این ماده‌ غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد!

این ماده‌ غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد!

برخی مطالعات سویا را به عنوان یک غذای سالم معرفی می‌کنند و ادعا می‌کنند که گرگرفتگی را آرام می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

کد خبر : ۱۱۴۳۸۵
بازدید : ۷۷۶۸

سویا یک ماده غذایی منحصر به فرد است و قرن‌هاست که غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است و به دلیل اثرات استروژنی و ضد استروژنی آن بر روی بدن، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد که سویا اثر خنثی یا مفید بر شرایط مختلف سلامتی دارد و می‌توان آن را با خیال راحت چندین بار در هفته مصرف کرد. به ویژه زمانی که به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز و فراوری شده مصرف شود.

سویا از این نظر منحصر به فرد است که حاوی غلظت بالایی از ایزوفلاون‌ها است که نوعی استروژن گیاهی (فیتواستروژن) است که از نظر عملکرد مشابه استروژن انسانی است، اما اثرات بسیار ضعیف‌تری دارد. ایزوفلاون‌های سویا می‌توانند به گیرنده‌های استروژن در بدن متصل شوند و باعث فعالیت ضعیف استروژنی یا ضد استروژنی شوند.

برخی مطالعات سویا را به عنوان یک غذای سالم معرفی می‌کنند و ادعا می‌کنند که گرگرفتگی را آرام می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. در عین حال غذاهای سویا سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین B، فیبر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین با کیفیت بالا هستند.

سویا و کاهش بیماری‌های قلبی

درباره تاثیر پروتئین سویا بر بیماری‌های قلبی - عروقی نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی مطالعات کاهش ۲۰ درصدی LDL (کلسترول بد) را در طولانی مدت مصرف سویا نشان داده و برخی دیگر کاهش سه درصدی LDL را نشان داده است. حتی اگر پروتئین سویا فقط تأثیر کوچکی بر کلسترول داشته باشد، سویا ممکن است از طرق دیگری برای قلب مفید باشد. زیرا چربی اشباع نشده، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کند و چربی اشباع کمی دارد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ‌در تعدادی از مطالعات نشان داده شده جایگزینی گوشت قرمز با پروتئین‌های گیاهی از جمله غذاهای سویا، لوبیا و آجیل کمتر افراد را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد و همچنین افرادی که بالاترین میزان مصرف سویا، مثلا چهار روز در هفته را، داشتند کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید