گویند: «ما این فرضیه را مطرح می‌کنیم که بروس لی به دلیل نوعی از ازکارافتادگی کلیه جان خود را از دست داده که به طور مشخص ناتوانی کلیه‌های او در خارج کردنِ آب کافی از بدن برای متعادل نگه داشتنِ هموئستازی آب بوده است.»

به‌عبارتِ دیگر، آب باش، دوستِ من. اما زیاد از حد آب نباش!


منبع: iflscience
ترجمه: سایت فرادید

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید