(تصاویر) پنج باور کاملاً نادرست که هنوز آن‌ها را «واقعیت» می‌دانید

(تصاویر) پنج باور کاملاً نادرست که هنوز آن‌ها را «واقعیت» می‌دانید

اما آیا می‌دانستید که اورست را نیز اشتباه تلفظ کرده اید؟ این نام از سرهنگ سر جورج اورست (۱۷۹۰-۱۸۶۶)، که نقشه بردار کل هند (۱۸۳۰-۱۸۴۳) بود، که نام خود را Eve-rest تلفظ می‌کرد، گرفته شد.

کد خبر : ۱۱۴۰۱۷
بازدید : ۱۰۴۸۷

فرادید | همه چیز‌هایی را که فکر می‌کردید درست و واقعیت است فراموش کنید. خورشید زرد و آسمان آبی نیست. بلندترین کوه جهان در حقیقت از واقعیت آن کوتاه‌تر است.

به گزارش فرادید؛ در این گزارش ۵ باور نادرست را برای شما بیان می‌کنیم و با دلیل و منطق حقیقت پشت پرده را آشکار خواهیم کرد. تا پایان مطلب با ما همراه باشید:

۱. قله اورست بلندترین کوه جهان است

قله اورست (با نام مستعار ساگارماتا یا چومولونگما) با ارتفاع ۸۸۴۸ متری (۲۹۰۲۹ فوت) از سطح دریا، بلندترین کوه جهان است. اما باید بدانید که اورست بلندترین کوه جهان نیست.

این عنوان متعلق به مائونا کیا (کوه سفید) در هاوایی ایالات متحده است. ارتفاع آن ۱۰۲۰۵ متر (۳۳۴۸۰ فوت) است، گرچه تقریبا ۶۰ درصد آن زیر آب است.

این قله ۴۲۰۵ متر (۱۳۷۹۶ فوت) بالاتر از سطح دریا است، االبته هنوز بحث‌هایی در مورد اینکه دقیقاً نقطه شروع آن کجاست وجود دارد. در حالی که عمق کف دریا در اطراف سواحل جزیره از ۳۶۵۷-۵۴۸۶ متر متغیر است، عمیق‌ترین نقطه در منطقه محلی، به نام هاوایی دیپ است.

مائونا کیا

در اینجا، کف دریا تا عمق ۶۰۰۰ متر فرو می‌رود که رقمی است که هنگام محاسبه ارتفاع کل مائونا کیا استفاده می‌شود؛ بنابراین مائونا کیا از اورست بلندتر است، اما آیا اورست هنوز دورترین قله کوه از مرکز زمین است؟

پاسخ این سؤال هم منفی است.

قله چیمبورازو در رشته کوه آند، علیرغم ارتفاع تنها ۶۳۱۰ متر (۲۰۷۰۲ فوت) از نظر فنی دورترین قله کوه از مرکز زمین است. توضیح بیشتر اینکه زمین یک برآمدگی استوایی خفیف دارد، این به دلیل نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط چرخش سیاره ما است که آن را به یک کُره مایل تبدیل می‌کند. شکلی شبیه به عدس؛ و به این معنی است که چیمبورازو ۶۳۸۴ کیلومتر (۳۹۶۷ مایل) از مرکز زمین فاصله دارد که ۲۱۵۰ متر (۷۰۵۴ فوت) بیشتر از قله اورست است.

اما آیا می‌دانستید که اورست را نیز اشتباه تلفظ کرده اید؟
این نام از سرهنگ سر جورج اورست (۱۷۹۰-۱۸۶۶)، که نقشه بردار کل هند (۱۸۳۰-۱۸۴۳) بود، که نام خود را Eve-rest تلفظ می‌کرد، گرفته شد.

خورشید

۲. خورشید زرد است

در مرکز منظومه شمسی، خورشید - نزدیکترین ستاره جهان ما قرار دارد. در فاصله ۱۴۹ میلیون کیلومتری (۹۲.۹ میلیون مایل) از زمین، خورشید به رنگ زرد یا نارنجی برای اکثر ما به نظر می‌رسد. اما اینگونه نیست. خورشید تمام رنگ‌های نور مرئی را ساطع می‌کند، یعنی در واقع سفید است.

با این حال، جو زمین نور آبی را موثرتر از نور قرمز پراکنده می‌کند. این کمبود جزئی باعث می‌شود که چشمان ما خورشید به رنگ زرد ببیند. همچنین به همین دلیل است که آسمان در طول روز آبی به نظر می‌رسد، زیرا طول امواج آبی بیش از هر رنگ دیگری پراکنده می‌شوند.

ناپلئون

۳. ناپلئون کوتاه قد بود

ناپلئون بناپارت به چیز‌های زیادی مشهور بود. کلاه دوشاخی نمادین او که در نبرد ۱۸۰۰ مارنگو، ایتالیا بر سر داشت، گران‌ترین کلاه فروخته شده در حراجی است که در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۱.۸ میلیون یورو (۲.۳ میلیون دلار؛ ۱.۵ میلیون پوند) فروخته شد.

شمشیری که او در همان نبرد به همراه داشت، گرانترین سلاحی است که در حراجی فروخته شده است. تیغه فولادی منحنی امپراتور فرانسه در سال ۲۰۰۷ توسط یک نسل از فرزندانش به قیمت ۴.۸ میلیون یورو (۳.۳ میلیون پوند؛ ۶.۵ میلیون دلار) فروخته شد.

با این حال، ناپلئون شاید بیشتر به دلیل کوتاه قد بودن مشهور باشد. اما آیا او واقعاً کوتاه بود؟ علیرغم اینکه او کوتاه‌تر از سربازانش بود، اما قد ۱.۵۷ متر (۵ فوت ۲ اینچ) برای یک مرد فرانسوی قرن نوزدهم متوسط حساب می‌شد نه کوتاه. علاوه بر این، برخی می‌گویند قد ناپلئون هنگام مرگ در واقع نزدیک‌تر ۱.۷ متر (۵ فوت ۷ اینچ) بوده است.

این اختلاف به این دلیل است که اینچ فرانسوی قرن نوزدهم (۲.۷۱ سانتی متر) بزرگتر از اندازه گیری اینچ فعلی ما ۲.۵۴ سانتی متر است. با این حال، تردید‌ها در مورد این موضوع همچنان وجود دارد، زیرا قد ناپلئون در طول تبعیدش به جزیره سنت هلنا که متعلق به بریتانیا بود، ۱.۵۷ متر (۵ فوت ۲ اینچ) اندازه گیری شد، جایی که به احتمال زیاد از یک معیار انگلیسی استفاده کردند.

سند OMG

۴. OMG یک عبارت مدرن است

مطمئناً واکنش شما پس از خواندن این واقعیت جالب خواهد بود. بر اساس دیکشنری انگلیسی آکسفورد، اولین نمونه از "OMG" در سال ۱۹۱۷ در نامه‌ای به وینستون چرچیل، وزیر مهمات بریتانیا ارسال شد. در ۹ سپتامبر ۱۹۱۷ توسط دریاسالار ۷۶ ساله جان "جکی" فیشر (بریتانیا) نوشته شده بود: "می‌شنوم که فرمان جدیدی از شوالیه در راه است - O.M.G. (اوه! خدای من!) "

اولین استفاده آنلاین مستند از "OMG" در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۴ در گروه خبری rec.arts.tv.soaps بود: "OMG! من چه گفتم؟ ".

صفحه یخی قطب جنوب

۵. صحرای بزرگ آفریقا بزرگترین صحرای جهان است

بیابان؛ هر منطقه و زمین بایری است که روز و شب را بدون بارندگی یا کم باران تجربه می‌کند. با این تعریف، بزرگترین صحرای جهان صفحه یخی قطب جنوب است که تقریباً ۹۸ ٪ از قطب جنوب (۱۴ میلیون کیلومتر مربع؛ ۵.۴ میلیون مایل مربع) را پوشش می‌دهد.

علیرغم اینکه بزرگترین منبع آب شیرین جهان است، این عنوان را دارد و ۳۰ میلیون کیلومتر مکعب (۷.۲۵ میلیون مایل مکعب) آب یخ زده یا ۷۰ درصد کل آب جهان را در خود جای داده است. این صفحه یخی همچنین دارای رکورد خشک‌ترین بیابان سرد است و قطب جنوب خشک‌ترین قاره جهان است که میزان بارندگی سالانه آن به ۵۰ میلی متر (۲ اینچ) می‌رسد.

در حالی که صحرای بزرگ آفریقا، (۹.۱ میلیون کیلومتر مربع؛ ۳.۵ میلیون مایل مربع)، به طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر (۴ تا ۱۰ اینچ) بارندگی را در سال تجربه می‌کند.

واقعیتی که شما را شگفت زده خواهد کرد این است که ورقه یخی قطب جنوب سردترین صحرای جهان است. با توجه به بررسی قطب جنوب بریتانیا، دمای زمستان در سواحل به طور متوسط ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد (۱۴ تا -۲۲ درجه فارنهایت) زیر صفر است و می‌تواند به بیش از -۶۰ درجه سانتیگراد (۷۶- درجه فارنهایت) کاهش یابد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید