(عکس) این مادر ۷ هزار سال کودکش را در آغوش گرفته!

(عکس) این مادر ۷ هزار سال کودکش را در آغوش گرفته!

جبرییل نوکنده ـ مدیرکل موزه ملی ـ درباره اهمیت و ویژگی این اثر باستانی توضیح داد: این پیکرک از کاوش‌های باستان‌شناسی یک ساختمان منقوش موسوم به نیایشگاه با قدمتی در حدود هفت‌هزار سال در «تپه زاغه» دشت قزوین به‌دست آمده است. جنس آن از گِل پخته و نمایشگر مادری با فرزندی در آغوش است. سر مادر کشیده و تقریبا مخروطی شکل است و چشم‌های او با چند شیار نمایش داده شده است. کودک از گِل‌های گـلوله شده به صورت جـداگانه ساخته‌شده و به پیکرک افزوده شده است.

کد خبر : ۱۱۸۱۳۷
بازدید : ۸۲۷

موزه ملی ایران پیکرک «مادر با کودک» به قدمت هفت هزار سال را به نمایش گذاشت. این پیکرک تنها نمونه کشف شده از هنر حجمی پیش از تاریخ ایران است که مادر با فرزندی در آغوش را نشان می‌دهد.

این تک اثر از چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه به مناسب ولادت حضرت فاطمه (س) برای پاسداشت مقام زن و مادر، در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شده است.

جبرییل نوکنده ـ مدیرکل موزه ملی ـ درباره نمایشگاه این تک اثر، گفت: همزمان با روز زن و مادر موزه ملی ایران تصمیم گرفت یکی از آثار شاخص و منحصر بفرد گنجینه خود را در قالب یک نمایشگاه تک اثر در معرض دید علاقمندان قرار دهد.

او درباره اهمیت و ویژگی این اثر باستانی توضیح داد: این پیکرک از کاوش‌های باستان‌شناسی یک ساختمان منقوش موسوم به نیایشگاه با قدمتی در حدود هفت‌هزار سال در «تپه زاغه» دشت قزوین به‌دست آمده است. جنس آن از گِل پخته و نمایشگر مادری با فرزندی در آغوش است. سر مادر کشیده و تقریبا مخروطی شکل است و چشم‌های او با چند شیار نمایش داده شده است. کودک از گِل‌های گـلوله شده به صورت جـداگانه ساخته‌شده و به پیکرک افزوده شده است.

به گفته او، این پیکرک تنها نمونه کشف شده از هنر حجمی پیش از تاریخ ایران است که مادر با فرزندی در آغوش را نشان می‌دهد. پیکره‌ساز، کودک را چنان هنرمندانه در آغوش و در میان بازوان مادر به نمایش گـذاشته که با وجود انـدازه کوچک آن، نمایشی از حـس عاطفی مادرانه را نسبت به فرزنـدش به بیننده الـقا مـی‌کند و شاید برای تاکید به این موضوع هنرمند به صورت خلاقانه از مرز طبیعت‌گرایی عبور کرده و این مادر را با چهار دست نمایش داده است.

این اثر بسیار کوچکِ تاریخی کهن روایتگر بیش از هفت هزار سال فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین است و تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ در طبقه همکف موزه ایران باستان به نمایش گذاشته می‌شود.

(عکس) این مادر ۷ هزار سال کودکش را در آغوش گرفته!

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید