کشتی غرق‌شدۀ قرون وسطایی؛ بزرگترین پازل سه بعدی دنیا!

کشتی غرق‌شدۀ قرون وسطایی؛ بزرگترین پازل سه بعدی دنیا!

ولزی‌ها در حال حاضر هزاران الوار ۵۰۰ ساله دارند که باید با سر هم کردن آن‌ها، یک کشتی غرق شدۀ قرون وسطایی را دوباره سرپا کنند! این ماموریت به عنوان «بزرگترین پازل سه بعدی دنیا» توصیف شده است.

کد خبر : ۱۱۹۳۶۷
بازدید : ۱۰۵۵۹

فرادید | قطعات نهایی یک کشتی غرق شدۀ قرون وسطاییِ عظیم، سنگین، اما بسیار آسیب‌پذیر که آن را با یک پازلِ سه بُعدی بزرگ مقایسه کرده‌اند، به شهری در ولز بازگردانده شد؛ یعنی همان جایی که این کشتی دو دهه‌ی پیش در گل و لای کنار رودخانه پیدا شده بود. حالا کارشناسان می‌توانند امیدوار باشند این ۲۵۰۰ قطعه چوب را دوباره سوار کنند و برای این شئ شگفت‌انگیز که یک کشتی بادبانی قرن پانزدهمی است یک خانه‌ی ابدی پیدا کنند.

به گزارش فرادید؛ بقایای کشتی قرون وسطاییِ نیوپورت در جریان یک پروژه‌ی ساخت و ساز برای تئاتر ریوِرفرونتِ شهر در سال ۲۰۰۲ کشف شد و متخصصان مرمت آثار باستانی با زحمت زیاد در حال مرمت و سوار کردن دوباره‌ی این الوار هستند. به خاطر همین است که این کشتی را بزرگترین پازل سه بعدی دنیا نامیده‌اند؛ چون محققان فقط الوار این کشتی را در اختیار دارند و باید بفهمند که چطور باید آن‌ها را دوباره سر هم کنند.

بازسازی کشتی ماری رُز با سوار کردن دوباره ‌ی ۲۵۰۰ قطعه چوب

(بدنۀ کشتی که در سال ۲۰۰۲ پیدا شد)

تیم مرمت این هفته شاهد یک پیشرفت چشمگیر بود، چون آخرین دسته از الوار بلوط و راش از پورتس‌ماوث به وِیلز منتقل شدند، جایی که تیم مرمت در تلاش برای معجزه‌آفرینی هستند. شان کینگ ، نایب‌رئیس انجمن «دوستان کشتی نیوپورت» روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «خبر بسیار هیجان‌انگیزی است، یک لحظه‌ی بسیار مهم، لحظه‌ای که بالاخره تمام قطعات کشتی در دسترس ماست.»

بازسازی کشتی ماری رُز با سوار کردن دوباره ‌ی ۲۵۰۰ قطعه چوب

کشتی غرق‌شدۀ قرون وسطایی؛ بزرگترین پازل سه بعدی دنیا!

(تعداد زیادی از الوار کشتی برای چند سال در نوعی موم خوابانده شده بودند تا برای مرحلۀ سر هم کردن کشتی استحکام پیدا کنند)

مرحله‌ی بعدی پروژه، شروع دوباره سوار کردن الوار‌های خشک‌شده و ترمیم‌شده است. شورای شهر نیوپورت برای یافتن یک خانه‌ی دائمی برای این کشتی، امکان‌سنجی خواهد کرد و امیدوار است این پروژه گردشگری ولز را تقویت کند. به دلیل اندازه‌ی این کشتی و پیچیدگیِ فرایند سوار کردنِ دوباره‌ی آن، یک انبار در نیوپورت، موزه‌ی شهر یا گالری هنری نمی‌تواند جایگاه همیشگی آن باشد.

جِین ماد، رئیس شورا و عضو کابینه‌ی رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری استراتژیک گفت: «من خوشحالم که تازه‌ترین مرحله‌ی پروژه‌ی حفظ و سوار کردن دوباره‌ی این کشتی قرون وسطایی با موفقیت به اتمام رسیده است. این کشتی قطعه‌ی با ارزشی از تاریخ شهر نیوپورت است. نیوپورت دیدنی‌های بسیار زیادی دارد و ما می‌خواهیم از تاریخ و فرهنگ‌مان تجلیل کنیم و مطمئن شویم از این آثار تاریخی حفاظت می‌شود تا نسل‌های آینده داستان ما را بدانند.»

بازسازی کشتی ماری رُز با سوار کردن دوباره ‌ی ۲۵۰۰ قطعه چوب

(در این کشتی بقایای زیادی از اجناس قرون وسطایی مثل این شانه‌ها پیدا شده بود)

این کشتی یک دست‌سازه‌ی سه دکله با بیش از ۳۰ متر طول است و می‌توانسته ۲۰۰ تن محموله را حمل کند. بررسی مصنوعات یافت شده روی عرشه‌ی کشتی حاکی از آن است که مسیر تجاری آن احتمالاً از لیزبون به بریستول بوده است. محققان از طریق تحلیل حلقه‌های درخت نتیجه گرفتند که درخت‌هایی که از آن‌ها برای ساخت این کشتی استفاده شده احتمالاً حدود سال ۱۴۴۹ در سرزمین باسک قطع شدند. از قرار معلوم این کشتی حدود سال ۱۴۶۹ برای تعمیر یا بازسازی به نیوپورت آورده شده، اما پس از سقوط چارچوب نگهدارنده‌ی آن و آسیب خوردن از کار افتاده است.

منبع: theguardian

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید