کشف راهی برای پیشگیری از تاثیر سیب زمینی بر چاقی

کشف راهی برای پیشگیری از تاثیر سیب زمینی بر چاقی

نتایج بررسی نشان داده است که برخلاف تصور رایج، سیب‌زمینی تاثیر منفی بر سطح گلوکز خون ندارد .

کد خبر : ۱۱۳۸۹۷
بازدید : ۷۸۸۹

وقتی درباره سبزیجات سالم صحبت می‌شود، سیب‌زمینی معمولاً در فهرست قرار ندارد، زیرا معروف شده که مصرف آن با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو همراه است، اما مطالعه جدید به رهبری مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون استدلال کرده است که سیب‌زمینی در واقع مملو از مواد مغذی کلیدی و سرشار از فواید سلامتی است.

نتایج بررسی نشان داده است که برخلاف تصور رایج، سیب‌زمینی تاثیر منفی بر سطح گلوکز خون ندارد و در واقع، افرادی که در مطالعه ما شرکت کردند وزن کم کردند.

محققان اظهار کردند: با خوردن غذا‌هایی با حجم بیشتر که کالری اندکی دارند، می‌توانید به راحتی تعداد کالری‌های مصرفی خود را کاهش دهید.

جنبه کلیدی مطالعه ما این است که ما اندازه وعده‌های غذایی را کاهش ندادیم، اما محتوای کالری آن‌ها را با گنجاندن سیب‌زمینی کاهش دادیم؛ وعده غذایی هر شرکت‌کننده بر اساس نیاز‌های کالری شخصی آن‌ها تنظیم شده بود، اما با جایگزین کردن مقداری گوشت با سیب‌زمینی، شرکت‌کنندگان خود را سیرتر می‌کردند و البته سریع‌تر سیر می‌شدند و اغلب حتی وعده غذایی خود را تمام نمی‌کردند.

شرکت‌کنندگان با رژیم‌های غذایی کنترل شده متشکل از غذا‌های رایج در دسترس، از جمله لوبیا، نخود و گوشت یا ماهی یا سیب‌زمینی با گوشت یا ماهی تغذیه شدند. هر دو نوع رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات بود و حدود ۴۰ درصد از مصرف گوشت معمولی را با لوبیا و نخود یا سیب‌زمینی جایگزین می‌کرد که در غذای اصلی ناهار و شام گنجانده می‌شد و به‌عنوان پوره سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی برشته شده در فر سرو می‌شد.

ما سیب زمینی‌ها را به گونه‌ای آماده کردیم که محتوای فیبر آن‌ها را به حداکثر برسانیم. هنگامی که رژیم غذایی با سیب‌زمینی را با رژیم غذایی حاوی لوبیا و نخود مقایسه کردیم، متوجه شدیم که آن‌ها از نظر فواید سلامتی برابر هستند.

برنامه‌های غذایی، غذا‌های متنوعی را ارائه می‌کردند و ما نشان دادیم که یک برنامه غذایی سالم می‌تواند گزینه‌های متنوعی برای افرادی که در تلاش برای تغذیه سالم هستند داشته باشد. علاوه بر این، سیب‌زمینی یک سبزی نسبتاً ارزان برای استفاده در رژیم غذایی است.

به گفته محققان، این داده‌های جدید در مورد تاثیر سیب‌زمینی بر متابولیسم شواهد بیشتری را نشان می‌دهد که این نوع غذا در واقع سالم است و می‌تواند منجر به نتایج مثبت بسیاری شود.

نتایج این مطالعه در مجله Medicinal Food منتشر شده است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید