(تصاویر) کشف باورنکردنی یک دایناسور گوشتخوار پرنده به اندازه یک اسب!

(تصاویر) کشف باورنکردنی یک دایناسور گوشتخوار پرنده به اندازه یک اسب!

پژوهشگران، نام این گونه دایناسور را «داورلونگ» گذاشته اند. بقایای روده این دایناسور نشان می‌دهد که گوشت خوار بوده و البته با توجه به وضعیت محل زندگی و ابعاد این دایناسور حدس زده می‌شود که از قورباغه‌ها و سمندر‌ها تغذیه می‌کرده است.

کد خبر : ۱۱۴۰۶۲
بازدید : ۹۵۷۵

باستان شناسان چینی موفق شدند، بقایای روده‌ای از یک دایناسور پرنده را که بیش ار ۱۰۰ میلیون سال پیش می‌زیسته، بررسی کنند.

به گزارش فرادید به نقل از rahnamato ، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ میلیون سال پیش، یک دایناسور ترسناک و پرنده مانند در دریاچه‌ای افتاده و سپس به یک فسیل استثنایی تبدیل شده است. این فسیل یکی از معدود بقایای روده دست نخوره است که توسط پژوهشگران، کشف شده است.

پژوهشگران، با دیدن یک لایه بزرگ مایل به آبی، در شکم این فسیل، که متعلق به گونه تازه کشف شده وانگی است، متوجه شدند که به یک کشف خارق العاده دست پیدا کرده اند. نتایج این یافته‌ها مجله علمی Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که این لایه، درواقع روده دایناسور است.

دایناسور گوشتخوار پرنده

این یافته بینش ارزشمندی را در مورد تکامل روده پرندگان و دایناسور‌ها ارائه می‌دهد و به پژوهشگران، دریچه اطلاعات روشن تری را درباره دایناسور‌های ۱۰۰ میلیون تا ۱۴۵ میلیون سال قبل می‌دهد. اهمیت این یافته‌ها از آن جاست که حفظ بافت نرم بدن جانداران، بسیار نادر است و این موضوع به ویژه در دایناسورها، غیرمعمول است.

درواقع شرایط شکل گیری فسیل باید بسیار درست باشد تا از خورده شدن بافت‌های نرم ظزیف مانند غضروف و دیگر اندام‌های حساس توسط باکتری ها، پیشگیری شود. احتمالا این فسیل به سرعت در زیر رسوبات نرم (در محل مغولستان امروزی) مدفون شده و در نتیجه در محیط کم اکسیژن که باکتری‌های هوازی نمی‌توانند زنده بمانند، به شکل یک فسیل با مواد معدنی شکل گرفته است.

فسیل
پژوهشگران، نام این گونه دایناسور را "داورلونگ" گذاشته اند. بقایای روده این دایناسور نشان می‌دهد که گوشت خوار بوده و البته با توجه به وضعیت محل زندگی و ابعاد این دایناسور حدس زده می‌شود که از قورباغه‌ها و سمندر‌ها تغذیه می‌کرده است.

پژوهشگران می‌گویند بر خلاف تصاویری که فیلم‌های تخیلی مانند پارک ژوراسیک از دایناسور‌های پرنده می‌سازد، این نوع جانداران، اغلب، کوچک و سبک بودند. طول این گونه اخیرا کشف شده کمتر از یک و نیم متر و ابعادش تقریبا هم اندازه یک اسب است. همچنین این دایناسور مانند سایر نمونه‌های مشابه خود، پر داشت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید