داستان نُه‌قلو‌های اصفهانی در صداوسیما جنجالی شد

داستان نُه‌قلو‌های اصفهانی در صداوسیما جنجالی شد

نخستین فصل سریال آقای «گرفتار» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسن اکلیلی محصول سال ۱۳۷۰ در ژانر طنز، اجتماعی و خانوادگی تولید شده است که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد. فصل دوم این سریال نیز در سال‌های ۱۳۸۴–۱۳۸۳، به کارگردانی اکبر منصورفلاح و تهیه‌کنندگی حسن اکلیلی ساخته شد. فصل اول این سریال جریان بزرگی را راه انداخت و آن زمان خیلی به چشم آمد. اگرچه کار بسیار جمع و جوری بود، اما خیلی زبانزد بود و در تمام ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، مثلا روی گِل پخش کن کامیون می‌نوشتند: «وای به حال گرفتار»!

کد خبر : ۱۱۹۸۲۱
بازدید : ۳۶۱۹

سریال‌های ایرانی قدیمی آثار ماندگاری هستند که یاد و خاطرات بسیاری را برای همه ما به خصوص متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ زنده می‌کنند و در زمان خود طرفداران بسیاری داشتند و در ذهن و قلب مخاطبان تثبیت شدند.

بسیاری از این سریال‌های قدیمی مانند سریال پدر سالار، خاک سرخ، آقای گرفتار، پس از باران و ... همگی جز سریال‌های خیابان خلوت‌کن بودند که مردم در زمان پخش آن‌ها، هر کجا که بودند خودشان را به خانه می‌رساندند.

اکثر این سریال‌های دهه ۷۰ و ۶۰ در سال‌های اخیر از شبکه‌های مختلف بازپخش شدند و باز هم بینندگان بسیاری داشتند. این روز‌ها هم مجموعه تلویزیونی «آقای گرفتار» در حال بازپخش است و از روز ۱۸ دی ۱۴۰۱ هرشب از شبکه آی فیلم پخش می‌شود و جنجال تازه‌ای به راه انداخته. در ادامه این مطلب همراه باشید

نخستین فصل سریال آقای «گرفتار» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسن اکلیلی محصول سال ۱۳۷۰ در ژانر طنز، اجتماعی و خانوادگی تولید شده است که برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد.

فصل دوم این سریال نیز در سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۸۳، به کارگردانی اکبر منصورفلاح و تهیه‌کنندگی حسن اکلیلی ساخته شد. فصل اول این سریال جریان بزرگی را راه انداخت و آن زمان خیلی به چشم آمد. اگرچه کار بسیار جمع و جوری بود، اما خیلی زبانزد بود و در تمام ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، مثلا روی گِل پخش کن کامیون می‌نوشتند: «وای به حال گرفتار»!

داستان نُه‌قلو‌های اصفهانی در صداوسیما جنجالی شد

در واکنش به پخش مجدد این سریال از تلویزیون، اما جمعی از کاربران از آنجا که محتوای آن را ضد جمعیتی و مطابق با سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه ۷۰ تشخیص داده‌اند، در پویشی با درخواست از ریاست سازمان صداوسیما، خواستار توقف پخش سریال «آقای گرفتار» از شبکه آی‌فیلم شده‌اند و در متن این پویش آمده است:

افرادی در صدا و سیما که جزء مهمترین دستگاه‌های مسئول در زمینه فرهنگ سازی برای افزایش جمعیت و ترویج فرزندآوری است، اقدام به پخش سریال ضد جمعیتی «آقای گرفتار» در شبکه آی فیلم نموده‌اند، سریالی که مطابق سیاست‌های کنترل جمعیت در دهه هفتاد تولید و به عنوان یک سریال ضد جمعیتی از آن یاد می‌شود. از این رو ما فعالان مردمی صیانت از جمعیت کشور، از ریاست محترم صدا و سیما مطالبه داریم که دستور توقف این سریال را صادر نموده و مدیر شبکه آی فیلم نیز از مردم شریف ایران عذرخواهی نمایند و از قوه قضائیه خواستاریم که با مسببان پخش این سریال، برخورد قانونی صورت گیرد؛ و حالا حسن اکلیلی، بازیگر پیش‌کسوت اصفهانی و ملقب به «آقای گرفتار» در گفتگو با خراسان از فصل سوم این سریال پرمخاطب و حال وهوای آن در جامعه امروز می‌گوید

چرا فصل سوم در سال‌های گذشته و زودتر تولید نشد؟

از همان سال‌ها هرکس ما را می‌دید می‌گفت پس چرا فصل سوم را نمی‌سازید! ما یک باور لازم داریم که یک تیم می‌تواند کاری را انجام بدهد، بگذاریم به کارشان برسند. همیشه دخالت‌ها و اعمال نظر‌های خاصی در ارتباط با قصه، ساخت، کارگردانی و پولی که می‌دادند وجود داشته. قبلا این طور به قصه نگاه می‌شد که کار شهرستانی است و تولید آن با مبلغ بسیار کم امکان‌پذیر نبود. اگر نگاه مهربانی وجود داشته باشد، می‌توان در شهرستان‌ها و استان‌ها کار‌های بسیار زیبایی ساخت، چون فرهنگ و امکانات زیستی زیبایی دارند.

داستان نُه‌قلو‌های اصفهانی در صداوسیما جنجالی شد

با توجه به شرایط جامعه امروز، «آقای گرفتار ۳» باز هم می‌تواند حرف جدید و به‌روز داشته باشد؟

جامعه ما دارد رو به پیری می‌رود و حالا قرار است قصه جوانان را با حال و هوای خودشان روایت کنیم. این ۹ فرزند قرار است ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند و مثلا ۱۸ نفر شوند، بهانه داریم برای بازگویی این که انسان حتما باید زاینده باشد و موضوع بسیار مهمی است. این بخش ظاهری قضیه است و بخش زیرین این است که جوان جامعه ما الان چه وضعیتی دارد و چطور می‌توانیم تلاش کنیم که دارای اشتغال، امکانات، مسکن خوب و وضعیت مناسب باشد.

می‌توانیم همه این‌ها را برایش درست تعریف کنیم. حتی اگر در جامعه این طور نیست، ما در سریال که می‌توانیم به صورت آمالی و آرزویی بگوییم این طور هم می‌شود زندگی بسیار خوبی داشت. به نظرم بیننده بیشتری نسبت به کار‌های دیگر خواهد داشت، چون وقتی به تازگی داشتیم برای شروع کار آماده می‌شدیم، زمانی که این ۹ بچه هرکدام با دیدگاه‌های خاص خودشان دور هم جمع می‌شدند، در من حس بسیار زیبایی به وجود می‌آمد و انگار جوانی خودم را می‌دیدم. در فیلم‌ها زن و مرد‌هایی که قرار است با هم ازدواج کنند، یک نوع گفتمان دارند، حالا این‌ها خواهر و برادر هستند و خیلی راحت‌تر می‌توانند با هم دیالوگ برقرار کنند، خیلی بانمک می‌شود و فکر می‌کنم بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

اما ساخت سریال امروزه با توجه به مشکلات جوانان و مسائل اقتصادی، بسیار سخت است.

می‌شود به بهانه این قصه، با مردم آشتی کنیم و مخاطبان پای تلویزیون بنشینند. می‌دانیم با توجه به وضعیت مردم، این که بنشینند برنامه مفرحی را ببینند و برایشان جذابیت داشته باشد، بسیار سخت است، اما فکر می‌کنم بین این ۹ نفر که با هم گفت‌وشنود می‌کنند، هرکسی بالاخره یک نفر را پیدا می‌کند که با او همذات‌پنداری کند. مثلا یکی اهل موسیقی است، یکی از دختر‌ها آشپزی‌اش حرف ندارد، آن دختر دیگر خیلی زبل است. این‌بار سعی کردیم نوشته‌مان تخصصی باشد و این افراد همین طور بین هم وِل نباشند! هرکدام از آن‌ها یک شخصیت و نماد یک دسته هستند.

داستان نُه‌قلو‌های اصفهانی در صداوسیما جنجالی شد

پس «آقای گرفتار» ظرفیت دارد که در فصل سوم ادامه پیدا کند؟

یکی از مدیران سابق صداوسیما، در اولین صحبت‌هایی که با ما درباره فصل سوم داشت، گفت که حسن این کار را در ۱۰۰ قسمت بسازید. اگر قرار باشد یک مقدار به هرکدام از این ۹ نفر پرداخته شود، ساختن ۱۰۰ قسمت بسیار راحت است. نمی‌دانم چرا سیاست گذاری‌های صداوسیما این طور است که فقط امسال‌مان را برگزار کنیم و بیاییم با تعجیل، کاری را ارائه بدهیم! به نظرم قصه این امکان را دارد که بتوانیم با دقت زیاد، کار بسیار خوبی را ارائه بدهیم. حتی می‌تواند استمرار داشته باشد و تا جایی که بنده خدا «گرفتار» از دنیا برود و نسل بعد بیاید، پیش برود. در دنیا هم می‌بینیم که مثلا یک نمایش مدت طولانی روی صحنه است، اما ما چیزی را هم که با اقبال مواجه می‌شود، رها می‌کنیم. اگر از سال‌های قبل کمک می‌کردند، ما با گرفتار‌ها بزرگ می‌شدیم، این خانواده سال به سال مشکلات خودشان را داشتند و ما هم به مردم می‌گفتیم برای حل مشکلات یک خانواده ۱۱ نفره، چه قصه‌هایی داریم که با هم واگویی کنیم.

منبع: خراسان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید