(تصاویر) ۱۰ موجود غول پیکر آبی که از دیدن‌شان تعجب می‌کنید

(تصاویر) ۱۰ موجود غول پیکر آبی که از دیدن‌شان تعجب می‌کنید

با موجودات فوق العاده بزرگی که در طول قرن‌ها مورد توجه محققان بوده اند آشنا شوید.

کد خبر : ۱۱۷۸۷۹
بازدید : ۱۵۹۴۹۴

فرادید | بزرگ‌ترین موجودات زنده جهان را می‌توانیم در زیر آب ها ببینیم. در واقع بزرگترین موجودی که تا به حال روی این سیاره زندگی کرده در حال حاضر در اقیانوس است. برخی از این موجودات از دست انسان فراری هستند و بسیار مرموز در اعماق دریا‌ها زندگی می‌کنند. وقتی در مکانی ناشناخته مانند اقیانوس زندگی می‌کنید این اتفاق می‌افتد.

به گزارش فرادید؛ به همین دلیل است که تعیین اندازه برخی از موجودات دریایی برای دانشمندان دشوار بوده، حداقل تا زمانی که گروهی از محققان علمی به بررسی جامع و بررسی مطالعات گذشته برای تعیین بزرگترین گونه‌های دریایی شناخته شده پرداختند.

در این گزارش از میان حیوانات غول پیکر دریایی که دانشمندان توانستند آن‌ها را شناسایی کنند، ۱۰ مورد را معرفی کرده ایم. تا پایان این سفر دریایی همراه ما باشید:

چتر دریایی

چتر دریایی

طول کل: ۱۲۰ (فوت ۳۶.۶ متر )

در حالی که نهنگ آبی بزرگ‌ترین موجود دریاست، چتر دریایی یال شیری به دلیل طولانی‌ترین موجود از نظر قد در صدر فهرست قرار می‌گیرد. این موجودات دریایی زیبا شاخک‌هایی دارند که طول آن به ۱۲۰ فوت می‌رسد. گفته می‌شود که آن‌ها در زباله‌های دریایی یا با شاخک‌های دیگر چتر‌های دریایی گره می‌خورند و از آنجایی که زمان بیشتری برای رها شدن از دست می‌دهند، در برابر شکارچیان نسبت به گونه‌های دیگر چتر دریایی آسیب پذیرتر هستند. باید توجه داشت که شاخک‌های اصلی طولانی آن‌ها مجهز به سم است و تله‌ای عالی برای طعمه می‌سازد.

نهنگ

نهنگ آبی

طول کل: ۱۰۸.۲۷ فوت (۳۳ متر)

بسیاری از ما عکس‌های یک نهنگ آبی غول پیکر و باشکوه را دیده‌ایم. اما درک اینکه اندازه آن‌ها چقدر بزرگ است کمی سخت است. نهنگ آبی بزرگترین حیوانی است که تاکنون شناخته شده است - حتی بزرگتر از دایناسور‌های ماقبل تاریخ.

وزن آن‌ها به ۴۴۱۰۰۰ پوند می‌رسد. قلب آن‌ها به اندازه یک ماشین است. ضربان قلب آن‌ها از دو مایل دورتر شنیده می‌شود. در بدو تولد، آن‌ها در حال حاضر در زمره بزرگترین حیوانات کامل قرار می‌گیرند. به دلیل صید تجاری نهنگ، این گونه تقریباً در قرن بیستم منقرض شد. خوشبختانه، پس از ممنوعیت جهانی صید نهنگ، به آرامی به دریا‌ها بازگشتند. با این حال، کمتر از ۲۵۰۰۰ نهنگ آبی در جهان باقی مانده است. این حیوانات در معرض خطر انقراض باقی مانده اند و با تعدادی تهدید جدی از جمله برخورد با کشتی‌ها و اثرات تغییرات آب و هوایی مواجه هستند.

نهنگ عنبر

نهنگ عنبر

طول کل: ۷۸.۷۴ فوت (۲۴ متر)

با طول تقریباً ۸۰ فوت، نهنگ عنبر زیبا بزرگترین نهنگ دندان‌دار و بزرگترین شکارچی است. اگر بخواهید آن را در خیابان قرار دهید، ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان هشت طبقه است. صدای آن می‌تواند به بلندی ۲۳۰ دسی بل در زیر آب، معادل ۱۷۰ دسی بل در خشکی باشد - تقریباً به اندازه صدای شلیک تفنگ در فاصله چند فوتی از گوش فرد. متأسفانه تعداد زیادی از نهنگ عنبرها، در قرن ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شکار شدند. شکارچیان به دنبال اسپرماستی (ماده‌ای مومی شکل موجود در حفره‌های سر نهنگ) بودند که برای شمع، صابون، لوازم آرایشی، روغن لامپ و بسیاری از کاربرد‌های تجاری دیگر استفاده می‌شد. امروزه، چند صد هزار نهنگ عنبردر دنیا وجود دارد - که ممکن است در مقایسه با سایر نهنگ‌های در معرض خطر، بسیار زیاد باشد.

کوسه نهنگ

کوسه نهنگ

طول کل: ۶۱.۶۸ فوت (۱۸.۸ متر)

با بزرگترین ماهی دریا، کوسه نهنگ زیبا آشنا شوید. این غول‌های باشکوه در اقیانوس‌ها در سراسر سیاره پرسه می‌زنند، به دنبال پلانکتون می‌گردند و کار‌های ماهی‌های دیگر را انجام می‌دهند حتی گاهی اوقات با افرادی که عاشق شنا کردن با آن‌ها هستند، بازی می‌کنند. با ۶۰ فوت طول، اگر با یک کوسه نهنگ برخورد کردید، این موجود صلح طلب را از دست ندهید. اگر اندازه کوسه توجه شما را جلب نمی‌کند، به علامت‌های روشن و تیره آن‌ها توجه کنید.

کوسه

کوسه آفتابخوار (بالدار)

طول کل: ۴۰.۲۵ فوت (۱۲.۲۷ متر(

تا آنجا که ما می‌دانیم، کوسه بالدار دومین ماهی بزرگ در اقیانوس هااست. بزرگ‌ترین مورد ثبت‌شده با بیش از ۴۰ فوت اندازه‌گیری شد - تقریباً طول یک اتوبوس مدرسه؛ و حتی قابل توجه‌تر از طول، وزن آن‌ها می‌تواند باشد که در محدوده ۸۵۰۰ پوند است. کوسه در حال شنا اغلب با پوزه عظیم خود به طور گسترده در نزدیکی سطح آب دیده می‌شود. اما نگران نباشید که در حین شیرجه زدن در اقیانوس با یکی از آن‌ها برخورد کنید. آن‌ها غول‌های مهربانی هستند که رژیم غذایی آن‌ها عمدتاً پلانکتون، تخم ماهی و لارو است.

ماهی مرکب

ماهی مرکب غول پیکر

طول کل: ۳۹.۳۷ فوت (۱۲ متر)

برنده جایزه طولانی‌ترین سرپایان، ماهی مرکب غول‌پیکر است. دانشمندان فرصت کمی برای مشاهده این حیوانات فوق‌العاده گریزان در زیستگاه طبیعی خود داشته‌اند. اولین باری که یک ماهی مرکب غول پیکر در خانه خود در اعماق دریا فیلمبرداری شد در سال ۲۰۱۲ توسط گروهی از دانشمندان موزه ملی علوم ژاپن بود. چیزی که ما در مورد این سرپای عظیم الجثه آموخته ایم این است که این موجود بسیار بزرگ است. شاخک‌های تغذیه کننده آن‌ها می‌توانند در فواصل بیش از ۳۰ فوتی طعمه را بگیرند. ماهی مرکب غول پیکر در قلمرو داستان‌های هیولا‌های دریایی نیز افسانه‌ای است، تا جایی که گفته اند با هیولای دریایی مشهور «کراکن» ارتباط دارد.

اختاپوس

اختاپوس غول پیکر اقیانوس آرام

گسترش شعاعی: ۳۲.۱۵ فوت (۹.۸ متر)

اختاپوس غول پیکر اقیانوس آرام که به درستی نامگذاری شده است، بزرگ‌ترین سرپایان در بین همه است. این اختاپوس بزرگ دارای گستره شعاعی بیش از ۳۲ فوت است. اگرچه اختاپوس معمولاً قهوه‌ای مایل به قرمز است، اما در صورت تهدید یا نیاز به استتار می‌تواند رنگ خود را تغییر دهد. اختاپوس غول‌پیکر اقیانوس آرام ذاتاً باهوش است، می‌تواند پیچ و خم‌ها را طی و با اسباب‌بازی‌ها بازی کند. آکواریوم‌ها اغلب فعالیت‌های غنی‌سازی برای اختاپوس‌ها دارند تا مغزشان را درگیر کنند. در طبیعت، اختاپوس غول پیکر اقیانوس آرام در سراسر اقیانوس آرام از آلاسکا تا باجا کالیفرنیا و تا شمال شرقی ژاپن یافت می‌شود.

پارو ماهی

پارو ماهی

طول کل: ۲۶.۲۵ فوت (۸ متر)

پارو ماهی با شکل کاملاً عجیب اغلب به عنوان مار دریایی یا اژد‌ها شناخته می‌شود. این موجودات دراز هستند - طولانی‌ترین ماهی استخوانی که می‌شناسیم - و در عمق ۳۳۰۰ فوتی زندگی می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها در لایه‌های عمیق و تاریک اقیانوس زندگی می‌کنند و به ندرت به سطح می‌آیند، اغلب زنده و سالم دیده نمی‌شوند. بیشتر دانش ما از نمونه‌هایی می‌آید که به ساحل رسیده اند. پارو ماهی که با نام روبان ماهی نیز شناخته می‌شود، در نوع خود بسیار بلند است - ۲۶ فوت - و فلس ندارد. آن‌ها همچنین به دلیل چشمان درشت خود مشهور هستند که کمک می‌کنند زیستگاه عمیق و تاریک خود را بهتر ببینند.

خورشید ماهی

خورشید ماهی اقیانوس

طول کل: ۱۰.۸۲ فوت (۳.۳ متر)

این ماهی غول پیکر بدون دم که با نام مولا مولا نیز شناخته می‌شود، سنگین‌ترین ماهی استخوانی است؛ و اگر تعجب کردید که چگونه یک ماهی بدون دم شنا می‌کند، مولا مولا با باله‌های قدرتمند خوداین حرکترا انجام می‌دهد. این باله‌ها همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به پهلو شنا کنند. معمولاً آفتاب‌ماهی‌های اقیانوسی مجرد هستند، اما گاهی اوقات هنگام تولید مثل به صورت گروهی یافت می‌شوند. آفتاب‌ماهی‌های اقیانوسی رژیمی دارند که عمدتاً از چتر دریایی و زئوپلانکتون تشکیل شده است. شکارچیان آن‌ها کوسه‌ها و شیر‌های دریایی هستند.

خرچنگ عنکبوتی

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

فاصله پا: ۱۲.۱۴ فوت (۳.۷ متر)

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی با طول پا‌های بیش از ۱۲ فوت، یک بندپایان از همان شاخه‌ای است که شامل سخت پوستان، عنکبوت‌ها و حشرات می‌شود؛ و نه تنها بزرگترین خرچنگ یا سخت پوست در خانواده خود است، بلکه عنوان بزرگترین بندپای زنده را نیز دارد. با افزایش سن خرچنگ عنکبوتی ژاپنی، پاهایش همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند در حالی که بدنش به همان اندازه باقی می‌ماند. خرچنگ‌های عنکبوتی جوان ژاپنی به تزئین پوسته‌های خود برای استتار معروف هستند.

ترجمه: فرادید

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید