فالوشده توسط رئیس‌جمهور

کد خبر : ۱۱۶۵۹
بازدید : ۱۴۶۰

نام خودش کاظم عقلمند است و نام صفحه‌اش روزمرگی‌های یک آبدارچی. او چهار ماه پیش در اینستاگرام این صفحه را راه انداخته و حالا با ٢٦ هزار دنبال‌کننده (فالوئر follower)، یکی از صفحات محبوب شبکه اجتماعی اینستاگرام است. آقای عقلمند در این مدت در صفحه‌اش جز از زندگی روزمره‌اش عکسی نگذاشته است. عکس‌هایی از چایی‌دادن به همکاران، گرفتن نان برای شرکت، نظافت روزانه و همچنین عکس‌هایی از خودش و همسرش در خانه، سرزدن به فامیل، غذاپختن و غذاخوردن و درس‌خواندن و تلاشش برای گرفتن دیپلم در کلاس‌های شبانه... . دلیل اصلی محبوبیت و پرطرفدارشدنش هم لابد چیزی جز همین نیست. کسی که با عشق و علاقه از زندگی روزانه و معمولی‌اش می‌نویسد.

شب یکشنبه گذشته، اما شب منحصربه‌فردی برای کاظم عقلمند و صفحه‌اش در اینستاگرام بود. اکانت او را اصلی‌ترین اکانت منسوب به حسن روحانی، ریاست‌جمهوری با ٥٤٣ هزار دنبال‌کننده (یا فالوئر)، فالو کرد. خبری که خود او به‌علاوه تصویر این اتفاق را با این روایت در صفحه اینستاگرامش گذاشت: «آقای دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران منو فالو کرده!!! فقط منو... به‌خدا دستام داره میلرزه». خبری که شاید ابتدا برای خیلی‌ها باورپذیر نبود، اما با کلیک روی قسمت فالوینگ‌های اکانت منسوب به رئیس‌جمهور مشخص شد این اتفاق افتاده است. این اتفاق با واکنش گسترده دنبال‌کنندگان صفحه «روزمرگی‌های یک آبدارچی» هم مواجه شد.

صبح روز یکشنبه، آقای عقلمند اولین پستی که بعد از این اتفاق در صفحه‌اش گذاشت، عکسی از سه نان سنگک روی پیشخوان یک نانوایی بود که در کنارش این شرح نوشته شده بود: «صبح یکشنبه است و من مثل هر روز که مسئولیت تهیه صبحانه واسه همکارام با منه، رفتم سنگک گرفتم، البته بیشتر نون بربری می‌گیرم، امروزم با روزهای دیگه برام یه فرق بزرگ داشت و اون این بود که خیلی هیجان داشتم، هیجانی که خیلی کم تجربه کرده بودم، اینکه رئیس‌جمهورکشورت تو رو فالو کنه، هرچند الان دیگه آنفالوم کرده، ولی شاید همون چند ساعت هم برام یه اتفاق فوق‌العاده خاص بود، اینکه بدونی نوشتن اتفاقات روزانه‌ات حتی مورد توجه رئیس‌جمهور قرار گرفته، ولی من قرار نیست هیچ تغییری توی نوع نوشته‌هام بدم، چراکه نوشته‌هایی که الان می‌نویسم مورد پسند قرار گرفته، پس مطمئن باشید کوچک‌ترین تغییری توی نوشته‌هام نخواهید دید».

این موضوع را یکی از کاربران اینستاگرام در قسمت نظرات همین صفحه برای دیگران این‌طور توضیح داده است: «دوستانی كه نمی‌دونید این یكی از قوانین اینستاگرامه كه آد‌م‌های معروف و محبوب فقط برای اینكه به طرفداراشون یه حالی داده باشن فقط برای چند ساعت یه شخصی را فالو می‌كنند... مثلا خیلی وقت پیش صفحه اصلی لیونل مسی یه دختر نوجوون ایرانی را فالو كرده بود فقط برای یك روز... كه اتفاقا این مسئله خیلی هم سروصدا كرد حتی توی روزنامه‌های ایرانی هم چاپ شد. حالا قضیه ایشون هم همینه...»
اما چرا صفحه اینستاگرامی روزمرگی‌های یک آبدارچی واجد اهمیت است که اکانت منسوب به رئیس‌جمهور آن را دنبال کرده است. برای یافتن پاسخ این سؤال می‌توان به این نکات دقت کرد؛ کاظم عقلمند، جوان ٣١ ساله اصالتا اهل روستای صومعه زرین شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی است که تا کلاس سوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده است و این روزها آبدارچی یک شرکت در تهران است. او بر خلاف تصور رایج و فراگیر، با افتخار و لذت از شغلی که دارد عکس می‌گذارد و می‌نویسد، از چایی‌دادن به همکارانش و تمیزکردن و تی‌کشیدن کف شرکت. کاظم با دخترعمویش که ساکن سراب بوده ازدواج کرده و حالا در خانه‌ای کوچک در تهران زندگی می‌کنند، او با عشق و علاقه عمیقی از زندگی دونفره‌شان می‌نویسد، از غذاپختن، از ساندویچ کتلت درست‌کردن و برای تفریح به پارک محل رفتن، از سرزدن به خانواده پدرومادر و برادر بزرگ‌ترش، از دید و بازدید با فامیل‌ها و دیگر جزئیات زندگی‌اش. درس و نکته‌ای که گرداننده این صفحه برای مخاطبانش دارد این است: «دنیا ارزشش را ندارد و از زندگی‌ات لذت ببر».

این نکته‌ای است که او نه‌فقط لابه‌لای همه پست‌های اینستاگرام که در گفت‌وگویش با «شرق» هم روی آن تأکید دارد. این توضیحاتِ بیشتر از اوست: «من وقتی در اینستاگرامم می‌نویسم کارم را دوست دارم، خیلی‌ها فکر می‌کنند منظورم این است که آبدارچی‌بودن را دوست دارم، درصورتی‌که اصلا منظور من این نیست، حرف اصلی‌ام این است که من کارکردن را دوست دارم، یعنی هر کاری که قرار است انجام بدهم آن را با عشق انجام می‌دهم، می‌خواهد آبدارچی‌بودن باشد یا چیز دیگری، الان هم چون شغلم این است و از این راه زندگی‌ام را می‌گذرانم با عشق برای همکارانم چای می‌ریزم، شرکت را تمیز کنم و... معلوم نیست فردا زنده باشم یا نه، ولی به این نتیجه رسیده‌ام که باید هر کاری که به دستم سپرده می‌شود با علاقه انجامش بدهم».

او همچنین در ادامه گفت‌وگو با «شرق» توضیح می‌دهد: «عکس گذاشتنم در اینستاگرام هم با همین دیدگاه است، یعنی وقتی می‌خواهم از زندگی، خانواده، کار و درس‌خواندنم بنویسم با درنظرگرفتن همین دیدگاه است. کاربران خیلی زیادی همیشه به من نظرشان را مطرح می‌کنند و می‌گویند اینکه تو به کار و زندگی‌ات علاقه داری نگاه ما به زندگی را عوض کرده است و ما هم تصمیم گرفته‌ایم با دیدگاه بهتری به زندگی نگاه کنیم».

کاظم عقلمند این روزها هم‌زمان با شغلی که دارد، در حال تلاش برای گرفتن مدرک دیپلمش است، در کلاس‌های شبانه ثبت‌نام کرده است و برای گرفتن دیپلم باید ٥٦ واحد درسی را بگذراند. ترم قبلی را تازه تمام کرده و همه درس‌هایش به جز زبان فارسی را پاس کرده است. هفت روز پیش هم برای ترم جدید ثبت‌نام و ٢١ واحد انتخاب کرده است، کلاس‌های ترم، بعد از عید شروع و خرداد تمام می‌شود و در صورت گذراندن همه درس‌های این ترم، او دیپلمش را خواهد گرفت.

دنبال‌کردن این صفحه توسط اکانت منسوب به رئیس‌جمهوری شاید اتفاقی، رخ داده باشد، اما هرچه هست این کاربر اینستاگرام از جهات بسیاری شایسته تقدیر و معرفی به جامعه به عنوان یک نمونه خوب است. در شرایطی که بسیاری از جوانان جامعه در سودای شغل‌های پشت‌میزی و یقه‌سفیدی‌اند و اغلب حاضر نیستند به برخی کارها تن بدهند، او با افتخار اعلام می‌کند آبدارچی در یک شرکت کوچک است و با لذت کارش را انجام می‌دهد. از جهتی دیگر او ازدواج کرده و همیشه با عشق و علاقه و احترام از زندگی مشترک و همسرش یاد می‌کند که در شرایط کنونی نمونه‌ای مثال‌زدنی است. از سویی دیگر همه عکس‌ها و مطالبی که این کاربر در اینستاگرام خود تاکنون گذاشته، همه با رعایت مسائل عرفی و مذهبی جامعه بوده است. با وجود مشغله بسیار، تلاش جدی او برای ادامه تحصیل هم، بخش دیگری از وجوه مثبت کار اوست. نکته دیگر آنکه او را می‌توان به عنوان نمونه‌ای خوب و مفید از عملکرد کاربران در شبکه‌های اجتماعی به شمار آورد. با درنظرگرفتن همه این موارد به نظر می‌رسد توجه و تقدیر رئیس‌جمهور از این آبدارچی جوان نه‌تنها می‌تواند مفید باشد بلکه لازم هم هست.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید