نیاز سالانه برنج در ایران چه قدر است؟

نیاز سالانه برنج در ایران چه قدر است؟

دبیر کمیسیون تامین کنندگان برنج کشور گفت: ایران سالانه به ۱.۵ میلیون تن برنج نیاز دارد که درحال حاضر یک میلیون تن آن وارد شده و برای تنظیم بازار باید ۳۰۰ هزار تن دیگر تا پایان سال وارد شود.

کد خبر : ۱۱۸۱۸۴
بازدید : ۴۰۷۳

هفته گذشته نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران اعلام کرده بود از یک ماه پیش ثبت سفارش واردات برنج از هند با تصمیم دولت متوقف شد که این تصمیم از پیش اعلام نشده بود. این امر تبعات منفی را به دنبال داشته و به بدعهدی تجار ایرانی و بی‌اعتباری آنها منتهی شود.

در ادامه مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان برنج کشور درباره چرایی ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور به مهر گفت: جلسه‌ای حدود یک ماه قبل در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد. در این جلسه که برخی واردکنندگان برنج کشور هم حاضر بودند درخواست شد برای برقراری تراز تجاری با برخی کشورهای صادرکننده برنج به کشور از جمله هند محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی افزود: هند در حوزه تجارت به برخی تعهدات خود در قبال ایجاد تراز تجاری با ایران همکاری لازم را نداشته و در نتیجه واردات برنج از این کشور ممنوع شد.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان برنج کشور با بیان اینکه ۶۰ درصد کسری بازار برنج کشور از هند تأمین می‌شد، ادامه داد: سالانه کشور به ۱.۵ میلیون تن برنج نیاز دارد که در حال حاضر فقط یک میلیون تن آن وارد شده است. بنابراین ضرورت دارد برای تنظیم بازار ۳۰۰ هزار تن دیگر تا پایان سال وارد و تأمین شود.

این کارشناس بخش کشاورزی گفت: با توجه به پیش بینی افزایش بازار تقاضا شب عید اگر ثبت سفارش‌ها به طور محدود آزاد نشود در ادامه احتمال افزایش قیمت برنج ایرانی وجود دارد.

در ادامه این واکنش‌ها به ممنوعیت واردات برنج، طی بازدید میدانی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها با وجود کیسه‌های انبار شده در فروشگاه‌ها نرخ آن افزایش زیادی در مدت کوتاه داشت. اخباری از این نوع (ممنوعیت و محدودیت واردات کالاها) همچون شمشیر دو لبه‌ای است که از یک سو تولیدکننده ایرانی را خوشحال می‌کند زیرا سهم بازارش بیشتر می‌شود اما انحصار نیز ممکن است سوداگران را فعال کرده و قیمت‌ها را در بازار مدیریت کند.

امسال عرضه کالاهای اساسی دچار کمبودی نبوده اگرچه افت قدرت خرید مردم بازار تقاضا آنها را به شدت کاهش داده است. بازار برنج با انواع محصولات داخلی از کیلویی ۵۵ تا ۱۱۸ هزار تومان و خارجی حداقل ۳۰ هزار تومان در چند ماه اخیر ثبات نسبی داشت. اما با اعلام خبر ممنوعیت ثبت سفارش هر نوع برنج خارجی دلال‌ها دست به کار شده و در حدود یک هفته گذشته با وجود کسادی بازار تقاضا قیمت‌ها روند افزایش داشتند؛ به عنوان مثال برنج هاشمی از هر کیلو ۱۱۸ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان رسید، طارم عطری و شمشیری هم به ترتیب از ۹۵ به ۱۱۸ و از ۵۵ به ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

وضعیت نابسامانی بازار سبب شد تا وزارت جهاد کشاورزی کوتاه آمده و ثبت سفارش برنج خارجی از سر گرفته شود. سیدعلی طاهری، رئیس اتحادیه صنف برنج فروش‌های بابل در این باره به مهر گفت: روز قبل، این موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و بر اساس اخبار منتشر شده، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از ثبت سفارش ۱۰۰ هزار تن برنج طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

منبع: مهر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید