۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان در مورد بازی‌های ویدیویی حساس هستند و برخی از بازی‌ها در چندین کشور ممنوع شده‌اند، به این معنی که بازیکنان در آن کشور قادر به یافتن آن بازی‌ها نخواهند بود. گفتنی است که با اینکه محتوای جنسی یا خشونت یش از حد در بیشتر مواقع باعث ممنوع شدن بازی‌ها می‌شود، اما موضوع همیشه فقط گیم‌پلی خشونت‌آمیز نیست.

کد خبر : ۱۱۹۸۶۶
بازدید : ۷۶۰۱

سانسور، تغییر محتوای بازی‌ها یا حتی ممنوع ساختن آن‌ها یکی از موضوعات داغ صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. زمانی که توسعه‌دهندگان محتوای بازی خود را برای مطابقت بهتر با نیاز‌های بازار تغییر می‌دهند، برخی از گیمر‌ها با آن به طرزی منطقی مخالفت می‌کنند.

با این حال بدون تغییر ماندن محتوای اصلی ممکن است عواقب بدتری به همراه داشته باشد. در طول تاریخ بازی‌های زیادی بوده‌اند که با تغییر محتوا روبرو شده‌اند، اما برخی از بازی‌ها از قفسه‌های فروشگاه‌ها بیرون کشیده شده‌اند، زیرا ظاهرا تجربه‌ی آن‌ها برای هیچ بازیکنی مناسب نبوده است.

بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان در مورد بازی‌های ویدیویی حساس هستند و برخی از بازی‌ها در چندین کشور ممنوع شده‌اند، به این معنی که بازیکنان در آن کشور قادر به یافتن آن بازی‌ها نخواهند بود. گفتنی است که با اینکه محتوای جنسی یا خشونت یش از حد در بیشتر مواقع باعث ممنوع شدن بازی‌ها می‌شود، اما موضوع همیشه فقط گیم‌پلی خشونت‌آمیز نیست.

حال در ادامه به ۱۰ بازی خواهیم پرداخت که در کشور‌های مختلف ممنوع شده‌اند.


۱۰. Danganronpa V ۳

تهیه کننده: Spike Chunsoft / سازنده: Spike Chunsoft
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PS ۴، PSV، PC

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

متاسفانه گاهی اوقات بازی‌ها به دلیل زمان‌بندی نامناسب عرضه ممنوع می‌شوند. بخشی از دلایلی که GTA ۳ در مواجه با واکنش‌های منفی عده‌ای قرار گرفت، به خاطر نزدیک بودن آن به حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ بود و Danganronpa V۳ نیز به سرنوشت مشابهی در کره‌ی جنوبی دچار شد. اگرچه دو بازی اول این سری در کره‌ی جنوبی بدون هیچ مشکلی منتشر شده بود، اما مدت کوتاهی پس از عرضه‌ی نسخه‌ی سوم این مجموعه‌ی انیمه محور، یک دختر مدرسه‌ای به قتل یک کودک دیگر محکوم شد. این یک خبر به حدی در رسانه‌ها منشر شده که مردم این کشور قصد نداشتند که این حادثه‌ی تلخ را بار دیگر به خود یادآوری کنند. به این ترتیب، معمای مرتبط با قتل نوجوانان در این بازی با استقبال خوبی مواجه نشد و این اثر از انتشار منع شد.

۹. Ghost Recon Advanced Warfighter ۲

تهیه کننده: Ubisoft / سازنده: Ubisoft Paris
سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم: PS ۳، PC، Xbox ۳۶۰،

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

مکزیک هرگز بازی ویدیویی خاصی را در منطقه‌ی خود ممنوع نکرده است، اما یک بازی آنقدر مقامات این کشور را عصبانی کرد که موفق شدند تا فروش آن را ممنوع کنند. بازی Ghost Recon Advanced Warfighter ۲ فقط یک بازی با عنوانی طولانی نیست، بلکه یک اثر تیراندازی تاکتیکی است که به طور کلی با نقد‌ها و واکنش‌های مثبتی روبرو شده است. هرچند متاسفانه ماموریت افتتاحیه‌ی بازی، شهر Ciudad Juarez را به خوبی ترسیم نمی‌کند. در این مرحله تیم شما با مقامات مکزیکی برای پاکسازی چریک‌ها از خیابان‌های شهر، همکاری می‌کند. با این حال شهردار این شهر با اثری که شهرش را ناامن نشان می‌داد، چندان موافق نبود و فرماندار ایالت چیواوا را متقاعد کرد که دستور توقیف هر نسخه از بازی را در این ایالت بدهد و از فروش آن جلوگیری کند. این در حالی است که این شهر در دنیای واقعی نیز گرفتار مواد مخدر و خشونت بود.

۸. Carmageddon

تهیه کننده: Interplay Productions / سازنده: Stainless Games
سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: PC

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

در اولین نسخه از Carmageddon، هدف این بود که با ماشین خود عابران پیاده را زیر بگیرید. خشونت بازی به شدت بالا بود و حرکت روی عابر پیاده، ساختن کمبو‌ها و ... امتیاز بیشتری کسب می‌کردید. همچنین اگر زنان باردار را زیر می‌گرفتید، دو برابر امتیاز کسب می‌کردید. با توجه به این توضیحات، واضح است که این بازی پتانسیل زیادی برای ممنوع شدن داشته است؛ بنابراین مطابق انتظار، Carmageddon در تعداد زیادی از کشور‌ها ممنوع شد و توسعه‌دهندگان آن مجبور شدند تا زامبی‌ها را جایگزین عابران پیاده کنند. در واقع حالا هدف زیر گرفتن زامبی‌ها بود و هیچکس قرار نبود به زامبی‌ها اهمیتی بدهد. این تغییر باعث شد تا بازی در بسیار از بازار‌ها دوباره در دسترس قرار گرفته و به فروش دست پیدا کند.

۷. Bully

تهیه کننده: Rockstar Games / سازنده: Rockstar Vancouver
سال انتشار: ۲۰۰۶
پلتفرم: PS ۲، Xbox ۳۶۰، PC

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

بازی Bully در یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی جریان دارد و در آن بازیکن کنترل شخصیتی به نام جیمی را بر عهده می‌گیرد که در مدرسه با انواع و اقسام مشکلات روبرو می‌شود و باعث ایجاد هرج و مرج و آشفتگی در بین دانش‌آموزان و هیئت علمی می‌شود. این بازی در برزیل و به طور خاص جنوبی‌ترین ایالت این کشور یعنی ریو گرانده جنوبی بلافاصله پس از انتشار ممنوع شد. استدلال مقامان آن زمان این بود که جریان داشتن بازی در مدرسه باعث تشویق رفتار نادرست در نوجوانان می‌شود. جالب است بدانید که هر کسی که بازی را بفروشد یا حتی مالک آن باشد، جریمه‌ی ۱۰۰۰ رئال برزیل به صورت روزانه برای او بریده می‌شود.

۶. Postal ۲

تهیه کننده: Whiptail Interactive / سازنده: Running with Scissors
سال انتشار: ۲۰۰۳
پلتفرم: PC

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

پستال ۲ که در شهر خیالی پارادیس می‌گذرد، زندگی فردی را دنبال می‌کند که باید در طول یک هفته درون بازی به انجام کار‌های مختلفی بپردازد و بازیکن تصمیم می‌گیرد که او در موقعیت‌های مختلف چقدر خشن واکنش نشان دهد. بازیکن برای انجام کار‌های خود در جهان باز اثر پیمایش می‌کند و انتخاب‌های او روی شهر تاثیر می‌گذارد. بازی شامل میزان شدیدی از خشونت، ظلم به حیوانات، کلیشه‌های نژادی و قومی و محتوای جنسی است که باعث شده تا در بسیاری از کشور‌های اروپا نظیر نیوزلند، آلمان و استرالیا ممنوع شود. گفتنی است که جریمه‌ی داشتن یک نسخه از بازی ۱۴۰۰ دلار است که می‌تواند بازی‌های بیشتر و بهتری برای بازیکنان فراهم کند.

۵. Mercenaries: Playground of Destruction

تهیه کننده: LucasArts / سازنده: Pandemic Studios
سال انتشار: ۲۰۰۵
پلتفرم: PS ۲، Xbox

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

این بازی اکشن و ماجراجویی درباره‌ی یک کودتا در کره‌ی شمالی است. بازیکن کنترل یکی از سه شخصیت اصلی مزدور بازی را بدست گرفته و ماموریت‌هایی را در کشور جنگ‌زده برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای کامل می‌کند. احتمالا می‌دانید که کره‌ای‌ها به راحتی با این موضوعات کنار نخواهند آمد. به همین دلیل این اثر هرگز در هیچ یک از کشور‌ها به قفسه‌ی فروشگاه‌ها دست پیدا نکرد.

وضعیت حساس بین کره‌ی شمالی و کره‌ی جنوبی باعث شده بود که فشار شدیدی روی مقامات برای ممنوع کردن آثاری که جنگ و تنش بین دو کشور را به تصویر می‌کشند یا آن را تشویق می‌کنند، باشد. در نهایت اینکه ممنوع کردن این بازی واقعا باعث کاهش تنش شده یا خیر چیزی است که به نظر هرگز از آن مطلع نخواهیم شد.

۴. Wolfenstein II: The New Colossus

تهیه کننده: Bethesda / سازنده: MachineGames
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PS ۴، PC، Xbox one

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

با اینکه آلمانی‌ها از آموزش تاریخ خود به کودکان و محکوم کردن جنایت‌های رژیم نازی ابایی ندارند، با این حال تصاویر هیتلر و چیز‌هایی مانند صلیب شکسته، نماد حزب نازی، در این کشور ممنوع است. به همین دلیل جای تعجب نیست که Wolfenstein II: The New Colossus که شامل هیتلر و نازی‌ها و نمادهایشان می‌شود، برای انتشار در آلمان با مشکلاتی روبرو شود. این در حالی است که مجموعه‌ی ولفنشتاین حول محور مبارزه با نازی‌ها و خنثی کردن نقشه‌های آن‌ها می‌چرخد.

گفتنی است که در نهایت به این بازی اجازه‌ی فروش در آلمان داده شد، اما در آن هیتلر دیگر از سبیل برخوردار نبود و صلیب شکسته جای خود را به نمای با شکل و شمایل مثلث داده بود. البته این اولین بازی از این سری نیست که با مشکلاتی در این کشور مواجه می‌شود و بازی Wolfenstein ۲۰۰۹ نیز در آلمان ممنوع شده بود. در واقع به نظر می‌رسد که آلمان‌ها می‌خواهند که یاد و خاطره‌ی نازی‌ها را از خود دور نگه دارند.

۳. Outlast ۲

تهیه کننده: Red Barrels / سازنده: Red Barrels
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PS ۴، PC، Xbox One

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

اوت‌لست ۲ بدون شک یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های ۱۰ سال اخیر است که مانند نسخه‌ی اول خود از صحنه‌های ناخوشایند زیادی برخوردار است. مدتی قبل از عرضه‌ی بازی، این اثر در استرالیا رده‌بندی سنی نشد و عرضه‌ی بازی در آن کشور ممنوع شد. در واقع دلیل این ممنوعیت، وجود صحنه‌ای کابوس مانند بوده که در آن بلیک و همسرش مورد تعرض موجودات ترسناکی قرار می‌گیرند.

البته چنین صحنه‌هایی مبنی بر مرده خواهی یا نکروفیلیا در نسخه‌ی اول وجود داشتند، اما به نظر می‌رسد که وجود آن در نسخه‌ی دوم با مخالفت استرالیا و در ادامه خود استودیو همراه شده است. البته استودیوی سازنده در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که صحنه‌ی ذکر شده مربوط به نسخه‌ی آلفای بازی بوده و در هیچ یک از نسخه‌های رسمی بازی اثری از آن نیست. در هر صورت بازی در استرالیا مجوز عرضه دریافت کرد، اما این چیزی از خشونت و محتوای عجیب بازی کم نمی‌کند.

۲. Pokémon Go

تهیه کننده: Niantic / سازنده: Niantic
سال انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم: iOS، Android

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

اگرچه بازی واقعیت افزوده و رایگان Pokemon Go پس از انتشار محبوبیت جهانی یافت، اما جنجال‌های زیادی نیز به همراه داشت. اکثر این جنجال‌ها مربوط به افرادی می‌شد که در حین رانندگی این بازی را تجربه می‌کردند یا هنگام گرفتن پوکمون‌ها در خیابان‌ها حواس خود را جمع نمی‌کردند. این موضوعات باعث به وجود آمدن حوادثی برای بازیکنان شده بود که نگرانی‌هایی در پی داشت.

این بازی در برخی کشور‌ها نظیر کشور‌های عربی ممنوع شد و شروع ممنوعیت آن به نوعی از ایران بود. پوکمون گو برای مدت کوتاهی در مالزی نیز ممنوع شد. البته این ممنوعیت بعد‌ها به دلیل تغییر بازی در راستای برآورده کردن استاندارد‌های امنیتی این کشور برداشته شد. امروزه نیز بازی با تغییراتی در برخی کشور‌ها روبرو شده است تا خطرات امنیتی مانند قبل برای بازیکنان وجود نداشته باشد.

۱. Manhunt ۲

تهیه کننده: Rockstar Games / سازنده: Rockstar London
سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم: PS ۲، PC

۱۰ بازی که در کشور‌های مختلف ممنوع شدند

راک‌استار همواره با بازی‌های خود، توجه‌ی بازیکنان را در سراسر جهان به خود جلب کره است. با این حال این کمپانی با بازی‌های Manhunt سطح جدیدی از آزادی و خشونت را در اختیار بازیکنان گذاشت. بازی اول این سری با ممنوع شدن در نیوزلند و سایر کشور‌ها مواجه شد، اما بازی دوم نه تنها از خشونت خود کم نکرد، بلکه وارد مرحله‌ی جدیدی از آن شد.

Manhunt ۲ به قدری غرق در خشونت بود که در بریتانیا رتبه‌بندی نشد. راک‌استار دست به کار شد و با ایجاد تغییراتی، نسخه‌ی ویرایش شده‌ای را در آن کشور منتشر کرد. از طرفی فروش بازی در آلمان، ایرلند، نیوزلند، کویت، عربستان سعودی و همچنین کره‌ی جنوبی ممنوع شد. این بازی بدون شک با راه‌هایی که برای از بین بردن اهداف در اختیارتان می‌گذارد، مظهر خشونت در صنعت است و به وضوح یکی از منزجرکننده‌ترین بازی‌هایی است که تا به حال ساخته شده است.

منبع:مجله دیجی‌کالا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید