طلا دوباره بر مدار صعود

کد خبر : ۱۱۸۳۴
بازدید : ۱۱۶۹

در میان معاملات آشفته بازار و نوسان طلا در محدوده 1200 دلاری، در معاملات روز چهارشنبه قیمت طلا با پایان دادن به افت سه روزه خود، افزایش قیمت را تجربه کرد.

به گزارش رویترز، بعد از سقوط هفته گذشته بورس‌ها که به دلیل نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهانی رخ داد، به ثبات رسیدن بازار سهام علاقه سرمایه‌گذاران را به خرید طلا به عنوان دارایی امن کم کرده است. این فلز زرد هفته گذشته با رسیدن به سطح 1260.60 دلار برای هر اونس بالاترین قیمت یک سال اخیر خود را تجربه کرده بود.

هر اونس طلا در معاملات امروز با رشد 0.5 درصدی یکهزار و 207 دلار و 20 سنت معامله شد این در حالی بود که در سه جلسه گذشته طلا افتی 3.7 درصدی را تجربه کرده بود.

نگرانی‌ها در مورد اصلاح قیمت طلا همچنان ادامه دارد و این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند رشد طلا بسیار زیاد و سریع بوده است. رابین بار، تحلیلگر سوسیته‌جنرال در یادداشتی در روز سه‌شنبه نوشت : «عملکرد قیمت طلا در سال جاری بسیار خوب بوده و این نشانه‌ای برای عدم پایداری آن است. ترس از اقتصاد جهانی احتمالا از بین برود و با روی میز آمدن مجدد گزینه نرخ افزایش بهره آمریکا، شمش مجددا ضربه خواهد خورد.»

در اوایل این هفته، گلدمن‌ساکس اعلام کرد سرمایه‌گذارانی باید به جایگاه‌ کوتاه مدت طلا روی آورند، چرا که رشد اخیر طلا بیش از حد بوده است. کاهش پیشنهادات جان پولسن، یکی از تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاران طلای دنیا، برای خرید طلا نیز کمکی به جو حاکم بر بازار طلا نکرد.

بازارهای سهام جهانی از افت هفته گذشته خود رهایی پیدا کرده‌اند. سهام آسیایی بعد از دو جلسه رشد،‌ در روز چهارشنبه مجددا آرام شدند و این در حالی است که سهام آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه رشد خوبی را به ثبت رساند. دلار نیز از پایین‌ترین سطح چند ماه اخیر خود در برابر یورو و ین فاصله گرفت. با وجود افت‌های اخیر، طلا در سال 2016 رشدی 13.1 درصدی را به ثبت رسانده که بهترین عملکرد در میان دارایی‌ها در سال جاری بوده است.

سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار صورت‌جلسه نشست 26 و 27 ژانویه فدرال‌رزرو هستند که قرار است در ادامه امروز منتشر شود. این صورت‌جلسه سنجش خوبی از نگرش بانک مرکزی آمریکا نسبت به اقتصاد و چشم‌انداز این بانک برای نرخ بهره می‌دهد. در روزهای اخیر حدس‌وگمان‌ها در مورد متوسل شدن فدرال‌رزرو به نرخ بهره منفی به منظور تحریک اقتصاد افزایش یافته است. این در حالی است که جانت یلن رئیس فدرال‌رزرو هفته گذشته اعلام کرده بود که این موضوع نیز به عنوان یک گزینه روی میز مطرح است.

نرخ بهره منفی پایین‌تر یا منفی موجب تقاضای طلا خواهد شد. با این وجود، اریک روسنگرن، رئیس فدرال‌رزرو بوستون روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که تصویر ترسناک‌تری از اقتصاد لازم است تا بانک‌مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد. فدرال‌رزرو در ماه دسامبر برای اولین بار در نزدیک به یک دهه اخیر نرخ بهره را افزایش داده بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید