فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

«فاصله‌ها» داستان محسن کریمی (با بازی دانیال حکیمی) را روایت می‌کند که فردی مذهبی و خوشنام در محل و مورد اعتماد همگان و محل رجوع اهالی برای حل مشکلاتشان است.

کد خبر : ۱۱۴۳۵۴
بازدید : ۱۹۰۲

شبکه آی‌فیلم از آخر آبان ماه، بازپخش مجموعه «فاصله‌ها» یکی از سریال‌های پربیننده موفق حسین سهیلی‌زاده را روانه آنتن کرده است. این سریال محصول دوران طلایی تلویزیون یعنی دهه ۸۰ است و اولین بار سال ۸۹ از شبکه ۳ پخش شد. در این دهه تعدادی از بهترین یا پربیننده‌ترین ملودرام‌های خانوادگی پخش و در تاریخ سریال‌های تلویزیون ماندگار شدند.

بازپخش سریال «فاصله‌ها» در شبکه آی‌فیلم، یادآور روز‌های خوب تلویزیون و ملودرام‌های موفق و هم‌دوره این مجموعه است. به بهانه بازپخش این سریال پربیننده، نگاهی داشتیم به دلایل موفقیت ملودرام‌های ماندگار در دهه ۸۰.

فاصله‌ها

«فاصله‌ها» داستان محسن کریمی (با بازی دانیال حکیمی) را روایت می‌کند که فردی مذهبی و خوشنام در محل و مورد اعتماد همگان و محل رجوع اهالی برای حل مشکلاتشان است. او متوجه سستی ایمان پسرش سعید (با بازی شاهرخ استخری) در نماز و تکالیف شرعی شده و راه چاره‌ای می‌جوید، اما یک حادثه باعث می‌شود محسن متوجه فاصله زیادی شود که میان نگاه او به زندگی و ارزش‌هایش با نگاه سعید وجود دارد. مدتی بعد سعید با اتومبیل تصادف می‌کند.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

پدر متوجه می‌شود دختری ناشناس پشت فرمان بوده و جوانی به نام ساسان هم آن‌ها را همراهی می‌کرده است. این موضوع ماجرا‌های بی‌شمار این پدر و پسر را رقم می‌زند. در آن زمان تلویزیون کمتر به ارتباط دختر و پسر یا ازدواج از طریق دوستی و آشنایی می‌پرداختند، بنابراین قصه این سریال‌ها با استقبال مواجه می‌شدند و برای مخاطبان تازگی داشتند.

نرگس

سریال «نرگس» ساخته مشهور سیروس مقدم نیز اولین مجموعه ملودرامی بود که طی ۹۰ شب روی آنتن می‌رفت و اتفاق تازه‌ای در تلویزیون بود.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

نرگس و نسرین دو خواهرند که پدرشان را از دست داده و با مادرشان زندگی می‌کنند نسرین دختر ناسازگاری است که قصد ازدواج با بهروز را دارد شوکت پدر بهروز مردی ثروتمند و زورگو است و مخالف ازدواج بهروز در ایران با تمام مشکلات و موانع بهروز و نسرین با هم ازدواج می‌کنند و با مشکلات بسیاری که شوکت برای آن‌ها ایجاد کرده روبرو می‌شوند نرگس که از ابتدا مخالف ازدواج نسرین با بهروز است در مقابل شوکت و خانواده‌اش بسیار مقاومت می‌کند و شوکت نیز برای تلافی مشکلات زیادی برای نامزد نرگس، احسان ایجاد می‌کند و به بهانه برقراری روابط تجاری با برادرش بهروز را به خارج از کشور می‌فرستد بهروز نسرین را طلاق می‌دهد و بادخترعمویش در خارج از کشور ازدواج می‌کند و نسرین به تنهایی دخترش بهار را بزرگ می‌کند.

زیر تیغ

داستان این سریال درباره محمود و جعفر دو همکار در یک کارخانه هستند و در حالی که سرگرم آماده کردن مراسم عروسی فرزندانشان با یکدیگر هستند طی یک درگیری جعفر ضربه مغزی شده و می‌میرد و محمود از ترس صحنه را ترک کرده و خسرو یکی از کارگران کارخانه به جرم قتل دستگیر می‌شود.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

طی ماجرا‌هایی سرانجام محمود خود را به کلانتری معرفی می‌کند و از آن پس آتش کینه رضا پسر جعفر که قرار بود داماد محمود شود با تحریکات عموی خود قدرت شعله‌ور شده و تصمیم به قصاص می‌گیرد، اما سرانجام با مخالفت‌های خواهر خود و پی بردن به خلافکاری‌های قدرت و افشاگیری‌های خسرو، رضا او را بخشیده و از قصاص منصرف می‌شود. این ملودرام تلویزیونی محمدرضا هنرمند نیز برگ برنده قصه‌ای تازه و جذاب را در اختیار داشت و سال ۸۵ در زمان پخش این سریال، قتل غیرعمد و فروپاشی دو خانواده مانند امروز کلیشه‌ای و تکراری نشده بود و هنوز برای مخاطب جذابیت داشت.

میوه ممنوعه

داستان سریال «میوه ممنوعه» پیرامون مرد متمول و با اعتقادی به نام حاج یونس فتوحی با بازی علی نصیریان است.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

وی زندگی خوب و خوشی را در کنار خانواده خود دارد و دارای احترام و آبروی فراوانی در بین عموم مردم و محل است که ناگهان ورود دختری به نام هستی در زندگی حاج فتوحی زندگی آرام را از او می‌گیرد و او را تا مرز سرشکستگی پیش می‌برد.

به اصطلاح شاعر «عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند» در زندگی حاج یونس فتوحی رخنه می‌کند و روایت ماجرای عشق و علاقه آن‌ها نوعی تابوشکنی محسوب می‌شد و سریال روایت پرکششی از این عشق داشت که برای مخاطب تازگی داشت.

ترانه مادری

معمولا سریال‌های ملودرام خانوادگی بر اساس شخصیت‌پردازی پیش می‌روند. در این گونه سریال‌ها یک طرف آدم‌های خوب قرار دارند و یک طرف آدم‌های بد. سریال ترانه مادری هم از همین فرمول رایج استفاده کرد. خواهر و برادری که با یکدیگر اختلاف دارند و وجود خانه پدری که به این اختلاف دامن می‌زند و البته مادری دلسوخته و فداکار که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این اختلاف را به نقطه پایان برساند. اما چیزی که تا حدودی این فرمول رایج را در ترانه مادری به هم زد، استفاده از دو جوان برای پیشبرد قصه و جذابیت بخشیدن بیشتر به داستان سریال است.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

این استفاده هر چند در جهت جذب مخاطب و ارائه شخصیت‌های منفی جدید در تلویزیون هوشمندانه بود، اما باعث شد این جوان‌ها که هر دو پسر و دانشجو بودند به بازی خطرناکی کشیده شوند. بازی که با ترفند طرح و توطئه نویسنده سریال طراحی شده و چهره ناخوشایندی از نسل سومی‌های جامعه ما به تصویر کشید.

دلنوازان

بهزاد و ستایش فرزندان رعنا بودند که پدرشان اتابک است. در بیست و چهار سال پیش، ستایش در اثر یک اتفاق نابینا و پس از مدتی دزدیده شد. رعنا بعد از طلاق از اتابک با جهان ملک پور ازدواج کرد و بار‌ها برای پیدا کردن ستایش تلاش کرده و آخرین کسی که ادعای ستایش را کرد یلدا بود که او نیز از آزمایش موفقیتی به در نبرد. داستان دیگر این سریال که موازی با این داستان است، این است که رعنا، مهتاب (دخترعمه بهزاد) را به عنوان همسر بهزاد انتخاب کرد.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

ولی بهزاد بعد از مدتی زیر قولش زد و با یلدا ازدواج کرد. مشکل بهزاد از اینجا آغاز شد که عموی یلدا به نام منصور شخصی کلاهبردار بود و از یلدا درخواست به اجرا گذاشتن مهریه را کرد. ویژگی این مجموعه را نیز می‌توان ساختار متفاوت ملودرام، جسارت کارگردان در بهره بردن از بازیگران جوان و جاری بودن روح زندگی در آن دانست.

ستایش

سریال ستایش، قصه یک دختر جوانی به نام ستایش را روایت می‌کند که برای نجات برادرش از خطری که در پی فرار او از خدمت سربازی وی را تهدید می‌کرد، به دوست برادر خود پناه برده و با تمهیداتی برادرش را راهی مرز می‌نماید. محمد برادر ستایش در مرز کشته شده و طاهر به زندان می‌افتد. در نهایت با رضایت خانواده محمد از زندان آزاد شده و از آنجائی که مجذوب و شیفته ستایش شده بود با او ازدواج نموده و صاحب دو فرزند می‌شود.

فهرست گریه آور‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران

طاهر همسر ستایش در پی ماجرای حسادت همسر برادر خود (انیس) که برادر بزرگتر او به حساب می‌رفت، که مبنی بر علاقه شدید پدر طاهر به او و با توجه به مال و ثروت زیاد او بود، متهم به حمل مواد مخدر گشته و پس از فرار از دست مأمورین در تصادفی به کما رفته، فوت می‌نماید.

ستایش در فراق برادر، همسر و مادر خود و با توجه به وضعیت نامناسب پدر خود به زندگی با دو فرزندش همچنان ادامه داده و برای فرار از پدر شوهر خود، حشمت فردوس که به دنبال محمد می‌گشت راهی دیاری می‌گردد و تقابل پدر شوهر زورگو و سنتی با عروس مظلوم و خوب خانواده در این سریال نیز در زمان خودش، برای مخاطب تلویزیون جالب توجه بود.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید