فقط سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی طرفدار ندارند؟

فقط سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی طرفدار ندارند؟

رنگ‌های مختلفی برای رنگ آمیزی خودرو وجود داشته و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. رنگ‌های قرمز، طلایی، قهوه ای، سبز، خاکستری، آبی، زرد، نقره ای، سفید و مشکی به عنوان پر طرفدارترین رنگ خودرو شناخته می‌شوند، ولی ما در خیابان‌های ایران شاهد بالا بودن تعداد خودرو‌هایی با رنگ بی روح؛ سفید، مشکی و خاکستری هستیم. وجود بازار انحصاری و تضمین شده برای خودروسازان موجب شده تا توجه به تنوع رنگ به اولویت آخر آن‌ها تبدیل شود به‌گونه‌ای که در شرایطی که برخی از مشتریان امکان خرید خودرو به قیمت رسمی با رنگ‌های محدود فعلی را هم ندارند خودروسازان دلیلی برای حرکت به سمت تنوع رنگ تولیدات نمی‌بینند.

کد خبر : ۱۱۴۵۲۸
بازدید : ۸۹۲۰

تنوع رنگ خودرو در جهان زیاد است، ولی آنچه ما در ایران می‌بینیم تعداد بالای ماشین‌هایی با رنگ‌های سفید و مشکی است. موضوعی که دستمایه تهیه یک گزارش شده تا علت تولید خودرو‌های هم‌رنگ در کشور را بررسی کند.

اغلب خودرو‌ها با رنگ‌های ساده و کم هزینه مانند مشکی و سفید رنگ آمیزی شده و روانه بازار فروش می‌شوند. این نوع از رنگ‌ها به صورت یک لایه معمولی بر روی بدنه ماشین قرار می‌گیرند. افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری ماشین و حفاظت از بدنه خودرو در برابر خش و خط احتمالی و قیمت بسیار پایین و مقرون به صرفه، از مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ‌های ساده محسوب می‌شود.

تنوع رنگ خودرو بسیار بالا می‌باشد و به همین دلیل بعضی اوقات خریداران برای انتخاب رنگ خودرو به مشکل بر می‌خورند. اگر بخواهیم رنگ‌های پرطرفدار را نام ببریم به ترتیب می‌توان گفت رنگ سفید، نقره‌ای و بژ نقره‌ای و مشکی براق جز پرطرفدارترین رنگ‌ها محسوب می‌شوند که شما می‌توانید با توجه به نوع سلیقه خود رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

بیشتر خریداران ماشین رنگ‌های مرسوم و ساده سفید، مشکی، نقره‌ای و نوک‌مدادی را برای خودرو خود انتخاب می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید رنگ سفید، رنگ موردعلاقه غالب ایرانی‌ها برای خودرو است و دلیل پرطرفدار بودن آن هم این است که مردم اعتقاد دارند رنگ سفید به مراقبت کمتری نیاز دارد.

هم کثیفی و گرد و خاک را کمتر نشان می‌دهد و هم خط و خش‌ها در ظاهر خودروی سفید کمتر نمایان می‌شود. در حالی که روی خودرو‌های مشکی، نوک مدادی و سرمه‌ای، خط و خش، قری و گرد و خاک بیشتر دیده می‌شود. از طرفی رنگ‌های تیره، نور آفتاب را بیشتر جذب می‌کنند و همین امر باعث می‌شود در فصل‌های گرم، داخل اتاق خودرو به شدت داغ شود. این روز‌ها تمایل مردم کشورمان به خرید خودرو‌های سفید، باعث شده خودروسازان بخش اعظم محصولات خود را با این رنگ تولید کنند.

مثلاً در سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد از تولید خودروی پراید و L ۹۰ به رنگ سفید بوده و از هر هزار خودروی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ که تولید می‌شود، حدود نیمی‌شان سفید است، این در حالی است که در سال‌های اولیه تولید پژو ۲۰۶ در ایران، پرفروش‌ترین رنگ آن نقره‌ای بود.

آمار منتشر شده از سوی نشریات و مجلات مختلف نشان می‌دهد که رتبه بندی پر طرفدارترین رنگ خودرو در جهان در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:

بر اساس این گزارش؛ در هیچ کشوری جز ایران تا این حد خرید خودرو در رنگ‌های بی روح و خنثی مانند سفید و مشکی و رنگ‌هایی از این خانواده طرفدار ندارد. تمام شهر‌های ایران پر از خودرو‌های سیاه و سفیدی بوده که شادابی و نشاط را از چهره شهر‌ها گرفته و اتفاقا این موضوع توجه توریست‌ها را نیز به خود جلب کرده و برای بسیاری از مسافران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، سوال شده که چرا در ایران مردم طرفدار خودرو‌هایی با رنگ‌های خنثی و عمدتا سفید و مشکی هستند.

اگر نگاهی به گذشته داشته باشید متوجه می‌شوید که خودرو‌های کلاسیک و قدیمی‌تر در رنگ بندی متنوع و عمدتا شادی به بازار عرضه شده اند و کمتر کسی در آن زمان اقدام به خرید خودرو‌هایی با رنگ‌های خنثی از قبیل سیاه و سفید می‌کرد.

این که امروز مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید خودرو‌هایی با رنگ سفید و مشکی دارند، به معنای علاقه آن‌ها به این رنگ‌ها نیست. بلکه در گوش آن‌ها خوانده شده که خودرو‌هایی با رنگ سفید و مشکی و رنگ‌هایی از این قبیل که عمدتا خنثی هستند، خوش فروش‌تر بوده و نقاشی آن‌ها و ساختن رنگ بدنه آن‌ها نیز ساده‌تر است. اما این نجوا را چه کسانی در گوش مردم زمزمه کرده اند؟ مثل همیشه پای دلالان در میان است.

پرفروش‌ترین رنگ خودرو

سوال پرتکراری که در بین کابران مطرح است این است که پرفروش‌ترین رنگ خودرو چه رنگی است؟ رنگ سفید جزء یکی از رنگ‌های پرفروش و پرطرفدار می‌باشد که در هنگام فروش هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این ینگ سفید یکی از رنگ‌های عام پسند بوده و شما می‌توانید هرفردی را نسبت به خرید آن به راحتی متقاعد کنید.

در کنار رنگ سفید، رنگ مشکی هم از پرفروش‌ترین رنگ خودرو محسوب می‌شود. حال سوال اینجاست که چه عواملی باعث می‌شود که یک رنگ در بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کند؟

یکی از معیار‌های لازم برای انتخاب رنگ خودرو مربوط به سلیقه شخصی خریداران برمی گردد و دومین معیاری که در انتخاب رنگ خودرو اهیمت بسیاری دارد نکات مربوط به رنگ خودرو است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

امروزه کمتر خودرویی با رنگ شاد در خیابان‌ها تردد کند و گویی شادابی از خیابان‌های شهر پرکشیده است. شاید تا به امروز تصور می‌کردید که خودروسازان داخلی خودرو‌هایی رنگی تولید نمی‌کنند، اما واقعیت این است که خودروسازان پالت رنگی متنوعی برای محصولات خود دارند و این مشتریان هستند که برخلاف میل باطنی و سلیقه خود خودرو‌هایی سیاه و سفید را خریداری می‌کنند.

بر اساس بررسی این رسانه معتبر خودرویی، برای چندین سال متوالی رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ در میان خودرو‌ها شده است.

در ایران هم رنگ سفید بسیار استفاده می‌شود و تقریباً بیشتر محصولات صنعت خودرو در ایران سفید است.

در چین هم مانند ایران رنگ سفید بسیار پراستفاده است و نزدیک به ۶۰ درصد خودرو‌ها رنگ سفید دارند. تنها ١٥‌درصد خودرو‌های ایران رنگی هستند و حدود ٨٥‌درصد مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند که خودروی سیاه و سفید داشته باشند.

از دلایل محبوبیت رنگ سفید، جذب کمتر گرما و دیر کثیف شدن است ضمن آن‌که خش‌افتادگی هم در رنگ سفید کمتر مشخص می‌شود. شاید کمی عجیب باشد که در جهان هم حدود ۳۸ درصد خودرو‌ها سفیدند. پس از رنگ سفید، رنگ سیاه با حدود ۱۹ درصد دیگر رنگ محبوب در میان صاحبان خودروهاست. پس از رنگ سیاه، رنگ خاکستری سهم ۱۵ درصدی دارد.

بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در این رابطه گفت: ارزان‌تر بودن رنگ سفید و عمر طولانی این رنگ در انبار‌ها در بالا بودن تعداد رنگ سفید در بازار بی تاثیر نیست. البته طی چند سال اخیر اتفاقاتی در بازار رخ داد و جامعه مصرف را به سمتی آورد که مشتریان بیشتر طالب رنگ سفید و مشکی شوند به طور مثال مردم اینگونه فکر میکنند که در صورت تصادف به راحتی میتوانند رنگ سفید یا مشکی را پیدا کنند تا اینکه به دنبال رنگ خاص متناسب با خودروی خود باشند.

وی ادامه داد: در بازار خودرو بین عقل و احساس باید عقل را انتخاب کرد بدین معنا که شاید دلتان ماشین خاصی را بخواهد، ولی وقتی میبینید خدمات پس از فروش خوبی ندارد و یا اینکه قطعاتش گران است و رنگ آن پیدا نمیشود ترجیح میدهید خودرویی را بخرید که بعد‌ها با مشکل مواجه نشوید. در ایران، خدمات پس از فروش به مانند خودروسازان قدرت ندارند به همین دلیل هر آنچه که به بعد از فروش موکول میشود، خریدار نگاه محافظه‌کارانه‌ای خواهد داشت.

صدرایی خاطرنشان کرد: در کلینیک‌های رنگ که برگزار میکردیم اکثریت مشتریان رنگ قرمز، آبی و یا سبز را دوست داشتند، ولی به مرحله ثبت‌نام خودرو که میرسید با این استدلال که فروش خودروی رنگی کم است ترجیج میدادند رنگ‌های سفید، مشکی یا خاکستری را انتخاب کنند.

باور مردم با انتخاب خودروی سفید و مشکی است

وی با بیان اینکه گویا مردم به این باور رسیده‌اند که خودرو باید سفید یا مشکی یا خاکستری باشد به دیده‌بان ایران گفت: قدرت ریسک مردم در بازار پایین آمده و همه خریداران محافظه کارانه خرید میکنند. البته یک باوری هم مرسوم است که جوامعی که شادترند خودرو‌های رنگی زیادی دارند و جوامعی که محدودیت‌های فرهنگی دارند بیشتر به سمت خودرو‌هایی با رنگ خنثی میروند، ولی این باور را نباید تعمیم داد، زیرا در ایران نیز هستند افرادی که دوست دارند خودروی رنگی سوار شوند، ولی گویا این موضوع به یک عرف تبدیل شده است که اگر فردی خودروی رنگی سوار میشود مردم با نگاه متفاوت و غریبی او را نظاره میکنند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: بالا بودن تیراژ رنگ سفید و مشکی خودرو‌های داخلی سبب شده این رنگ‌ها مقبولیت بیشتری در جامعه پیدا میکنند. از سوی دیگر ترس مشتریان از عدم دریافت مناسب خدمات پس از فروش هم بی تاثیر نیست به طور مثال اگر خودروی تصادف کند شاید چند ماه طول بکشد که رنگ با کیفیت متناسب با خودرو پیدا شود، ولی رنگ‌های سفید و مشکی به راحتی در بازار موجود است.

مردم میترسند خودروی رنگی بخرند

صدرایی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل ازدیاد رنگ‌های سفید و مشکی این است که مردم با این استدلال که شاید موقع فروش، خودروی رنگی طالب نداشته باشد از خرید آن منصرف شده و به سمت خودرو‌های رنگ خنثی میروند که همیشه پرمخاطب بوده و در صورت نیاز مالی در کمترین زمان میتوان فروخت.

براساس این گزارش؛ یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید در انتخاب رنگ در نظر گرفت امکان دیده شدن ماشین در شب می‌باشد که بسیاری از رانندگان با آن درگیر هستند. از طرفی دیگر رنگ‌های روشن در فصول تابستان رنگ‌ها را منعکس کرده و باعث می‌شوند که در داخل خودرو سرنشینان گرمای کمتری را احساس کنند.

عامل دیگری که می‌تواند در محبوبیت رنگ‌ها تاثیرگذار باشد، استهلاک بالای برخی از رنگ‌ها می‌باشد. به طور کلی خودرو‌هایی که دارای رنگ معمولی می‌باشند دارای استهلاک کمتری نسبت به دیگر خودرو‌هایی که در ان‌ها از رنگ‌های محبوب استفاده شده می‌باشند.

نقره‌ای، رنگ محبوب خودرو در جهان نقره‌ای پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان است. شرکت رنگ دوپونت (DuPont) که یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان رنگ خودرو در جهان است، آمار جالبی در این‌باره دارد. براساس این آمار، برترین و پرطرفدارترین رنگ خودرو در جهان، رنگ نقره‌ای با ۲۶درصد طرفدار از کل رنگ‌های موجود خودرو در جهان بوده است. پس از آن رنگ مشکی با ۲۴درصد دوم و نوک‌مدادی و سفید با ۱۷درصد سوم است.

سپهر زنگنه؛ کارشناس خودرو نیز در این رابطه گفت: در کشور ما، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و مشتریان تمایل دارند خودرویی را تهیه کنند که در فروش به مشکل برنخورند و از طرفی، رنگ سفید هزینه کمتری برای خودروساز دارد به همین دلیل خودروسازان رغبت بیشتری برای عرضه خودروی سفید، مشکی دارند، چون هزینه خط رنگ در این صورت کاهش پیدا میکند.

وی ادامه داد: پس از سال ۹۷ و اعمال تحریم‌ها که خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری تحت فشار و زیان‌ده بودند تلاش کردند تا خودرو‌هایی با تنوع رنگ به عنوان خودروی جدید به بازار عرضه کنند به طور مثال سقف خودرویی را قرمز یا مشکی کردند تا بدین روش قیمت‌ها را افزایش دهند.

کیفیت رنگ‌های غیرسفید پایین است

این کارشناس خودرو تصریح کرد: کیفیت رنگ‌های غیر سفید خودروسازان پایین است. اکثر ماشین‌های رنگ مشکی کرمان‌موتور و مدیران خودرو، سایپا و ایرانخودرو ضعیف‌تر از سایر رنگ‌هاست به طور مثال ۲۰۶ مولتی کالر سقف رنگی، رنگ سقف بی‌کیفیت‌تر از بدنه است.

زنگنه عنوان کرد: آب و هوا نیز در انتخاب رنگ خودرو بی تاثیر نیست. با توجه به آب و هوای گرم ایران و شدت نور آفتاب، خودروی رنگی بیشتر در معرض خطر و سوختگی رنگ قرار میگیرد.

بالغ بر ۹۰درصد خودرو‌های کشور سفید و مشکی است

وی با بیان اینکه شاید بالغ بر ۹۰درصد خودرو‌های کشور سفید و مشکی است افزود: بیشترین دلیل انتخاب رنگ‌های سفید و مشکی، بحث خریدوفروش و دلالی و مهم‌تر از همه تعمیرات است. پیدا کردن رنگ سفید یا مشکی در صورت نیاز راحت‌تر از سایر رنگ‌هاست. شما اگر قصد فروش ۲۰۶ سفید را داشته باشید شاید کمتر از ۲ روز فروخته شود، ولی ۲۰۶ آبی یا سبز ممکن است چند هفته طول بکشد تا مشتری پیدا شود.

وی یادآور شد: طی ده سال گذشته تعداد خودرو‌های رنگی بسیار کم بوده و اگر هم بوده بیشتر خودرو‌های وارداتی بودند. قبلاخودروسازان چینی، ماشین‌های رنگی عرضه میکردند، ولی طی یکسال اخیر، مدیران خودرو اکثرا خودرو‌های سفید و مشکی روانه بازار میکند.

این کارشناس خودرویی بیان کرد: در کشور‌های خارجی نیز به رنگ‌های سفید و مشکی و نقره‌ای گرایش دارند، ولی با این حال خودروسازان دنیا، رنگ‌های دیگری را نیز حتی با استقبال کمتر عرضه میکنند، ولی جای تعجب دارد که خودروسازان در ایران اکثرا رنگ‌های خنثی تولید میکنند.

در ادامه می‌توانید لیستی از پرفروش‌ترین رنگ خودرو را مشاهده کنید:

رنگ سفید

سفید یک رنگ نیست و طیف وسیعی از رنگ‌ها را روی بدنه خودرو‌ها به خود اختصاص داده است. این رنگ را می‌توان محبوب‌ترین رنگ خودرو در جهان معرفی کرد، شاید روانشناسی رنگ سفید نیز تاییدی بر این ادعا باشد. ایمنی بالاتر به دلیل دید بهتر حتی در مکان‌هایی با دید کم و انعکاس نور خورشید از جمله مزیت‌های این رنگ محسوب می‌شوند.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟


رنگ مشکی و تیره

مشکی نیز با قدرت تمام در لیست محبوب‌ترین رنگ خودرو جای می‌گیرد. این رنگ نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ نقره‌ای

رنگ نقره‌ای تقریبا از رنگ‌های مشابه با خاکستری است که درخشش بیشتری نسبت به آن دارد. این رنگ نیز در لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو جای می‌گیرد.

رنگ نقره‌ای درخشش قابل توجهی داشته و در عین حال وجود آن عاملی برای پرفروش‌تر شدن خودرو مورد نظر می‌شود. خودرو‌های رنگ نقره‌ای در بازار خودرو‌های دست دوم راحت‌تر به فروش می‌رسند.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ آبی

آبی یکی از دسته رنگ‌هایی است که معمولا اکثریت کاربران با آن ارتباط برقرار می‌نمایند. بعد از رنگ سفید و مشکی فروش خودرو‌هایی با رنگ آبی معمولا راحت‌تر است و به همین دلیل خیلی‌ها سراغ این رنگ برای خودرو خود می‌روند.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ قرمز

قرمز همیشه مستعد انتخاب شدن به عنوان پر طرفدارترین رنگ خودرو را داشته است. این رنگ محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران ایرانی و خارجی دارد. خیلی از کاربران این رنگ را انتخاب می‌نمایند، زیرا معتقدند که خودرو‌های رنگ قرمز معمولا سریع‌تر هستند.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ طلایی

طلایی را نیز می‌توان در لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو قرار داد. طلا گران بهترین فلز در دست مردم است. استفاده از آن روی خودرو باعث می‌شود تا خودرو مورد نظر گران‌تر و با ابهت‌تر به نظر برسد. البته نکته منفی در انتخاب این رنگ بالا بودن قیمت خودرو‌های طلایی رنگ است.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ سبز

یکی دیگر از رنگ‌هایی که البته در کمتر خودرویی می‌توان آن را مشاهده کرد، و درصد کمی از کاربران به مست انتخاب آن می‌روند، سبز است. البته سبز طیف وسیعی از رنگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به صورت کلی استفاده از رنگ سبز به دلیل منعکس کردن نور خورشید در مکان‌های آفتابی رایج‌تر است. نوع شخصیت افراد نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی در انتخاب این رنگ داشته باشد.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری را می‌توان یکی از بهترین رنگ‌ها برای خودرو‌ها در نظر گرفت. اگر لیستی از محبوب‌ترین رنگ خودرو آماده کنیم، خاکستری و رنگ‌های مشابه با آن می‌توانند در اولویت‌های اصلی قرار داشته باشند.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ زرد

رنگ زرد نیز یکی از رنگ‌هایی است که جلب توجه بسیار زیادی دارد. این رنگ به خوبی در شب‌ها دیده می‌شود. البته زرد را نمی‌توان به عنوان یکی از لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو در نظر گرفت. اما به دلیل زرد بودن تاکسی‌ها و برخی خودرو‌های غیر شخصی به وفور می‌توان آن را در خیابان‌ها مشاهده کرد.

از اصلی‌ترین مزیت‌های این رنگ امکان تطابق پذیری راحت‌تر آن بعد از تصادف است. هم چنین این رنگ استهلاک کمتری نسبت به سایر رنگ‌های لوکس داشته و در نهایت می‌تواند انتخاب مقرون به صرفه تری باشد

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

رنگ قهوه‌ای

برای کسانی که در محیط‌های نزدیک به طبیعت زندگی می‌کنند، این رنگ جذابیت‌های بیشتری دارد. البته قهوه‌ای را نیز نمی‌توان در بالای لیست پر طرفدارترین رنگ خودرو قرار داد.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

بهترین رنگ برای فروش ماشین

رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی، نقره‌ای رنگ‌های عام پسند و محبوبی در بازار هستند و قیمت آن‌ها نسبت به رنگ‌هایی مانند قرمز، سبز، آبی، بژ، فسفری و دیگر رنگ‌های خاص ارزان‌تر است.

از طرفی دیگر رنگ‌هایی مانند سفید و مشکی طرفدار زیادی داشته و اگر قصد فروش ان را داشته باشید به راحتی می‌توانند بفروشید، اما برعکس رنگ‌های کمیاب طرفدار خاص خودش دارد و ممکن است در فروش خودرو شما را با کمی مشکل روبرو کند.

سوالی که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول خودش می‌کند این است که چه رنگی را برای خرید ماشین خود انتخاب کنند که بتوانند آن را به راحتی بفرشوند. نه تنها در کشور ایران بلکه در کشور‌های خارجی هم رنگ سفید رنگ بورس است و اکثر افراد برای خرید ماشین این رنگ را انتخاب می‌کنند.

در واقع این رنگ یک رنگی است که همه پسند است و هر فردی از این رنگ خوشش می‌آید. البته درست است که در برخی از موارد رنگ سفید زیاد جالب به نظر نمی‌رسد و افراد به خرید خودرو‌های رنگی اقدام می‌کنند. البته که بعد از رنگ سفید رنگ مشکی بازار خوبی دارد و افرادی که خودرویی با رنگ سفید دوست ندارند، رنگ مشکی را انتخاب می‌کنند.

سیاه، سفید، خاکستری؛ چرا خودرو‌های رنگی دیگر طرفدار ندارند؟

بهترین رنگ خودرو کدام است؟

همانطور که مطالعه نمودید رنگ‌های خودرو متفاوت است و هر یک کاربرد‌ها و مزایا و معایب گوناگونی دارد. اما اینکه کدام رنگ خودرو بهتر است باید بگوییم انتخاب بهترین رنگ خودرو وابسته به عوامل و فاکتور‌های گوناگونی می‌باشد. به طور مثال میزان هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید، نوع خودرو، رنگی که می‌خواهید بر روی بدنه خودرو بزنید از جمله عواملی است که هنگام انتخاب رنگ بدنه خودرو باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر می‌خواهید از بدنه خودرو در برابر خط و خش، باران، نور خورشید و موارد این چنینی محافظت کنید رنگ‌های سرامیکی از بهترین گزینه‌ها است. اگر خودرویی معمولی و مدل پایین دارد و نیاز به رنگ بدنه دارد توصیه می‌کنیم هزینه نکرده و از یک رنگ معمولی استفاده کنید.

بر اساس این گزارش؛ ایران خودرو قصد دارد این دیدگاه را در ذهن مشتریان تغییر دهد و به همین جهت مدتی پیش ۱۱ رنگ شاد و جذاب جدید را برای محصولات خود معرفی کرد که قصد دارد به زودی خودرو‌های خود را با رنگبندی جدیدی به بازار عرضه کند. ایران خودرو با مطالعه و تحقیق در خصوص ذائقه و سلیقه مشتریان این ۱۱ رنگ جدید را معرفی کرده و هدف این خودروساز از این اقدام زیباسازی فضای شهری و بخشیدن روح تازه به چهره شهر‌ها بوده است.

این ۱۱ رنگ شاد و جذاب جدید محصولات ایران خودرو شامل مشکی آبنوس، سرمه‌ای متالیک، آبی کاسپین، صورتی، سبز کله قازی، سبز انگوری، نقره‌ای تیتانیومی، قهوه‌ای کادرو، آبی اقیانوسی قرمز ماتیکی و قهوه‌ای نسکافه‌ای بوده که قرار است به زودی پس از ایجاد ساز و کار‌های لازم، این رنگ‌ها برای تمام محصولات ایران خودرو قابل سفارش باشد.

در حال حاضر تعداد خودرو‌های رنگی حاضر در ایران به مراتب نسبت به میانگین آمار جهانی پایین‌تر بوده و ایران خودرو در پاسخ به تقاضای بسیاری از مشتریان در خصوص عرضه خودرو‌های رنگی در رنگ بندی مختلف و شاد و همچنین شادتر کردن چهره شهر‌ها و بهبود جلوه بصری آن‌ها این رنگ‌های جدید را برای محصولات خود عرضه می‌کند. البته ایران خودرو ضمن اضافه کردن این رنگ‌های جدید به پالت رنگی محصولات خود، امکان تولید خودرو‌هایی دو رنگ را هم دارد.

در حال حاضر پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و ۴ مجوز تولید به صورت دو رنگ را دریافت کرده اند و ایران خودرو این امکان را دارد که برخی دیگر از محصولات خود مانند تارا را نیز به صورت دو رنگ به بازار عرضه کند.

تولید خودرو‌هایی دو رنگ یکی از ترند‌های روز در بازار خودروی جهانی محسوب می‌شود و بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی محصولات خود را به صورت استاندارد یا آپشنال با تریم ظاهری دو رنگ به بازار عرضه می‌کنند.

در پایان؛ به این جمع‌بندی میرسیم که رنگ‌های مختلفی برای رنگ آمیزی خودرو وجود داشته و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. رنگ‌های قرمز، طلایی، قهوه ای، سبز، خاکستری، آبی، زرد، نقره ای، سفید و مشکی به عنوان پر طرفدارترین رنگ خودرو شناخته می‌شوند، ولی ما در خیابان‌های ایران شاهد بالا بودن تعداد خودرو‌هایی با رنگ بی روح؛ سفید، مشکی و خاکستری هستیم. وجود بازار انحصاری و تضمین شده برای خودروسازان موجب شده تا توجه به تنوع رنگ به اولویت آخر آن‌ها تبدیل شود به‌گونه‌ای که در شرایطی که برخی از مشتریان امکان خرید خودرو به قیمت رسمی با رنگ‌های محدود فعلی را هم ندارند خودروسازان دلیلی برای حرکت به سمت تنوع رنگ تولیدات نمی‌بینند.

منبع: دیده‌بان ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید